گزارش و تحلیل

چرا عبارات ویژه رسانه های غربی فقط برای اسرائیل استفاده می شود؟

© AFP 2023 / John Macdougallتنش اسرائیل و فلسطین
تنش اسرائیل و فلسطین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.11.2023
اشتراک
یک روی دیگر جنگ غزه انعکاس دهنده استانداردهای دوگانه رسانه های کشورهای غربی نسبت به مسایلی مثل مشروعیت بقاست.
یک روی دیگر جنگ غزه انعکاس دهنده استانداردهای دوگانه رسانه های کشورهای غربی نسبت به مسایلی مثل مشروعیت بقا – حق دفاع از خود – حقوق بشر – حقوق انسان و حقوق زنان و حقوق کودکان و... هست.
در حالی که عموم مردم جهان امروزه متوجه حقانیت ملت فلسطین در دفاع از خود و مبارزه برای بقا و مظالمی که توسط اسرائیل نسبت به آنها اعمال می شود می باشند اما مشاهده می کنیم که بسیاری از رسانه های غربی تلاش دارند که سیاست حمایت از اسرائیل را تا حد اعلا ادامه دهند و این کار حتی به جایی رسیده که میان مدیریت این رسانه ها و حتی نیروها و خبرنگارانشان هم اختلاف رخ داده چرا که هر چه قدر که خبرنگاری قسی القلب باشد وقتی که کشتار غیر نظامیان بی گناه و کودکان و زنان و... را مشاهده می کند نمی تواند سکوت کند.
چند روز پیش بود که شبکه تلوزیونی الجزیره وابسته به قطر گزارشی را درباره شبکه خبری بی بی سی انگلیس منتشر کرد که در آن تاکید شده مدیریت شبکه بی بی سی به خبرنگاران و سردبیران بخشنامه کرده که برخی عبارت ها را می توانند فقط برای انعکاس اوضاع مردم اسرائیل استفاده کنند ولی از همان عبارت ها نمی توانند برای فلسطینی ها استفاده کنند.
مثلا طبق این بخشنامه عبارت هایی مانند "قتل عام" و یا "کشتار" ویا "وحشیگری" ویا "نسل کشی" را می توان در باره اقدامات حماس بر علیه اسرائیلی ها استفاده کرد ولی خبرنگاران حق ندارند در گزارش های خود از همین عبارات درباره عملکرد اسرائیلیها استفاده کنند وفقط باید تاکید کنند که اسرائیل در حال دفاع از خود می باشد.
تل آویو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2023
اسرائیل پس از آتش بس در غزه چه اهدافی را دنبال می کند؟
طبق این بخشنامه حتی خبرنگاران این رسانه ملزم شده اند از "اسیران" اسرائیلی که دست حماس هستند با صفت "گروگان" استفاده کنند و در مقابل درباره "اسیران" فلسطینی در زندان های اسرائیل از عبارت "زندانیان" باید استفاده کنند.
یا مثلا طبق این بخشنامه بی بی سی به خبرنگاران خود ابلاغ کرده که مدام تکرار کنند که عملیات اسرائیل واکنشی به عملکرد وحشیانه حماس بوده و از اشاره به پس زمینه های این اتفاق و یا اتفاقاتی که برای فلسطینی ها قبل از آن رخ داده پرهیز کنند و یا هر وقت درباره کشته ها و زخمی های فلسطینی ها صحبت می کنند از عبارت "طبق گزارش های تایید نشده" یا "به ادعای دستگاه های فلسطینی تحت نظر حماس" استفاده کنند.
شاید برای بسیاری استفاده از عبارت ها در گزارش ها بی اهمیت به نظر آید اما آنهایی که در بحث جنگ های روانی رسانه ای تخصص دارند به خوبی می دانند که همین عبارت ها می تواند چه تاثیراتی روی ذهن عوام بگذارد.
مثلا وقتی شما از طرفی به عنوان عامل حمله وحشیانه صحبت می کنید طبیعی است که وقتی می گویید که طرف دیگری به یک عمل وحشیانه واکنش نشان داده ذهن مخاطب را آماده کرده اید که به واکنش مشروعیت ببخشید حتی اگر این واکنش خارج از همه قوانین و مقررات جنگی و یا حقوق بشری باشد.
یا مثلا وقتی که می آیید درباره فردی به عنوان گروگان صحبت می کنید و در باره فرد دیگری به عنوان زندانی عملا در ذهن مخاطب حک می شود که آن زندانی مجرم است و یک طرف آمده تعدادی افراد بی گناه را گروگان گرفته تا مجرم را آزاد کند.
نیروهای اسرائیلی در انتظار آزادی اسرا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2023
اسرائیل اعلام کرد که قصد دارد همه گروگان ها را از نوار غزه بازگرداند
در ذهن مخاطب این مساله جا نمی افتد که اینهایی که درباره شان دارند صحبت می کنند عموما همه افراد بی گناهی هستند که اسرائیلی ها کیلویی بازداشت کرده اند و بدون محاکمه برای چندین سال به زندان انداخته اند که جزو اینها بچه هایی هستند که در سنین نه یا ده سالگی چون مثلا به یک اسرائیلی ناسزا گفته اند بازداشت شده اند و حدود هشت یا نه سال است که بدون هیچ محاکمه ای در فجیع ترین شرایط زندانی هستند.
طبق مقررات اسرائیل در صورتی که یک اسرائیلی با یک فلسطینی درگیر شود فرد اسرائیلی بر اساس قوانین مدنی محاکمه می شود اما فلسطینی بر اساس قوانین نظامی چون فلسطینی خارجی و بی هویت به حساب می آید و به همین دلیل یعنی بی هویت بودن وی سالها در زندان می ماند چون نمی تواند هویت اش را احراز کند.
اگر به عملکرد این رسانه ها نگاهی گذرا داشته باشید می بینید که برخی از اینها استانداردهای دوگانه را در برنامه های خود به اوج رسانده اند و مثلا اصرار مجریان بر سوال اینکه "آیا عملیات تروریستی حماس بر علیه غیر نظامیان اسرائیلی ها را محکوم می کنید؟" از هر فردی که با او مصاحبه می کنند.
البته به دلیل اینکه بسیاری از مصاحبه شوندگان زرنگ تر از این بودند که در دام این رسانه ها بیافتند مطرح کردن این سوال تکراری دیگر کمتر شده ولی خوب نفس این سوال بسیار جهت دار بوده چرا که خود به خود در سوال از عبارت "عملیات تروریستی حماس" استفاده شده و این نکته در ذهن مخاطب جا می افتد که حماس تروریست است و تروریست ها عملیاتی بر علیه اسرائیل انجام داده اند و سپس مصاحبه شونده در حالت موضع گیری قرار می گیرد که آیا عملیات بر علیه غیر نظامیان را محکوم کند یا محکوم نکند.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.11.2023
بایدن: همه کشورهای خاورمیانه می خواهند حماس را از کنترل نوار غزه محروم کنند
بدیهی است که از هر کارشناسی سوال کنند هر عملیاتی بر علیه غیر نظامیان را محکوم می کند از هر طرفی که باشد، ولی سوال اینجا این است که آیا این عملیات بر علیه غیر نظامیان بوده یا بر علیه نظامیان؟
طبق گزارش هایی که همین یکی دو هفته پیش رسانه های داخلی اسرائیل منتشر کردند معلوم شده که کشتار آنهایی که در کنسرت شرکت کرده بودند به اضافه تعداد زیادی غیر نظامی اسرائیلی که در حال فرار بودند توسط هلیکوپتر های اسرائیلی و بمباران ارتش اسرائیل انجام شده و نه توسط حماس.
همچنین معلوم شده که حماس در عملیات خود نه بچه ای را سر بریده و نه پیر مرد و یا پیر زنی را کشته و بیشتر افرادی که در درگیری ها در عملیات 7 اکتبر کشته شده اند نظامیان اسرائیلی از نظامیان رسمی و یا نظامیان غیر رسمی که معمولا لباس شخصی هستند و یا اینکه نیروهای ذخیره ارتش به حساب می آیند بوده اند که در درگیری با جنگجویان حماس کشته شده اند.
عملا آنهایی که با شرایط شهرکنشینان اسرائیل آشنایی دارند به خوبی می دانند که عموما اینها مسلح به انواع سلاح های خودکار هستند و بدیهی است که در صورتی که حمله ای بر علیه این شهرک ها انجام شود اینها دست به اسلحه ببرند و عملا در درگیری دیگر اینها غیر نظامی به حساب نمی آیند چون مسلح هستند.
این در حالی است که هیچ بحثی درباره عملیات اسرائیل نسبت به مردم غیر نظامی در غزه وجود ندارد.
هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2023
ترکیه، اتحادیه اروپا را به فقدان چشم انداز استراتژیک متهم کرد
ولی عموم رسانه های غربی از انعکاس این مطالب خودداری می کنند، جالب اینکه خود اسرائیلی ها این مطالب را منتشر کرده اند.
ماجرا را می توان در مصاحبه آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با شبکه تلوزیونی الجزیره به وضوح مشاهده کرد وقتی که مجری سوال می کند آیا عملیات اسرائیل بر علیه غیر نظامیان را محکوم می کنید و بورل می گوید باید در این باره تحقیق بین المللی انجام شود و جایی دیگر مجری سوال می کند آیا عملیات حماس بر علیه اسرائیلی ها را محکوم می کنید بورل به سرعت پاسخ می دهد "به شدت" و وقتی که مجری درباره این دوگانگی موضع از او سوال می کند، بورل فقط یک لبخند ژکوند می زند.
عملا سیاستگذاری رسانه های بسیاری از کشورهای غربی امروزه به همین شکل شده.
وقتی که درباره اسرائیلی ها صحبت می کنند به شدت فلسطینی ها را محکوم می کنند ولی وقتی درباره فلسطینی ها صحبت می کنند شک و شبهه مطرح می کنند.
البته در پایان بد نیست به این نکته اشاره کنم که این رسانه ها قبل تر هم استانداردهای دوگانه خود را در جنگ میان روسیه و اوکراین نشان دادند و علیرغم اینکه مردم روس تبار در استان های شرقی اوکراین همیشه تحت ظلم و ستم بودند و حکومت مرکزی اوکراین رفتارهای بسیار فاجعه آمیزی با آنها داشت اینها درباره شان سکوت می کردند ولی همین که روسیه مجبور شد عملیات ویژه خود را شروع کند شروع کردند روس ها را به دلیل دفاع از خود محکوم کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала