ترکیه، اتحادیه اروپا را به فقدان چشم انداز استراتژیک متهم کرد

© Sputnik / Алексей Филиппов /  مراجعه به بانک تصاویر هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه
هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2023
اشتراک
وزیر امور خارجه ترکیه گفت: اتحادیه اروپا فاقد دیدگاه استراتژیک است؛ آنکارا از بروکسل برای تسریع روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا انتظار گام های ملموس و قابل توجهی دارد.
به گزارش اسپوتنیک، ترکیه در سال 1963 با اتحادیه اروپا (آن زمان EEC) موافقتنامه همکاری امضا کرد و در سال 1987 درخواست عضویت کرد. با این حال، مذاکرات الحاق تنها در سال 2005 آغاز شد و بارها به دلیل اختلاف نظر به حالت تعلیق درآمد. در حال حاضر 16 فصل از 35 فصل پرونده مذاکرات باز است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور پیش از این، قبل از پرواز به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، گفته بود که در صورت لزوم، مسیرهای ترکیه و اتحادیه اروپا "ممکن است از هم جدا شود."
هاکان فیدان روز دوشنبه اعلام کرد:" تترکیه همچنان به عضویت در اتحادیه اروپا متعهد است و به دنبال سیاست های سازنده با هدف تقویت همکاری و گفتگو در همه زمینه ها است. با این حال، می بینیم که اتحادیه اروپا گاهی اوقات فاقد دیدگاه استراتژیک است، همانطور که اخیراً در مورد گزارش کمیسیون اتحادیه اروپا در ترکیه 2023 رخ داد. مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم نشان می دهد که روابط ترکیه و اتحادیه اروپا بسیار استراتژیک است که نمی توان آن را به منافع شخصی متناقض برخی از کشورهای عضو تقلیل داد. ما انتظار داریم اتحادیه اروپا گام های ملموس و معناداری با هدف تشدید همکاری ما و روند الحاق به اتحادیه اروپا بردارد. وزن و نقش ترکیه به عنوان موضوع ثبات و شکوفایی در بحبوحه بحران های منطقه ای آشکار است. در نظر گرفتن این نقش توسط اتحادیه اروپا در همه استراتژی های خود، از جمله روند الحاق، هم به نفع کشور ما و هم برای اتحادیه اروپا خواهد بود".
اردوغان پیشتر گفته بود که الحاق سوئد به ناتو پس از پذیرش ترکیه در اتحادیه اروپا امکان پذیر خواهد شد. بعدا، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که اردوغان "در اسرع وقت" موافقت کرد که اسنادی برای تصویب درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو به پارلمان ترکیه ارسال کند. سوئد به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا، در ازای تصویب این درخواست، قول داد که به تسریع روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا کمک کند. سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه دیمیتری پسکوف خاطرنشان کرد که آنها نمی خواهند ترکیه را در اروپا ببینند و نباید در آنکارا از عینک های رز رنگ استفاده کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала