مرد شماره یک اوکراین کیست؟

© Sputnik / Стрингер /  مراجعه به بانک تصاویر زلنسکی در بروکسل
زلنسکی در بروکسل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.06.2024
اشتراک
مرد 52 ساله کابینه دولت که نفر دوم قدرت سیاسی در اوکراین شناخته می‌شود با جابه‌جایی افرادی دیگر از کابینه دولت و جایگزینی آنان با افرادی از نزدیکان خود این شائبه را ایجاد کرده که اداره کننده دولت اوکراین است.
به گزارش‌ اسپوتنیک- مهدی سیف تبريزی پژوهشگر مسائل روسيه و اوراسیا به اسپوتنیک گفت: در ماه‌های گذشته و خصوصا پس از برکناری "والری زالوژنی" فرمانده محبوب ارتش اوکراین که از وی به‌عنوان قوی‌‌ترین گزینه جایگزینی ولادیمیر زلنسکی نام برده می‌شود، نام "آندری یرماک" رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین به‌عنوان مسبب و عامل این جابه‌جایی بیش‌تر از قبل بر سر زبان‌ها افتاد و این گذاره را که یرماک مسئول دولت در سایه و یا رئیس‌جمهور در سایه اوکراین است به شدت قوت بخشید.
مرد 52 ساله کابینه دولت که نفر دوم قدرت سیاسی در اوکراین شناخته می‌شود در ماه‌های بعد با جابه‌جایی افرادی دیگر از کابینه دولت و جایگزینی آنان با افرادی از نزدیکان خود این شائبه را که وی نفر اصلی اداره کننده دولت اوکراین است را تایید کرد. از سوی دیگر با ایجاد مانع، در دسترسی به زلنسکی برای افراد کابینه و یا نظامیان و معرفی خود در جایگاه فردی که امورات روزمره دولت را اداره می‌کند توانست هرچه بیشتر بر قدرت خود در ساختار سیاسی اوکراین بیفزاید. این روند تنها به مسائل داخلی اوکراین محدود نشد و یرماک در بسیاری از دیدارهای بین‌المللی با سران و نمایندگان کشورهای غربی به‌عنوان نماینده دولت اوکراین حضور پیدا کرد که از آن جمله می‌توان به دیدار با "پاپ فرانسیس" و یا دیدار با "راسموسن" دبیر پیشین ناتو اشاره کرد. اما نکته‌ای که باعث نگرانی شرکای غربی اوکراین در یک هفته مانده به اجلاس صلح سوئیس و در آغاز کنفرانس سالانه احیای اوکراین در برلین شده دخالت یرماک در تغییر "مصطفی نعیم" ریاست آژانس دولتی بازسازی و توسعه زیرساخت اوکراین است. شرکای غربی کیف را مجبور به ابراز ناامیدی از اختلافات داخلی و ناکارآمدی دولت زلنسکی کرده است.
Украинские военные переносят раненого сослуживца - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.06.2024
گزارش و تحلیل
اصرار آمریکا بر آتش افروزی در اوکراین
تیم زلنسکی البته اتهامات مربوط به قدرت طلبی یرماک را به‌طور رد می‌کنند و رفتار وی را ناشی از سبک خاص مدیریتی مسئول دفتر رئیس‌جمهور می‌دانند و دستاورد این مدل مدیریتی را کنفرانس صلحی می‌دانند که هفته بعد قرار است در سوئیس برگزار شود.
تبریزی در ادامه گفت، اما در سوی دیگر بسیاری از مقامات سیاسی و نظامی در اوکراین وجود یرماک را پاشنه آشیل زلنسکی دانسته و بیان می‌کنند که وجود یرماک باعث شده نخبگان اوکراینی در حوزه مختلف از حاکمیت دور شوند. این بدبینی‌ها که البته جنبه‌های واقعی دارد دست راست زلنسکی را "دلال قدرت" معرفی می‌کند و بیان می‌کند؛ قدرت یرماک از تمام مقامات منتخب اوکراین به جز رئیس جمهور فراتر رفته است. برخی منابع نیز او را "رئیس واقعی دولت" در اوکراین می‌دانند.
به هر حال یرماک 52 ساله که از سال 2019 توسط زلنسکی از دنیای تهیه کنندگی در سینما و تلویزیون به کابینه دولت و قدرت سیاسی در اوکراین رسیده است در حال حاضر به یکی از قدرتمندترین افراد این کشور تبدیل شده که نه تنها باعث نگرانی جامعه مدنی و بدنه سیاسی کیف بلکه نگرانی بسیاری از شرکای غربی این کشور را در حوزه شفافیت سیاسی و همچنین سرانجام کمک‌های مالی متحدان کیف برانگیخته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала