ارزیابی عدم واکنش منفی در جهان به اقدامات اسرائیل

© Sputnik / Ajwad Jradatغزه
غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2023
اشتراک
جامعه جهانی چندین دهه است که قادر به حل مناقشه بین اسرائیل و فلسطین نبوده است، اما در حال دامن زدن به درگیری های جدید و ارسال کمک های نظامی به اوکراین هستند.
محمد رضا مرادی کارشناس ارشد سیاسی در امور خاورمیانه در خصوص اقدامات اسرائیل و عدم واکنش کشورهای غربی نسبت به این دسته اقدامات در جهان به اسپوتنیک توضیح می دهد:
محمدرضا مرادی کارشناس ارشد سیاسی امور خاورمیانه گفت: در مرحله اول ما باید نگاهی بی اندازیم به نوع رفتار کشورهای غربی که ببینیم اساسا به صورت اخلاقی رفتار می کنند و یا اساس قوانین حقوق بشر واقعی و حقوق ملت ها را رعایت می کنند یا خیر.
همانطور که میدانید نظم حاکم بر عرصه بین الملل و نظام بین الملل به گونه ای است که در واقع حقوق بشر فقط برای انسان سفید پوست چشم آبی مایل به اروپایی و متمایل به آمریکا رعایت می شود. یعنی وقتی که سخن از حقوق بشر می گویند در واقع حقوق کل بشر نیست و فقط حقوق بشریست که با سیاست های آمریکا همسو و در راستای منافع این کشور باشد. آمریکا خود را به عنوان به وجود آورنده این نظم می شمارد و به خود اجازه می دهد که اینگونه قواعدی را برای حقوق بشر تعریف کند.
به همین خاطر زمانی که اتفاقاتی در دنیا رخ می دهد ما شاهد واکنش های دوگانه هستیم، درزمانی که ما در 8 سال گذشته ما شاهد قتل عام و به گونه ای نسل کشی مردم یمن بوده ایم، کشتار کودکان چه به دلایل نظامی و چه محاصره و یا گرسنگی و بیماری را شاهد بودیم، اما نهاد ها و رسانه های بین المللی هیچگونه واکنشی به این مسائل نداشته و هیچ اقدامی را برای توقف این درگیری ها صورت نمی گیرد و صرفا به ابزار تاسف در پاره ای از مواقع بسنده می کنند و حتی برخی مواقع چراغ سبز برای کشتار بیشتر مردم یمن را نشان می دهند که در سوریه و یا لبنان هم ما همچنین مسائلی مواجه هستیم.
محمدرضا مرادی افزود: در مورد فلسطین هم که وضعیت بسیار بسیار بغرنج تر است و از سال 1948 میلادی ما شاهد یک نوع نسل کشی در غزه هستیم و فلسطین هستیم و جامعه جهانی نه تنها اقدامی علیه اسرائیل انجام نداده، بلکه هر بار فلسطینی ها علیه ادامات اسرائیل واکنش نشان می دهند و یا از حق خود دفاع می کنند، این فلسطینی ها هستند که مورد حمله قرار میگیرند و یا محروم می شوند.
موشک باران اسرائیل به دست نظامیان حماس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2023
معاون رئیس شورای امنیت روسیه: آمریکا برای کاهش تنش در اسرائیل کمک کند، نه اوکراین!
حملاتی که امروز از طرف غزه و فلسطین به سمت اسرائیل انجام شد، طبق گفته فرمانده نظامی حماس این حمله به دلیل هتک حرمت مسجد الاقصی صورت گرفته که پیشتر بار ها و بارها در این زمینه به اسرائیل هشدار داده شده بود، اما جامعه جهانی فقط حمله به اسرائیل را می بیند و به مسائل دیگر به توجه است.
محمدرضا مرادی در جواب به سوال خبرنگار اسپوتنیک که پرسید، چگونه می توان رویکرد دوسوگرایانه غرب را در قبال چنین درگیری ها توصیف کرد؟ و به نظر می رسد که برخی کشورها برای دفاع از خاک خود می توانند پاسخ دهند(مثل اسرائیل)، اما برخی دیگر همچون روسیه نمی توانند این کار را بکنند، گفت :
درمورد اوکراین نیز همچنین بوده و اگر مسائل حمله روسیه به اوکراین را بررسی کنیم می بینیم که همه کشورهای غربی عملا در یکطرف ایستاده و روسیه در طرف دیگر که با هدف مهار پتانسیل های قدرت روسیه در اوکراین شکل گرفته است. ما فراموش نمی کنیم که جنگ اوکراین به چه دلیلی شروع شد، روسیه اعلام کرد که ناتو به سمت مرزهای این کشور گسترش پیدا می کند و در واقع کشور های غربی چاره ای برای روسیه باقی نگذاشته جز اینکه یک اقدام متقابل انجام بدهد.
او افزود: در اینجا کشور های غربی به جای اینکه به دنبال پایان دهی به این درگیری ها باشند می بینیم که روز به روز کمک های نظامی بیشتر برای ارسال به کی یف تصویب می شود . این یعنی اینکه غرب واقعا به دنبال پایان دادن به درگیری اوکراین نیست، چرا که آمریکا از دل ان درگیری به دنبال خلق فرصت هایی برای خود می باشد. آمریکا تصور دارد که چند کشور بیشتر یارای مقابله با آمریکا را ندارند که یکی از این کشورها روسیه است که به واسطه جنگ بلند مدت اوکراین انرژی و توان زیادی از روسیه گرفته می شود و همواره به این دلیل امریکا به دنبال تامین بحران است.
این کارشناس در آخر گفت: ما در درگیرهای کشور های مختلف مواضع متناقض کشورهای غربی را شاهد هستیم، که نمونه بارز آن بحث سیاسی کاری در عرصه بین الملل در بحث روسیه و اوکراین است. ما همواره ملاحضه می کنیم که حتی در بسیاری از دیدارها پرچم روسیه را حذف می کنند و یا پرچم اوکراین را در زمین های ورزشی به جای پرچم روسیه بالا برده و عکس یادگاری می گیرند. اما اگر چنین مسائلی در کشور های دیگر همچون ایران و یا کشور هایی که همسو با سیاست غرب نیستند صورت بگیرد فورا مسئله را سیاسی قلمداد می کنند.
بنابرین با فهم چگونگی تقسیم قدرت در عرصه بین الملل می توانیم پی ببریم که اینگونه رفتار ها به چه علت صورت می گیرند که نشات گرفته از فهم نوع حقوق بشر که به 2 نوع حقوق بشر غیر غربی و حقوق بشرغربی تقسیم میشود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала