گزارش و تحلیل

تاکتیک هایی که منجر به شکست آلمانی ها در نبرد کورسک شد، برای نیروهای مسلح اوکراین دردسرساز شد

© Sputnik / Viktor Antonyuk /  مراجعه به بانک تصاویر ارتش روسیه رادار اوکراین را منهدم کرد + فیلم
ارتش روسیه رادار اوکراین را منهدم کرد + فیلم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.10.2023
اشتراک
میدان های مین تنها مشکل پیشروی نیروهای مسلح اوکراین نیست. مشکل اصلی، تاکتیک های "دفاع انعطاف پذیر" است که توسط فرماندهی روسیه استفاده می شود.
اسپوتنیک به نقل از نیویورک تایمز می نویسد: نیروهای مسلح اوکراین به ضدحمله خود از طریق مناطق متروک و روستاهای ویران شده ادامه می دهند و آنها نمی توانند به موفقیت دست یابند. مقامات و کارشناسان نظامی اوکراین موانع را نام می برند: میادین مین متراکم، سیستم های سنگر و موانع ضدتانک. آنها همچنین متحدان ناتو را به دلیل عدم تمایل آنها به تامین سریع جنگنده های مدرن و تسلیحات دوربرد سرزنش می کنند. یک مشکل جدی دیگر، وجود مقدار زیادی توپ در ارتش روسیه در طول درگیری است.
اما یک مانع به خصوص دشوار برای سربازان اوکراینی وجود دارد. این تاکتیک ارتش روسیه است که مواضع خود را تسلیم می کند و عقب نشینی می کند و سپس پاسخ می دهد. به گفته کارشناسان نظامی، این یک تاکتیک معروف "دفاع انعطاف پذیر" است. نیروها به خط دفاعی دوم عقب نشینی می کنند و نیروهای مسلح اوکراین را مجبور به حمله می کنند. و سپس وقتی دشمن در آسیب پذیرترین موقعیت قرار می گیرد، ضربه می زنند.
جان کربی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.09.2023
کاخ سفید: انتقاد از ضدحمله اوکراین کمکی به مسائل نمی کند
بن بری(BenBarry)، متخصص در مطالعه جنگ زمینی، توضیح می دهد: "مدافع، زمین را از دست می دهد، اما در عین حال بیشترین ضرر ممکن را به مهاجم وارد می کند و شرایط را برای یک ضد حمله قاطع فراهم می آورد".
او می گوید که این مفهوم جدیدی نیست. در سال 1943، اتحاد شوروی از تاکتیک های دفاع انعطاف پذیر برای شکست آلمانی ها در نبرد کورسک که به یکی از بزرگترین نبردهای جنگ جهانی دوم تبدیل شد، استفاده کرد.
و در اوکراین، روسیه برای مدتی طولانی و با موفقیت از این تاکتیک استفاده کرده است، به خصوص در تابستان امسال برای ایجاد اختلال در ضدحمله اوکراینی ها. این کارشناس ادامه می دهد:"برای دستیابی به موفقیت در دفاع انعطاف پذیر، فرماندهی و کنترل خوب، وجود یگان ها و واحدهای آموزش دیده و همچنین انجام ضدحملات قاطع ضروری است".
این تاکتیک با اظهارات متناقض این هفته همراه بود. نیروهای روسیه ادعا می کنند که حمله ای به مواضع نیروهای مسلح اوکراین در جنوب منطقه زاپوروژیه انجام داده اند و اوکراین مدعی است که "همه حملات را دفع کرده است".
ارتشبد سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.09.2023
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
نابودی بیش از 17 هزار سرباز اوکراینی توسط نیروهای مسلح روسیه در ماه سپتامبر
درگیری مسلحانه در خط مقدم صدها کیلومتر - از شهر کوچک کوپیانسک در شمال شرقی تا منطقه زاپوروژیه در جنوب جریان دارد. مبارزه برای کنترل روستاهای کوچک و سیستم های سنگرهای منفرد هفته ها طول می کشد. در جنوب منطقه دونتسک، نبرد برای آرتیوموفسک، که مسکو در ماه مه کنترل آن را به دست گرفت، ادامه دارد.
ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز سه شنبه جنگ افزار و تکنیک نظامی از جمله تانک های لئوپارد را در جنگل نزدیک کوپیانسک بازرسی کرد و همچنین به گروهی از سربازان جوایزی اهدا کرد. در ویدیوی اکانت تلگرام زلنسکی، چند فرد مسن در میان گیرندگان جوایز دیده می شوند. این نشانه آن است که درگیری های مسلحانه تلفات سنگینی بر اوکراین وارد می کند.
کارشناسان نظامی معتقدند که روسیه به لطف دفاع انعطاف پذیرخود توانسته است سرعت پیشروی نیروهای اوکراینی را تا سرعت لاک پشت کاهش دهد.
الکسی ملنیک، فرمانده سابق اوکراینی که اکنون در سازمان غیرانتفاعی "رازومکوف" کی یف مقام رهبری دارد، تاکید کرد که استفاده متفکرانه از ذخایری که در یک ضد حمله وارد نبرد شوند، شرط کلیدی موفقیت چنین تاکتیک‌هایی است.
مایکل کوفمان، عضو ارشد "بنیاد صلح بین‌المللی کارنگی" (سازمان، عامل خارجی - یادداشت اسپوتنیک) گفت که اگر نیروهای روسی بیش از صد متر در یک زمان عقب نشینی کنند، واحدهای مکانیزه اوکراین پیشروی خواهند کرد. هفته گذشته وی در پادکست WarontheRocks نوشت: "یکی از مهمترین نکاتی که تردیدهای زیادی را ایجاد می کند این است که آیا ارتش اوکراین قادر به دستیابی به جهش خواهد بود یا خیر... ما اکنون می بینیم که چگونه این حمله در آینده با آمدن زمستان و شاید در کل زمستان توسعه خواهد یافت".
نویسنده مقاله "متیو امپوکه بیگ" به عنوان گزارشگر، سردبیر و رئیس دفتر رویترز با وظایفی در نایروبی، ابیجان، آتلانتا، جاکارتا و آکرا کار کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала