بیانیه وزارت خارجه روسیه درباره مسائل معامله غذایی و صادرات غلات و کود

© Sputnik / Наталья Селиверстоваساختمان وزارت خارجه روسیه
ساختمان وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.09.2023
اشتراک
وضعیت امنیت غذایی پس از پایان قرارداد "ابتکار دریای سیاه".
به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه گزارشی مبنی بر وضعیت صادرات و تامین غلات توسط روسیه پس از پایان یافتن قرارداد غلات دریای سیاه منتشر کرد.
بنا به این گزارش: قرارداد غلات به فقیرترین کشورها در مبارزه با گرسنگی کمکی نکرد. از 32.8 میلیون تن محموله، کمتر از 3٪ غلات به کشورهای نیازمند ارسال شد .
2. پس از خاتمه "معامله"، قیمت غلات فقط کاهش یافت و در ماه اوت، کاهش 4-5٪ در ارزش آن ثبت شد.
3. غلاتی که به عنوان بخشی از "معامله" صادر شد، تنها تولیدکنندگان علوفه اوکراینی را غنی کرد که عمدتاً برای خوراک دام در نظر گرفته شده بود و همچنین به اروپا رفت و نه به آفریقا.
4. اوکراین دیگر سبد نان جهان نیست وسهم این کشور در صادرات غلات جهانی تنها 5 درصد است و مدام در حال کاهش است.
5. سطح زیر کشت محصولات در اوکراین نیز در حال کاهش است، از جمله به دلیل مسمومیت آنها توسط تشعشعات و سموم ناشی از مهمات اورانیوم ضعیف شده، که کی یف از بهار امسال از آنها استفاده می کند.
6. اروپا به اوکراین در صادرات غلات کمک نمی کند. از ماه می، عرضه غلات به کشورهای اتحادیه اروپا در مرز اوکراین ممنوع شده است و به احتمال زیاد این وضعیت در زمستان نیز ادامه خواهد داشت.
Разгрузка зерна в зернохранилище села Згуровка, Украина. Архивное фото - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.08.2023
مخالفت کی یف با محدودیت واردات غلات اوکراین به اتحادیه اروپا
وزارت خارجه روسیه نیز گزارشی در مورد اینکه چگونه دبیرخانه سازمان ملل متحد و غرب نمی خواستند و نمی خواهند به تعهدات خود در قبال روسیه به عنوان بخشی از "معامله" عمل کنند، منتشر کرد.
1. برای عملکرد "معامله" لازم است"بانک کشاورزی روسیه " به سوئیفت متصل شود و در عوض، تنها بحث‌های بی‌پایانی درباره ایجاد "مکانیسم‌های غیرمستقیم" از طریق شرکت‌های تابعه و بانک‌های همکار (بدون ضمانت اجرا) بوجود آمد و حساب های بانک کشاورزی روسیه به طور کلی بسته است.
2. حل مسائل مربوط به بیمه کشتی های روسی جلو نرفت و فقط وعده ها ی توخالی بود و سازوکار یا پلتفرم خاصی برای بیمه ایجاد نشده است.
3. قرار است بحث رفع انسداد دارایی ها تنها پس از رویه تحقیرآمیز شرکت ها برای شناسایی "وضعیت تحریم فرعی" مطرح شود که با این حال باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد.
4. سازمان ملل در مورد بازسازی خط لوله آمونیاک تولیاتی - اودسا که می تواند کود مورد نیاز ده ها میلیون نفر را تامین کند، سکوت کرده است.
5. ما از سازمان ملل دعوت کردیم تا گفتگو کنیم، اما ربکا گرینسپن، که مسئول توافق از سوی سازمان جهانی است، نمی خواهد به مسکو بیاید یا حتی گزارشی از کار خود ارسال کند.
در نهایت وزارت خارجه روسیه در مورد اینکه روسیه واقعاً چگونه بدون نیاز به معامله غلات دریای سیاه مشکل گرسنگی را در جهان حل می کند، توضیح داد.
1. محموله هایی که روسیه ارسال کرده یا در آینده نزدیک ارسال خواهد کرد:
- 20000 تن کود به مالاوی.
- 34000 تن کود به کنیا.
- 23000 تن کود در زیمبابوه؛
- 34000 تن کود به نیجریه.
- 55000 تن کود به سریلانکا.
- 200000 تن گندم به سومالی، آفریقای مرکزی، بورکینافاسو، زیمباوه، مالی و اریتره.
2. به همراه آنکارا و دوحه، پروژه ای برای تحویل یک میلیون تن غلات به ترکیه در حال انجام است تا در آنجا فرآوری شده و رایگان به فقیرترین کشورها ارسال شود.
به نظر می رسد در حالی که اروپا به عنوان بخشی از یک "معامله" غلات خوراک را از اوکراین در امتداد دریای سیاه صادر می کرد، آنها سعی کردند کشاورزی روسیه را مسدود کنند و شرایط غیرمنفعتی برای آن ایجاد کنند و سازمان ملل این وضعیت را حل نکرد.
بیانیه وزارت خارجه روسیه در مورد "توافق غلات"
با توجه به افزایش توجه به "ابتکار دریای سیاه" برای صادرات مواد غذایی اوکراین (که در 17 ژوئیه متوقف شد)، ما آن را موجه می دانیم که موضع روسیه را با جزئیات تکرار کنیم.
برخلاف اظهارات هشداردهنده غربی ها و دبیرخانه سازمان ملل در مورد افزایش قیمت مواد غذایی و تشدید تهدید گرسنگی، هزینه غلات در بازارهای جهانی به طور پیوسته در حال کاهش است و در ماه اوت، کاهش حدود 4-5٪ بود و از اوج قیمت ها در مارس 2022، کاهش 25-40٪ داشته است.
به طور کلی، هیچ کمبود فیزیکی جهانی مواد غذایی وجود ندارد و فقط مشکلاتی در توزیع آن وجود دارد، اما نه در تولید.
به پیشنهاد همان غربی ها و اعضای سازمان ملل و نقش اوکراین به عنوان انبار غله جهانی، به شدت اغراق شده است. سهم این کشور در کل صادرات گندم قبلاً ناچیز بود که حدود (5%) است و اکنون با در نظر گرفتن کاهش سطح زیرکشت ناشی از تشعشعات و آلودگی شیمیایی خاکدر نتیجه استفاده از مهمات اورانیوم ضعیف شده توسط غرب به طور عینی بیش از پیش کاهش می یابد.
در عین حال، اوکراینی‌ها فرصت‌های دیگری (به جز دریای سیاه) برای صادرات کالاهای خود از طریق مسیرهای زمینی و رودخانه‌ای به اتحادیه اروپا، در امتداد به اصطلاح "راهروهای همبستگی" دارند.
اگر غربی‌ها و کی یف واقعاً به یک کریدور دریای سیاه نیاز دارند، زمان آن فرا رسیده است که گام‌های ملموسی برای رفع تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه علیه نهادهای داخلی که در تولید و صادرات محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی دخیل هستند، بردارند. موضوعات مربوط به عادی سازی فعالیت بانک ها و شرکت ها، ایجاد لجستیک و بیمه حمل و نقل و از سرگیری تامین قطعات یدکی است.
دیدار وزرای خارجه ترکیه و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.09.2023
روسیه و ترکیه به توافقی در زمینه معامله غلات دست یافتند
روسیه موضع اصولی خود را که به وضوح توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در 4 سپتامبر بیان شد، تاکید می کند که ما آماده بررسی امکان احیای طرح دریای سیاه خواهیم بود، اما تنها پس از الزامات لغو تحریم ها از سوی شرکت های روسی درگیر در این موضوع در صورتی که زمینه برای فعالیت روسیه در محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی به طور کامل برآورده شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала