نگاه ویژه اسپوتنیک

اوکراین؛ آزمایشگاه تسلیحات غربی

© AFP 2023 / Yuriy Dyachyshynکمک های نظامی غرب به اوکراین
کمک های نظامی غرب به اوکراین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.09.2023
اشتراک
از زمان آغاز بحران اوکراین، گزارش‌های اغلب رسانه ها معمولا جنگی را به تصویر می‌کشند که شبیه درگیری‌های دیگر در اواسط قرن گذشته است؛ تصویری که در آن تانک ها، هواپیماهای جنگنده، کشتی های جنگی، خودروهای آبی ـ خاکی و هلیکوپترهای تهاجمی به نمایش در می آیند.
با این حال آنچه در اوکراین می گذرد، عملا با جنگ های گذشته تفاوت های فاحش دارد. زیرا این کشور به واسطه تحرکات غرب به یک میدان جنگ بسیار مدرن تبدیل شده که در آن هواپیماهای بدون سرنشین و روبات ها نقش مهمی در ماموریت های نظارتی، شناسایی و جنگی ایفا می کنند.
در واقع اوکراین به آزمایشگاهی برای جنگ های آینده تبدیل شده است؛ جایی که نوآوری های نظامی و غیرنظامی دارای تاثیر گذاری حیاتی در میدان جنگ هستند. این فناوری‌ها ممکن است نوید دنیایی باشند که در آن درگیری‌های مسلحانه عمدتاً با کنترل از راه دور و شاید روزی توسط هوش مصنوعی انجام شوند. به همین دلیل برخی آن را جنگ الگوریتمی یا جنگ الکترونیکی می‌نامند.
واقعیت آن است که در عرصه رویارویی نظامی، غرب هر آنچه در چنته داشته رو کرده و دیگر گزینه های چندانی در برابر روسیه ندارد. آمریکا در ماه می گذشته، اوکراین را به مهمات خوشه ای مجهز کرد و اینک قرار است از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده در میدان نبرد استفاده کند. اگر چه اوکراینی ها از دستیابی به چنین تسلیحاتی سرمست هستند اما در واقع آمریکا صرفا برای کمک به کی یف اقدام به ارسال این مهمات ها نکرده است. آنگونه که مقامات دولت آمریکا و پنتاگون اعلام کرده اند، قرار است این سلاح ها در جریان نبردها آزمایش شوند. در واقع آزمایش برای سنجش اثربخشی تسلیحات در میدان نبرد، یکی از ملاحظات ایالات متحده برای تسلیح اوکراین است.
روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره سوریه را در سازمان ملل وتو کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.09.2023
روسیه خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل پیرامون تامین تسلیحات غربی به اوکراین شد
آمریکا در حالی اوکراین را به آزمایشگاه تسلیحات خود تبدیل کرده که توانایی مسکو برای انطباق با شرایط جدید قابل توجه بوده است. روسیه در میدان نبرد نشان داده که توانایی های قابل توجهی برای با تاکتیک های نظامی جدید دارد و در برابر هر تسلیحاتی که آمریکا به اوکراین ارسال می کند، واکنش مناسبی نشان می دهد. چنانکه در حال حاضر در زمینه رهگیری یا خنثی کردن پهپادهای دریایی و هوایی، با وجود شدت و افزایش تعداد حملات به نحو مناسبی با آنها مقابله کرده است.
از این رو با وجود تغییرات کاملا جدی که عرصه نبرد در اوکراین شاهد آن بوده، اما همچنان دستاورد خاصی نه برای کی یف و نه برای غرب حاصل نشده است. البته مقامات سیاسی اوکراین تمایل زیادی دارند که نشان دهند ضد حمله علیه نیروهای روسی بسیار موثر بوده است. به عنوان مثال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در 2 سپتامبر 2023، نتایج ضدحملات را ستایش کرد و از پیشرفت نیروهای خود سخن گفت. با این حال برآوردهای صورت گرفته در آمریکا و برخی از کشورها اروپایی نشان می دهند که ضدحمله اوکراین کمتر از آنچه انتظار می‌رفت، مؤثر بوده است. این در حالیست که کشورهای غربی تلاش می کنند در ارزیابی‌های اطلاعاتی خود که به صورت عمومی منتشر می شود، جانبدارانه‌ از اوکراین حمایت کنند.
به نظر می رسد رویکرد دو گانه دولت اوکراین و کشورهای غربی در مورد نتایج ضد حملات صرفا به دلیل فرار از مسئولیت این عملیات های ناکام نیست. زیرا مقامات اوکراین از طریق نمایش موفقیت آمیز بودن ضد حملات قصد دارند حمایت غرب از خود را موثر نشان دهند تا همچنان از پشتیبانی آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی برخوردار باشند. این در حالیست که احتمالا برآورد نهادهای اطلاعاتی در کشورهای غربی به منظور مجاب کردن سیاستمداران برای دست برداشتن از حمایت بی فایده از کی یف صورت می گیرد.
در برخی از کشورهای غربی این ایده پر طرفدار شده که حمایت نظامی از اوکراین نه تنها تاثیری در نتیجه جنگ ندارد، بلکه صرفا ذخایر و بودجه دفاعی آنها را تخلیه می کند. همچنین این نگرانی وجود دارد که حمایت بی قید و شرط از اوکراین موجب عبور از "خطوط قرمز" روسیه و تحریک مسکو شود. از نظر آنها چنین اتفاقی می تواند باعث گسترش جبهه جنگ شود و سایر کشورهای اروپایی را نیز به صورت مستقیم به چالش بکشد.
عدم کارآیی لازم تسلیحات امریکا در میدان نبرد و شیوه های موثر مقابله با این تسلیحات از سوی روسیه موجب شده که با وجود تبلیغات مقامات اوکراینی، عملا از شدت و سرعت ضد حملات کاسته شود. تغییرات در وزارت دفاع اوکراین و جایگزین شدن رستم امیروف به جای الکسی رزنیکوف از آن حیث مهم است که وی یک سیاستمدار محسوب می شود که سابقه مذاکره در معاملات غلات را نیز دارد. این تغییر در وزارت دفاع اوکراین دارای پیامدهای ساختاری و دگرگونی در ترتیبات میدانی خواهد بود. در واقع اوکراین ناگزیر شده با توجه به بن بست های میدانی یک سیاستمدار را در جایگاه وزیر دفاع قرار دهد.
در میان حامیان غربی اوکراین نیز شواهدی مبنی بر احتمال تغییر در نگرش ها و رویکردها وجود دارد. ابعاد سیاسی استعفای بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا که یک ضرر واضح برای اوکراین محسوب می شود، به همراه مشغله فرانسه در آفریقا برای مقابله با پیامدهای کودتاهای روی داده در برخی از کشورهای این قاره، شرایط دشواری را در اروپا ایجاد کرده است. به خصوص که آلمان نیز در خصوص پیامدهای ناشی از تمدید لایحه جنگ بر وضعیت داخلی اقتصاد خود هراس دارد. از سوی دیگر ممکن است تغییراتی در موضع آمریکا به دلیل انتخابات آتی در سال 2024 رخ دهد.
از این رو با وجود آنکه اوکراین به آزمایشگاه تسلیحات پیشرفته غربی مبدل شده اما احتمال آنکه به یکباره به واسطه تحولات سیاسی در غرب، به حال خود رها شود، بسیار زیاد است. کما اینکه هم اکنون مباحثی درباره راه حل های سیاسی در خصوص آینده اوکراین در غرب مطرح شده است. بی تردید در چنین روزی اوکراین نه تنها موقعیت خود به عنوان آزمایشگاه غرب را از دست خواهد داد، بلکه در عرصه سیاسی نیز ناگزیر به اعطای امتیازات زیادی خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала