گزارش و تحلیل

چرا تانک های آبرامز قادر به دمیدن روح تازه در ضد حمله متوقف شده اوکراین نیستند؟

© AP Photo / Mindaugas Kulbisلهستان چهار گردان تانک آبرامز از آمریکا خریداری می کند
لهستان چهار گردان تانک آبرامز از آمریکا خریداری می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.09.2023
اشتراک
با گذشت سه ماه از ضد حمله اوکراین، مقامات آمریکایی اعلام کردند که اولین دسته از ده تانک از 31 تانک M1 آبرامز در نهایت و تا اواسط سپتامبر به کیف تحویل داده خواهد شد.
اسپوتنیک با کارشناسان نظامی روسی و آمریکایی صحبت کرد تا دریابد که چرا این تحویل بسیار کم و دیر این تانک ها چه سودی را برای ارتش اوکراین به همراه خواهد داشت.
مقامات آمریکایی این هفته به رسانه‌ها اعلام کردند که اوکراین حدود یک سوم از گردان تانک‌های جنگی اصلی آبرامز را که دولت بایدن برای اولین بار در ژانویه به کی‌یف وعده داده بود، دریافت خواهد کرد. مقامات غربی ابراز امیدواری کردند که تحویل این تانک ها به ارتش اوکراین «برتری لازم مورد نیاز آنها» برای شکستن خطوط دفاعی روسیه را خواهد داد، با این وجود این ده دستگاه تانک آبرامز M1 قبل از ارسال تحت "نوسازی نهایی" قرار خواهند گرفت.
سخنگوی ارتش ایالات متحده سرهنگ مارتین اودانل تأیید کرد که حدود 200 سرباز اوکراینی برای کار با تانک ها و از جمله در زمینه راهبرد تسلیحات ترکیبی، در آلمان آموزش دیده اند.اودانل خاطرنشان کرد که انتظار می‌رود بقیه تانک‌ها قبل از پایان پاییز به مقصد برسند با این حال در مورد بازه زمانی مشخصی توضیح نداد.
یکی دیگر از مقامات پنتاگون که به طور ناشناس با رسانه ها صحبت می کرد، هشدار داد که اگرچه آبرامز «یک تانک زرهی جهنمی" می باشد، اما "یک گلوله نقره ای"(سلاح معجزه گر) نیست و مهمترین نکته "عزم اوکراین برای پیشروی میباشد».
کی یف تمام فصل تابستان را به همراه ده ها میلیارد دلار تسلیحات پیشرفته ناتو، از جمله چند صد تانک دوران پیمان ورشو، به علاوه تانک های لئوپارد 1، لئوپارد 2 و چلنجر 2، و تعداد زیادی خودروی زرهی را برای شکستن دفاع روسیه در اختیار داشته است؛ اما تاکنون نتوانسته این کار را انجام دهد و ده‌ها هزار سرباز و صدها خودروی زرهی را برای تصرف چند روستای واقع در نزدیکی خطوط مقدم، که عمدتاً از آنها نیز عقب رانده شده‌، از دست داده و حتی در مقیاسی بزرگ نتوانسته از اولین خطوط دفاعی روسیه عبور نماید.
ولودیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.09.2023
طرح جدید ناتو برای کریمه و دونباس را به زلنسکی اطلاع دادند
تلفات هولناک اما متحدان غربی کی یف را متوقف نکرده است: به طوری که مقامات ناتو با فرماندهان اوکراینی ملاقات کرند تا از کی یف بخواهد تلاش های خود را دو چندان نماید، در حالی که دیگر مقامات بدون اعلام نام خود، از ارتش اوکراین گلایه کرده اند که "بیش از حد خطر گریز" است و نمی تواند کورکورانه هزاران سرباز دیگر را بدون پوشش هوایی و توپخانه ای به مواضع روسیه که به شدت مستحکم می باشندف گسیل نمایند.
تانک های بزرگ یک مشکل بزرگ در تئاتر اروپای شرقی هستند
آناتولی ماتویچوک افسر کهنه کار اطلاعات نظامی روسیه با سابقه حضور در افغانستان و سوریه در گفتگو با اسپوتنیک اظهار کرد که آبرامز قطعاً "گلوله نقره ای" نخواهد بود که کی یف به دنبال آن است.
ماتویچوک تاکید کرد: «آبرامزهایی اوکراین تحویل می گیرد، جدید نیستند، آنها مدل M1 هستند. این همان آبرامزی است که در جنگ عراق شرکت داشت. در آنجا، آنها با مشکلاتی روبرو شدند - موتورهای توربین گاز آنها کار نکرد، بنابراین مجبور شدند آنها را با موتورهای دیزلی تعویض کنند. سپس همین تجهیزات به اروپا منتقل شد، جایی که آنها با مشکلات اضافی مربوط به زیرساخت های محلی مواجه شدند که برای غول زرهی ایالات متحده نامناسب بود».
این کارشناس یادآور شد که اگر به دوران پیمان قدیمی ورشو بازگردیم، درخواهیم یافت که اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش "تاکید داشتند که وزن تانک ها نباید از 50 تن تجاوز کند. وزن تانک های ما در محدوده 43 تا 47 تن هستند".

ماتویچوک تاکید کرد: «.زن آبرامز 60 تن است. وقتی برای اولین بار به لهستان رسیدند، سکوهای راه آهن لهستانی ها را که رمپ های آن برای این وزن مناسب نبود، تخریب کردند. ثانیاً، ما ویدئویی از عدم قابلیت آبرامز در بالا رفتن از تپه یخی دیده‌ایم، زیرا غلتک‌های پیشبر آن لولایی - لاستیکی هستند و با لاستیک پوشانده شده‌اند، که باعث می شود مانند گاو روی یخ رفتار کند».

علاوه بر این، ماتویچوک با اشاره به سیستم سوخت رسانی این تانک ها تاکید کرد که آبرامز "بسیار دمدمی مزاج" است و اگر درجه سوخت مورد نیاز آن تامین نشود، این خودروهای زرهی می توانند به طور کامل در مسیر خود متوقف شوند.
او اذعان کرد که اعداد نیز تعیین کننده هستند. «فکر نمی کنم آبرامز چیزی را در میدان جنگ تغییر دهد. علاوه بر این، 10 آبرامز چیست؟ T-80 آلیوشا ما 10 خودروی زرهی را در یک نبرد منهدم کرد. 3-4 خدمه مانند خدمه آلیوشا وجود پیدا خواهند شد و تمام 10 آبرامز نابود خواهند شد».
ماتویچوک خاطرنشان کرد، حتی زمانی که تمام 31 آبرامز در دسترس قرار گیرند، یک گردان واحد در مقابل برتری روسیه در توپخانه و پوشش هوایی، منفعت چندان زیادی نخواهد داشت.

این کارشناس یادآور شد: «یک قانون وجود دارد که ما در ارتش از آن استفاده می کنیم - یک تانک مدرن در میدان جنگ بدون پوشش بیش از 15 دقیقه دوام نمی آورد. طرف اوکراینی هیچ پوششی ندارد. اتفاقاً به همین دلیل است که چلنجرهای 2 هنوز در میدان جنگ ظاهر نشده اند زیرا می ترسند اگر آنها را بفرستند بلافاصله نابود شوند».

ماتویچوک افزود که تانک زرهی پیشرفته غربی که به اوکراین تحویل داده شده، در اصل در طول جنگ سرد برای عملیات در اروپای غربی و مرکزی ساخته شد و تانکی برای جاده های آسفالت و مسطح، دریاچه ها و رودخانه های مرتب و که در آن باتلاق وجود ندارد، می باشد و نه زمین های باتلاقی و مستعد سیل بهاری در بسیاری از مناطق اروپای شرقی، از جمله دونباس. این مهم عملیات تمامی سیستم های تسلیحاتی غربی را پیچیده می کند و فقط مربوط به آبرامز نمی شود.
Солдаты ВСУ, Запорожье - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.09.2023
همه اینها دروغ است؛ تبلیغات زلنسکی درباره نیروهای مسلح اوکراین در کی یف فاش شد
دیوید تی پین، افسرسابق ستاد تسلیحات جنگی و ستاد فرماندهی ارتش ایالات متحده با تجربه شخصی کار با تانک های آبرامز نیز به همین شکل نسبت به تأثیر استقرار آنها در اوکراین ابراز بدبینی کرد.
پین به اسپوتنیک اعلام کرد که «ایالات متحده تانک‌های M-1A1 SA را به اوکراین تحویل می‌دهد... اینها اساساً نسخه‌های صادراتی "رها شده " تانک‌های جنگی اصلی M-1A2 آمریکا هستند... که شامل زره Chobham نیستند. بر این اساس، آنها احتمالاً در نبرد با تانک‌های مدرن روسی کمتر مؤثر بوده و نسبت به آخرین مدل‌های تانک آمریکایی توانایی کمتری برای بقا در میدان جنگ دارند. نکته مثبت آنها این است که برخلاف تمام تانک های اصلی جنگی آبرامز ایالات متحده، این تانک ها به جای موتورهای توربینی به موتورهای دیزلی مجهز هستند که مصرف سوخت و الزامات تعمیر و نگهداری آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد».

این افسر آمریکایی افزود: «به عنوان یک افسر سابق تانک M-1 A1 ایالات متحده، می توانم به شما بگویم که تانک های آبرامز که وزن آنها 20 تا 30 تن بیشتر از تانک های مدرن روسیه است، کاملاً مستعد گیر افتادن در گل هستند بنابراین نمی توانند به طور مؤثر در عملیات تهاجمی در طول پاییز راسپوتیتسا (اصطلاح روسی "فصل گل و لای") شرکت کنند. فکر نمی‌کنم پنتاگون نیازی به آزمایش این تانک‌ها در شرایط آب و هوایی سخت احساس کند، از آنجایی که اینها توانایی کمتری نسبت به تانک‌های آبرامز ارتش آمریکا دارند. فکر نمی‌کنم آنها از این تانک ها انتظار داشته باشند که در جنگ در اوکراین بازی را تغییر دهند».

ضد حمله ای که از ابتدا محکوم به شکست بود
ماتویچوک در اظهارات جامع تر تأکید کرد که جدای از این تانک ها، ضد حمله اوکراین با برنامه ریزی ناتو برای "کمک" و نابینایی های ایدئولوژیک در مورد وضعیت نیروهای روسیه و فرستادن ده ها غیر ضروری هزاران نظامی اوکراینی به کام مرگ، از ابتدا محکوم به شکست بود.
وی خاطرنشان کرد که برای ابتدا، اوکراین قبل از آغاز ضد حمله، الزامات دکترین نظامی اساسی یعنی ایجاد برتری 2.5 تا 3 برابری یا ترجیحاً تا شش برابر در برخی مناطق، از نظر تعدادی را نادیده گرفت. ثانیا، در طول نبرد، روسیه از برتری در هوا، در قدرت آتشبار، نیز در ارتباطات و کنترل برخوردار بوده است.

«بنا به دلایلی اوکراین فکر می‌کرد، یا به او تلقین شده بود که روسیه تانک‌های چوبی دارد، مهمات ندارد و ما "همه موانع تانکی خودمان را بلعیده ایم"، به عبارت دیگر، آنها مطلقاً نتوانستند قدرت نظامی و اقتصادی ما را در نظر بگیرند. اوکراین بدون در نظر گرفتن همه جوانب موقعیتی دست به حمله زد و در نتیجه متحمل خسارات زیادی شد».

پین، به نوبه خود، این نکته را خاطرنشان کرد: «هر چند که ارتش روسیه در زمینه عملیات های متحرک ترکیبی تهاجمی کمتر از انتظارات عمل کرد، همچنان در عملیات دفاعی و بمباران توپخانه ای به برتری خود ادامه می دهد. استحکامات روسیه شامل سه خط اصلی بود. بر اساس گزارش ها، اوکراین تنها در یک منطقه موفق به نفوذ به اولین خط دفاعی اصلی شده است. تاکتیک های دفاعی روسیه در کشاندن نیروهای اوکراینی به نزدیکی خطوط اصلی خود و سپس بمباران بی امان آنها با توپخانه سنگین، در حین مین گذاری از آسمان در پشت مواضع خط مقدم اوکراین به قدری مؤثر بوده است که گزارش شده است که اوکراین از زمان آغاز ضد حمله خود تا کنون 40000 سرباز خود را از دست داده است. به گفته یک منبع اوکراینی، نیروهای این کشور به طور متوسط دو تا سه روز در جبهه دوام می‌آورند تا اینکه یا کشته شوند، یا به شدت مجروح و حضور آنها در نبرد بی‌اثر گردد.
ماتویچوک معتقد است که تلفات واقعی اوکراین حتی بیشتر از ارقام "فاجعه بار" گزارش شده توسط رسانه های غربی است و تلفات جبران ناپذیر (مرگ و مجروح) 80000 نفر را تنها در جریان ضد حمله تخمین می زند.
چرا دکترین جنگ ترکیبی ناتو در اوکراین شکست خورد؟
ماتویچوک با تاکید بر اینکه ایالات متحده و متحدانش در ناتو بیشتر دوران پس از جنگ جهانی دوم را در شرایط برتری نظامی، اقتصادی و تکنولوژیکی گسترده از جمله در بخش توپخانه و پشتیبانی هوایی گذرانده اند، خاطرنشان کرد که تاکتیک‌هایی که توسط کشورهای حامی به اوکراین توصیه می‌شوندد نیز نباید نادیده گرفته شوند. «یک تانک - از جمله آبرامز - هنگامی که هلیکوپترهای خودی در آسمان وجود دارند، زمانی که نیروی هوایی دوست در آسمان پرواز می کند، می تواند وظایف خود را انجام دهد. بردلی ها تحت پوشش تانک حرکت می کنند. هیچ یک از اینها در اوکراین اتفاق نیفتاد. آنها در مرکاز آموزشی به گونه ای به به فرماندهان آموزش می دادند که گویی نوعی برتری داشتند. به عبارت دیگر، تاکتیک‌هایی که به اوکراین پیشنهاد کردند منجر به خسارات غیرقابل توجیه، پراکندگی نیروها و تجهیزات در جناح‌های مختلف در امتداد جبهه شد و در ایجاد هیچ یک از پیش‌نیازهای یک حمله موفقیت‌آمیز، موفق نبودند».
جان کربی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.09.2023
کاخ سفید: انتقاد از ضدحمله اوکراین کمکی به مسائل نمی کند
پین با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل اوکراین در به کارگیری دکترین جنگ ترکیبی ناتو مربوط به برتری هوایی روسیه است، «شامل برتری چندین برابری از نظر تعداد هواپیما و بالگرد و هزاران پهپاد جنگی دیگر»، این ارزیابی را تایید کرد .

این کارشناس آمریکایی تصریح کرد: «دکترین نظامی ناتو به شدت به دستیابی به برتری هوایی برای تضمین پیروزی در عملیات جنگ ترکیبی دفاعی یا تهاجمی متکی میباشد. ضد حمله اوکراین بدون نیروی هوایی کافی برای حمایت از آن در برابر مواضع سخت روسیه، محکوم به شکست بود».

آماده شدن برای زمستان فراگیر
با نزدیک شدن به زمستان، ماتویچوک انتظار دارد که کمبود تجهیزات غربی اوکراین چند برابر شود و تعمیرات تجهیزات زرهی در خاک اوکراین در نتیجه حملات روسیه علیه مراکز تعمیراتی آنها پیچیده شده است. این امر مستلزم انجام تعمیرات در لهستان یا رومانی است و خطوط لجستیکی را طولانی می کند.
این کارشناس تاکید کرد: «با شروع اولین یخبندان، تمام کاستی هایی که در ابتدای سال جاری مشاهده شده بود، مجددا تکرار می شوند. به عبارت دیگر، اوکراینی ها باید تلاش های فوق العاده زیادی را برای حفظ این تجهیزات صورت دهند».
در نهایت، ماتویچوک ارزیابی‌های خوش‌بینانه‌ برخی مقامات و رسانه‌های ایالات متحده، مبنی بر اینکه ضد حمله می‌تواند در پاییز و زمستان نیز ادامه یابد، را باور ندارد.

این افسر سابق اطلاعاتی روسیه اظهار کرد: «من این واقعیت را می بینم که آنها تیپ 47 خود را وارد میدان نبرد کرده اند. این تیپ در ایالات متحده آموزش دیده بود، اما قادر به مبارزه نبود و عملاً موجودیت خود را از دست داده است. تیپ 82 مجهز به جدیدترین تجهیزات و تسلیحات آمریکایی و انگلیسی از جمله تانک های چلنجر، نفربرهای زرهی استرایکر، خودروهای جنگی بردلی و ماردرز بود. این تیپ در حال حاضر در نزدیکی رابوتینو مشغول به عملیات است و تاکنون 70 درصد خسارت دیده. یکی دو روز دیگر می گذرد و کاملاً وضعیت آمادگی رزمی خود را از دست خواهد داد. در کل، من خیلی شک دارم که دیگری کسی را برای شروع حمله بیاورند».

پین به طور کلی با این دیدگاه موافق است. وی تاکید کرد: «من فکر می کنم اوکراین برای ادامه ضد حمله خود تا پایان سال با توجه به تلفات سنگینی که در چند ماه گذشته متحمل شده است و همچنین با در نظر داشتن این واقعیت که آنها قبلاً آخرین ذخایر خود را به میدان نبرد فرستاده اند، بسیار تحت فشار خواهد بود.این مهم ادامه درگیری در عملیات تهاجمی را دشوار می کند. اگر اوکراین به ضد حمله برای دوره ای از یک مدت کوتاه تا چند ماه ادامه دهد، تنها به نفع روسیه خواهد بود زیرا ممکن است ارتش اوکراین را در هم بشکند. در واقع، یک مقاله اخیر نشان داد که کل واحدهای ارتش اوکراین در حال شورش هستند و اگر زلنسکی به هزینه کردن آنها در این ضدحمله بیهوده ادامه دهد، آنها به طور بالقوه می توانند علیه او قرار بگیرند و او را از قدرت برکنار کنند».

به عقیده این افسر آمریکایی، اوکراین از نظر نظامی "گزینه ای" پیش روی خود ندارد و دستاوردهای جدید پس از شکست ضدحمله تابستانی بعید است. گین در جمع بندی صحبت های خود اذعان کرد: «اکنون تنها گزینه باقی مانده این است که یا به حالت تدافعی در برابر یک ضد حمله احتمالی پاییزی یا زمستانی روسیه برگردیم یا بر سر آتش بس دائمی و توافق صلح با روسیه در امتداد خطوط کنترل فعلی مذاکره کنیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала