گزارش و تحلیل

کنعانی: بحران اوکراین تنها راهکار سیاسی دارد

© Photo / IRNAناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2023
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه ایران با تاکید بر اینکه مسئله اوکراین تنها راه خل سیاسی دارد، خاطرنشان کرد که مسائل داخلی روسیه تنها مربوط به این کشور می باشد.
جمهوری اسلامی ایران بارها بر موضع خود در قبال اوکراین مبنی بر حل این بحران از روشهای سیاسی تاکید کرده اما کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا با ترغیب دولت اوکراین بر اتهام‌زنی های خود علیه جمهوری اسلامی ایران پا فشاری می‌کنند این در حالی است که ایران مکرر این اتهامات را رد کرده و کماکان بر موضع خود پایبند است.
آقای دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
در ارتباط با اوکراین بارها اعلام کردیم، راهکار بحران اوکراین سیاسی است و طرفین را به گفتگوی سیاسی دعوت کردیم و از همه طرف هایی که در طرف اوکراینی صاحب تاثیر و نفوذ کلام هستند خواستیم تا از تاثیر خود برای گفتگوی سیاسی میان اوکراین و روسیه استفاده کنند تا یک راهکار سیاسی برای خروج از این بحران پیدا کنیم.
این موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران است، اما اینکه از این موضوع استقبال شده یا خیر طبیعتا به طرف‌های درگیر مرتبط است و همچنین طرف هایی که در ارتباط با این بحران نقشهای موثری دارند.
آنچه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است، در فرایند سیاسی و تشویق طرفین و طرف‌های موثر در حوزه های بین‌المللی و منطقه‌ ای برای ایجاد شرایط مناسب در راستای یافتن راهکار سیاسی است.
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.06.2023
مکرون ایران را بخشی از راه حل بحران اوکراین دانست
وی افزود:
در رابطه با تحولات روسیه موضوعات داخلی این کشور را کاملاً مربوط به دولت روسیه میدانیم و وزیر امور خارجه ایران نیز در گفتگو با همتای روس خود تاکید کرد که دخالت های خارجی را به شدت محکوم می‌کنیم، در بحران روسیه نیز به همین موضوع پایبند هستیم و بر این موضع تاکید می کنیم.
تعامل دفاعی جمهوری اسلامی ایران با فدراسیون روسیه مبتنی بر منافع و مصالح ملی است و در چارچوب قوانین بین المللی، همکاری های دفاعی جمهوری اسلامی ایران فدراسیون روسیه به پیش از درگیری اوکراین باز می گردد.
هر گونه ایجاد ارتباط میان همکاری های دفاعی ایران و روسیه با درگیری اوکراین جهت موضع گیری علیه ایران است و ایران بارها اعلام کرده که به هیچ یک از طرف های این درگیری سلاح واگذار نکرده و هیچ یک از طرف هایی که چنین ادعایی دارند، مستنداتی را به جمهوری اسلامی ایران نشان نداده اند، نه دولت اوکراین و نه دولت ایالات متحده.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر موضع ایران پیرامون وجود راهکار سیاسی برای حل بحران اوکراین بیان کرد:
در مذاکرات ایران و اوکراین نیز هیچگونه مستند و یا مدارک قابل قبولی به طرف ایرانی ارائه نشدضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری دوره های بعدی اعلام آمادگی کرد که متاسفانه از طرف اوکراینی شاهد پاسخی نبودیم.
توصیه ما به تمام طرف ها این است که از موضع گیری های سیاسی در ارتباط با درگیری اوکراین بپرهیزند، طرف هایی که خود حجم عظیمی از تجهیزات سنگین را به یک طرف جنگ گسیل می کنند و با این اقدام از شکل گیری روند سیاسی جلوگیری می کنند نمی توانند ایران را متهم کنند.
به طور واضح تلفات بشری شکل گرفته در درگیری اوکراین به شدت ما را متاثر می کند.
آقای دکتر ناصر کنعانی، حوزه خلیج فارس را در سیاست جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم و راهبردی تلقی کرد و اظهار داشت:
کشورهای حوزه خلیج فارس جایگاه و اهمیت ویژه ای برای ایران دارند، امنیت یک مقوله به هم پیوسته و چند وجهی است و در چارچوب همکاری‌های مبتنی بر رویکرد های سازنده، توأم با تفاهم به دست می آید.
در همین چارچوب و مبتنی بر همین رویکرد شاهد سفر رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به چهار کشور حاشیه جنوبی حوزه خلیج فارس بودیم، گفتگوهای بسیار خوبی صورت گرفت که هم در حوزه روابط دوجانبه و هم در حوزه مسائل و همکاری‌های منطقه‌ای بود از مهمترین این موضوعات در حوزه منطقه‌ای و رویکرد منطقه محور جمهوری اسلامی ایران، ارائه ابتکار تشکیل مجمع گفتگو و همکاری میان هشت کشور ساحلی حوزه خلیج فارس بود.
خلیج فارس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2023
گزارش و تحلیل
هدف ایران از سفرهای پی در پی به کشورهای حاشیه خلیج فارس
وی تاکید کرد:
رویکرد اساسی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این ابتکار اعلام شده این است که، امنیت برای کشور های منطقه در چارچوب همکاری دسته جمعی و مشترک به دست می‌آید و این که حضور بیگانگان در منطقه هیچ گاه کمک کننده نبود و کشورهای منطقه خلیج فارس می توانند در همکاری و همگرایی مشترک، امنیت مشترک را تامین کنند.
نباید این نکته را فراموش کرد، ثبات، امنیت و آرامش، مقدمه توسعه و شکوفایی، به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری می‌شود؛ همکاری ها های مشترک چند جانبه می‌تواند زمینه‌ساز تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری مفید برای همه کشورهای منطقه باشد، که در اولویت تمام کشورهای حوزه خلیج فارس قرار دارد.
هدف اصلی این پیشنهاد از سوی ایران همین رویکرد است که امنیت را برای رفاه و توسعه همه جانبه ملت‌های منطقه ضروری می‌دانیم.
خوشبختانه در فضای مثبتی که در منطقه شاهد آن هستیم استقبال کلیت کشورهای طرف مذاکره را در این سفر مشاهده کردیم و وزیر امور خارجه نیز اعلام کردند که دبیرکل سازمان ملل متحد ابتکار برگزاری نشست هشت کشورحوزه خلیج فارس را در سپتامبر آینده در نیویورک اعلام کرد، که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس از این ایده استقبال کرد.
در چارچوب چنین نگاهی و سیاست همسایه محور جمهوری اسلامی ایران تشکیل مجمع گفتگو مطرح شد که خوشبختانه استقبال خوبی از سوی کشورهای طرف گفتگو صورت گرفت.
ما به ثبات در منطقه خلیج فارس ایمان داریم و جمهوری اسلامی ایران همواره بر ضرورت حفظ امنیت به عنوان یک مقدمه برای شکوفایی منطقه تاکید داشت.
وی در پایان از تلاش ایران برای رفع انسداد منابع مالی خود از روش های دیپلماتیک خبر داد و افزود:
در برخی زمینه‌ها موفقیت‌های نسبی کسب کردیم و برای رفع انسداد کامل پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در برخی از کشورها اقدامات خود را به طور جدی ادامه خواهیم داد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2023
خبرهای خوش وزیر خارجه ایران در زمینه همکاری های اقتصادی و تجاری برای مردم
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала