گزارش و تحلیل

هدف ایران از سفرهای پی در پی به کشورهای حاشیه خلیج فارس

خلیج فارس
خلیج فارس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2023
اشتراک
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پس از قطر و عمان در چارچوب سفر خود به خلیج فارس که شامل سفر به امارات است وارد کویت می شود.
اسپوتنیک نظر کارشناس مسائل خاورمیانه و کشورهای عرب جناب آقای مصیب نعیمی را در مورد اهداف این سفرها و آیا می توان انتظار نتایج تقویت روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران را پرسید .
این کارشناس، مصیب نعیمی در پاسخ گفت : قطعا پس از روابط همه جانبه ایران و عربستان برنامه ریزی هایی برای سفر و همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شده و محور صحبت ها روابط دوجانبه ایران و برخی کشور ها مثل عمان و امارات بوده و ادامه و توسعه پیدا می کند.و به صورت کلی یک کار جمعی در روابط سیاسیی و اقتصادی برای گسترش روابط با کشور های حاشیه خلیج فارس دراین برنامه ها گنجانده شده است. لزا با توجه به علاقه کشور های حوزه خلیج فارس به توسعه روابط و آغازی مرحله ای جدید قطعا این دیدارها کاربردی و مهم خواهد بود. و یکی از مباحث مهم در این گفتگو ها کاهش نفوذ غرب و انتقال بازار اقتصادی این مناطق از غرب به شرق که شاهد هستیم بخش اعظم روابط اقتصادی کشور های حاشیه خلیج فارس به سمت روسیه و به ویژه چین سوق پیدا کرده، به خصوص در حال حاضر درخواست مبادلات توسط شرکت های خصوصی نیز با کشور های حوزه شرق مثل روسیه و چین از تقاضای بالایی برخوردار است.
مسئله مهمی باید اشاره کرد ، بحث حبوبات و فراورده های آنهاست که غرب نه تنها نمی تواند تامیین کننده ای باشد بلکه خود نیازمند این محصولات استراتژیک بوده. با تمام این تفاسیر در حال حاضر ایران یکی از کشور های مهم این گذرگاه لوجستیکی بوده و ایران آمادگی کامل برای همکاری در این زمینه را اعلام کرده. به علاوه کشور های حوزه خلیج فارس کشور های عراق و مصر هم جز کشور های هم مسیر هستند. به صورت کلی محور اصلی گفتگو ها و روابط بحث اقتصادی است چه در حوزه انتقال انرژی به خارج از این منطقه و چه دریافت امکانات و یا تکنولوژی از کشور های شرقی.
چرا این سفر چند روز بعد از سفر وزیر خارجه عربستان به ایران انجام شد ؟
فرمولی برای این دیدارها در نظر گرفته شده بود، شما شاهد این بودید که چندی پیش سلطان عمان سفری به ایران داشت که ابعاد بین المللی و داخلی داشت، گفتگو ها تاثیر بسیار بر نوع برخورد با مسائل منطقه ای داشت و بنا شد که مشکلات توسط خود کشورهای منطقه بدون واسطه غرب انجام شود .طیق برنامه ریزی ها و زمانبندی که پس از دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان صورت گرفته بود لزا نیاز به مشورت و گفتگوی عربستان با کشور های عضو همکاری های خلیج فارس بود و همچنین ایران در داخل نیاز به تفکراتی داشت که این امور به صورت پیوسته بوده اما نمی شود گفت که بعد از دیدار وزران خارجه ایران و عربستان برنامه سفرها به وجود آمده ، در اصل این برنامه ها از ماه گذشته وجود داشته است و سفارت خانه های ایران در این کشور ها نیز هماهنگی ها را از قبل انجام داده بودند.
وزرای خارجه ایران و عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.06.2023
گزارش و تحلیل
همکاری های امنیتی ایران و عربستان در حوزه های آبی
آیا می توان گفت که ایران در حال تشکیل یک بلوک منطقه ای با کشور های حوزه خلیج فارس برای مبارزه با هژمونی آمریکاست ؟
این خواسته و استراتژی همیشگی ایران بوده و ایران به رغم اختلاف نظرهایی با همسایگان، برای تامیین امنیت مشترک و همکاری ها تاکیید بر گفتگوی مسالمت آمیز داشته .اما تحولاتی رخ داد که زمینه این همکاری ها رو به پیش راند و این موضوع نگرانی کشور های منطقه از آینده ای که غرب می تواند برای آنها رقم بزند بود. کشورهای حوزه خلیج فارس متوجه این موضوع که نقش غرب به عنوان پلیس در منطقه دیگر اثر ندارد و بیشتر به تشنج در منطقه دامن میزند و خود کشورهای منطقه خود به این نتیجه گیری رسیده اند که وجه اشتراکشان به مراتب بیشتر از اختلافاتشان استبه عنوان مثال در حوزه های اقتصادی، نفتی و آب راه های منطقه ای از تنگه هرمز گرفته تا جبل الطارق را متوان اشاره کرد.ایران و این کشور ها در ایجاد امنیت این مسیر هیچگونه اختلاف نظری ندارند و با توجه به اتفاقاتی که رخ داده و تغییر معادلاتی که دردنیا به وجود آمده این کشور ها نیز به این واقعیت دست یافته اند که باید جایگزینی ایجاد کنند ، از جمله اینکه بسیاری از این کشور ها برای تامین مواد غذایی به کشور های دیگر وابسته هستند و مشهود است که وابستگی به غرب کمتر از همیشه است و ارتباط با شرق جایگزین می شود و به نظر من این دو وجه اشتراک در این کشور ها به همراه ایران باعث رسیدن به این باور جدید است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала