گزارش و تحلیل

اسرائیل، هرگز به مردم مهربان ایران آسیب نمی رساند

© Sputnik / Michael Klimentyevاسرائیل، هرگز به مردم مهربان ایران آسیب نمی رساند
اسرائیل، هرگز به مردم مهربان ایران آسیب نمی رساند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به عقیده کارشناس سیاسی اسرائیلی، کشور اسرائیل هرگز مردم ایران را به عنوان یک دشمن در نظر نمی گیرد. دو کشور دارای تاریخ بسیار طولانی دوستی مشترک هستند. از سوی دیگر، این روابط در نسل گذشته متوقف شده است، زیرا رهبران دو کشور منافع خود را در این امر می بینند.

به گزارش اسپوتنیک — زوی ماگن (Zvi Magen)، دیپلمات، سفیر سابق اسرائیل در مسکو و از همکاران ستاد کل ارتش اسرائیل که در حال حاضر به عنوان محقق ارشد در موسسه مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل آویو مشغول به کار است در حاشیه هشتمین کنفرانس خاورماینه در اندیشکده بین المللی والدای در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک ایران در خصوص مسائل مهم خاورمیانه چون تعامل تل آویو با کشورهای عربی، طرح و ایده ایجاد ناتو ی عربی، اقدامات اسرائیل علیه ایران، مقابله ژئوپولتیک پیچیده در جبهه سوریه و تعامل اسرائیل و روسیه در این وضعیت پیچده به گفتگو نشست.

اسپوتنیک: هنگامی که ما در خصوص مشکلات در خاورمیانه صحبت می کنیم، نمی توانیم نام اسرائیل را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از این منطقه مهم استراتژیک نادیده بگیریم  و در حال حاضر بسیاری بر این عقیده هستند که برای حل مشکلات خاورمیانه ایجاد ناتو ی عربی امری ضروری می باشد، و همچنین کشورهای اتحاد عربی به طور بالقوه با اسرائیل نزدیک می شوند. چشم انداز ایجاد این اتحادیه را چگونه ارزیابی می کنید؟ موقعیت اسرائیل در این میان چگونه است؟

اقای ماگن: اسرائیل در نظر دارد این ایده را به صورت مثبت نگاه کند، این بدان معنا است که [ایجاد این اتحادیه] فرصتی برای دوستی با همسایگان عربی است، و در تلاش برای برقراری ارتباط با آنها است. یکی از دلایل ایجاد این اتحادیه در شرایط کنونی، پیوستن اسرائیل به آن است. چنین گفتگوهایی در حال حاضر در حال انجام است. برای مدت طولانی، بسیاری تلاش می کنند تا تقصیر تمام مشکلات در خاورمیانه را اسرائیل بدانند و بیان می کنند که اگر اسرائیلی وجود نداشته باشد، همه چیز در خاورمیانه خوب خواهد بود. ما دائما می شنویم که در سوریه که کشتار می شود، اسرائیل بازهم سرزنش می شود. اسرائیل همیشه هدف نبوده است. اسرائیل یک تیررس مناسب بوده است. بنابراین، برای سال های بسیاری اسرائیل تلاش کرده است تا از این دور خارج شود و در صلح با همسایگان خود زندگی کند، در برخی موارد این اتفاق افتاده است: مصر و اردن و کشورهای دیگر، که برای سال های بسیاری با انها در ارتباط است. می توان گفت که این روند و جریان وجود دارد. بنابراین، رهبران کشورهای عربی، یکی پس از دیگری، از نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو دعوت می کنند، تا با او ملاقات کنند، و در خصوص برقراری مناسابت با یکدیگر بحث می کنند. البته مهم این است که مسئله فلسطین حل شود. اما این یک مسئله قابل حل است. می توان گفت که رویکرد اصولی در حال تغییر است، زیرا اهداف، منافع و شرایط استراتژیک در منطقه تغییر پیدا کرده است. به همین دلیل رهبران کشورهای عربی در حال بررسی این مسئله هستند که با چه کسی دوست باشند و با چه کسی به مخالفت بپردازند.

هدف ناتوی عربی کیست؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
هدف "ناتوی عربی" کیست؟

اسپوتنیک: نزدیک شدن اسرائیل با همسایگان و سایر کشورهای عربی، به عقیده بسیاری به عنوان تهدیدی برای ایران محسوب می شود. به عنوان مثال، این دیدگاه وجود دارد که مشارکت اسرائیل در ناتو ی عربی تنها به منظور تقویت روابط نظامی و مقابله با ایران می باشد. آیا این امر واقعیت دارد؟ و اینکه اسرائیل چقدر از ایران می ترسد؟

آقای ماگن: اولا، اسرائیل هرگز مردم ایران را به عنوان یک دشمن در نظر نمی گیرد. دو کشور، از یک تاریخ بسیار طولانی دوستی مشترک بر خوردارند. از سوی دیگر، این روابط در نسل گذشته متوقف شده است، زیرا رهبران دو کشور منافع خود را در این می بینند. آنها (ایران) تصمیم گرفتند که اسرائیل را به عنوان دشمن و مخالف در نظر بگیرند که منافع خود در منطقه را مخالف اسرائیل می دانند. اما من بر این باور هستم که اسرائیل فقط یک اهرم برای پیشبرد اهداف ایران است که به مسائل نظم داخلی و منطقه ای مربوط می شوند.

ثانیا، ایران برای رسیدن به آرمان های منطقه ای خود دنبال سیاست خاصی است که شامل درگیری مستقیم و یا برخورد با اسرائیل، از جمله نظامی است. ایران، برای تحقق این اهداف فرستاده های خود را دارد که ما آنها را پروکسی می نامیم، که منجر به مقابله با اسرائیل در مرزهای خود است. بنابراین، اسرائیل هیچ گونه تفاوت خاصی بین حزب الله و تهران نمی بیند. می توان به این نکته اشاره کرد که سالهاست که تماس و ارتباط نظامی با ایران داشته است. حضور نظامی ایران در سوریه نیز وجود دارد، جایی که آنها در حال تلاش برای ایجاد زیرساخت ها علیه اسرائیل هستند.

ناتوی عربی از خیال تا واقعیت - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ناتوی عربی از خیال تا واقعیت

سوم، ایران این واقعیت را پنهان نمی کند که در حال توسعه انواع مختلف سلاح ها، از جمله سلاح های کشتار جمعی است که تهدیدی برای اسرائیل است. بنابراین ما (اسرائیل) در حال پیگیری یک سیاست خاص در منطقه هستیم و اعلام می کنیم که اسرائیل اجازه نخواهد داد کسی به این سلاح ها (سلاح های کشتار جمعی) دست یابد. یهتر است در اینجا عراق و سوریه را به یاد بیاوریم، سلاح های انها از بین رفته است. ایران دائما اعلام می کند که قصد از بین بردن اسرائیل و توسعه سلاح برای این منظور را دارد، ما این موضوع را به عنوان یک تهدید فوری می بینیم. بنابراین، اسرائیل همه کار برای جلوگیری از این امر را انجام خواهد داد. شاید این کار را بتوان به روش مسالمت آمیز در جامعه جهانی و رسیدن به توافق انجام دارد. اسرائیل ترجیحا به دنبال درگیری نیست و هدف این کشور آسیب رساندن به مردم ایران نمی باشد.

 

 به همین دلیل در محافل سیاسی اسرائیل اختلافات سیاسی زیادی در این خصوص وجود دارد که اگر یک درگیری نظامی مستقیم صورت بگیرد، با ایران چگونه برخورد باید کرد. و اکثرا خواهان رفتاری هستند که مردم مهربان ایران آسیب نبینند.

رقیب اصلی نتانیاهو از حفظ خط مشی وی در قبال ایران خبر داد - اسپوتنیک ایران
رقیب اصلی نتانیاهو از حفظ خط مشی وی در قبال ایران خبر داد

اسپوتنیک: پس اسرائیل تنها به دلایل دفاعی و نه به خاطر ترس از ایران عمل می کند و جنبه انسانی این موضوع را در نظر می گیرد؟

آقای ماگن: بله، در نظر می گیرد. اسرائیل یکی از قدرتمندترین نیروهای نظامی در خاورمیانه است که قادر به مبارزه و نابودی هر کشور در منطقه است، در غیر این صورت، این کشور تا کنون پابرجا نبود. ایران چنین توانایی نظامی همانند اسرائیل ندارد. بله، در برخی از بخش های خاص نظامی (ایران) به پیشرفت تکنولوژیکی دست یافته است. اما در مقیاس عمومی، پتانسیل نظامی ایران قابل مقایسه با اسرائیل نیست. اسرائیل از هیچکس نمی ترسد. ما چندین بار با ائتلاف های مختلف جنگیدیم و همیشه پیروز شدیم. و از آن زمان، هیچ چیز تغییر نکرده است. اسرائیل تنها در حال پیشرفت فن آوری است. اسرائیل یکی از بزرگترین کشورهای جهان در این زمینه است. بنابراین ایران رقیب ما نیست. اما اگر او (ایران) از سلاح های کشتار جمعی استفاده کند، تهدید خواهد شد. ما از تهدید نمی ترسیم. بنابراین، اسرائیل در تلاش است تا ایران را از ایجاد ساختار ضد اسرائیلی در سوریه برحذر بدارد. لازم به ذکر است که در مورد ایران، وزیر دفاع اسرائیل اقای لیبرمن گفت: "ما آماده هستیم با شما صحبت کنیم (ایران). ما شما را دشمن خود نمی بینیم". اما ایران موضع خود را از دست نمی دهد، زیرا اهداف خود را دارد.

اسرائیل، قاتل اس-300 و اس-400 را معرفی کرد+ ویدیو - اسپوتنیک ایران
اسرائیل، قاتل اس-300 و اس-400 را معرفی کرد+ ویدیو

 بشار اسد، تنها به لطف ایران و روسیه زنده نیست

اسپوتنیک: شما مسئلۀ حضور ایران در سوریه را مطرح کردید، که در خصوص این مسئله، اسرائیل رابطه پیچیده ای با روسیه دارد. توسعه این روابط دوجانبه و چگونگی حل اختلافات در مثلث پیچیده نیروهای بیت المقدس-مسکو-تهران در سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟

آقای ماگن: فدراسیون روسیه با حضور در سوریه خود را در یک موقعیت دشوار قرار داد. رویارویی جهانی بین روسیه و غرب وجود دارد. این اتفاق یک پیش زمینه است. بنابراین، روسیه وارد این عرصه شد، زیرا نیاز به امتیاز در سطح جهانی دارد. اما در انجا، روسیه خود را درشرایطی دیگر یافت، روسیه خود را در اطراف قدرت های منطقه ای یافت، کشورهایی که به حقوق و منافع خود در سوریه می پردازند: ترکیه، ایران، کشورهای سنی اعراب من جمله عربستان و اسرائیل. در این عرصه، هر بازیکن (کشور) دارای چشم انداز خود است. روسیه در این 3.5 سال توانست به توافق برسد. ترکیه موفق به پیوستن به ائتلاف شد. اول از همه، روسیه مجبورشد با اسرائیل در موردعملیات  در سوریه به توافق برسد. این توافقنامه، که بر اساس آن اسرائیل تضمین کننده بی طرفی روسیه است، وجود دارد. علی رغم  اینکه اسرائیل یک بازیکن دشوار است و می تواند هر نوع بازی را خراب کند.

سؤال دیگر این است که  اگر به جای سوریه که در حال از هم پاشیدن است، ناگهان یک قدرت جهانی (روسیه) پدیدار گردد، اسرائیل باید مطابق با آن رفتار کند. اسرائیل از هیچکس، از جمله قدرتهای جهانی، نمی ترسد. اما این نکته اصلی نیست. در واقع روسیه دوست ما است، اما ناگهان روسیه در جایی پدیدار می شود که منافع شخصیت دیگری را نشان می دهد. باید در این خصوص به توافق رسید. در واقع، هماهنگی اقدامات نظامی برای توسعه مثبت رویدادها وجود دارد. تقریبا 3.5 سال است که روسیه اقدامات خود را انجام داده و منافع خود را در نظر می گیرد و اسرائیل دخالت نمی کند. بنابراین، بشار اسد زنده است. این اتفاق نه تنها به این دلیل رخ داد که روسیه و ایران او را نجات دادند، بلکه همچنین به این دلیل که سایر بازیکنان به سادگی در این کشور دخالت نکردند.

 

بشار اسد نه فقط به لطف تلاشهای ایران و روسیه زنده و پای حکومت مانده است، چون اسراییل در سیاست روسیه (برای حمایت از اسد) دخالت نکرد، این باعث شد که بشار اسد سرنگون نشود و زنده بماند.

 

اما در خصوص سوریه، اسرائیل بسیار سختگیرانه عمل کرده است: اسرائیل مخالف ایجاد زیرساخت های علیه خود، توسط سوریه و  به ویژه توسط ایران است. و در اینجا  مناسبات با روسیه بسیار مهم است، اگر ما در خصوص بازی مثلث تهران-مسکو-اورشلیم صحبت کنیم. این درک متقابل با روسیه به این معنا است که خود اسرائیل مشکلات خود را با ایران حل می کند و مسکو خود را در این زمینه دخالت نمی دهد. و علیرغم این واقعیت که اسرائیل یک متحد استراتژیک ایالات متحده است، او در این بازی حضور پیدا نخواهد کرد. اسرائیل بی طرف باقی مانده است، اگر چه این مسئله امنیت مرزهایش را نیز به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر چه در این میان، یک درگیری ناخوشایند بوجود آمد که بعد از چند ماه به اتمام رسید (سقوط هواپیمای ایل —20 با مشارکت نیروی هوایی اسرائیل در سپتامبر 2018 رخ داد). روسیه بعدا اعتراض خود نسبت به اسرائیل را رد کرد و راه صلح را در پیش گرفت. مذاکرات در همه سطوح، از جمله بالاترین سطح انجام شد. در نهایت در حل این این تنش، ولادیمیر پوتین و بنیامین نتانیاهو دیدار کردند. روسیه در این مورد (سوریه) با اسرائیل مشورت می کند، زیرا اسرائیل یک بازیکن جدی در این زمینه است. روسیه بی تفاوت نسبت به این بازیکن نیست. زیرا در غیر این صورت این روند پیش نمی رفت. روسیه باید مسئله بحران سوریه را با ترک ها و ایران در  نشست سوچی، و در آستانه، و همچنین با اسرائیل حل نماید.  

انهدام بالگردهای روسی در اسرائیل - اسپوتنیک ایران
انهدام بالگردهای روسی در اسرائیل

به همین دلیل، ولادیمیر پوتین، نتانیاهو را به روسیه دعوت نمود تا بر فعالیت های مشترک یا مستقل در سوریه برای حل مناقشه و تشکیل نظام سیاسی بحث و گفتگو کنند. اسرائیل در مسئله امنیت نظام سیاسی دخالت نخواهد کرد اما یک شرط دارد که در سوریه نباید ساختارهای ضد اسرائیلی با مشارکت ایران  ایجاد شود. وقتی کشوری اعلام می کند که می خواهد در سوریه بماند، اما هیچ عملی علیه اسرائیل انجام نمی دهد، این دیگر انترناسیونالیست نیست. روسیه این موضوع  را درک می کند، اگر چه ارتباط با جمهوری اسلامی در این نشست هنوز هم کاملا روشن نیست، همانطور که با ترکیه نیز مشخص نیست، مخصوصا زمانی که آمریکایی ها هنوز خاک سوریه را ترک نکرده اند.

سؤال دیگر این است که دیگر کشورها ایران را به عنوان خطر می دانند و آماده نیستند که سوریه را به اردوگاه مخالف بدهند، به همین خاطر است که یک تضاد میان سنی و شیعه از سوی ایران و عربستان اتقاق می افتد. و در اینجا نمی توان نقش ایالات متحده را نادیده گرفت که نسبت به این موضوع بی تفاوت نیست. در حال حاضر ایران از هر سو با مسائلی رو به رو است که باید انرا حل نمود. ایران خیلی با دقت به این موضوع نگاه می کند، او متوجه محدودیت های احتمالی اش می باشد. ایران (در رابطه با سوریه) ارزوهایی دارد که برخی این ها را همانند تهدید می دانند. اما در این میان بازیگری چون روسیه وجود دارد که در جبهه سوریه همه چیز را در اختیار ایران قرار نمی دهد، زیرا این کار به منافع او آسیب می رساند.  

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала