گزارش و تحلیل

شروع عهد جدید در ایران

CC BY 4.0 / Tasnim / مسعود پزشکیان
مسعود پزشکیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.07.2024
اشتراک
پس از مراسم تنفیذ که توسط رهبر معظم انقلاب انجام شد رسما آقای دکتر پزشکیان کلید پاستور را از آقای مخبر تحویل گرفت.
البته هنوز مراسم تحلیف و تشکیل دولت جدید باقی مانده تا دولت جدید شروع به کار کند اما امروزه بسیاری محافل سیاسی در حال کنکاش درباره تفکرات رئیس جمهوری جدید ایران می باشند.
شاید بتوان گفت یکی از اصلی ترین ویژگی های آقای پزشکیان در این است که وی بت شکن و سنت شکن و بسیار با تقوا و مومن به آنچه می پندارد و وفادار به آنچه به آن باور دارد می باشد.
وی گفتار، کردار و پندار نیک را آنگونه که باید باشد دارد.
نیاز نیست که شما وابسته به جناح سیاسی یا خط فکری خاص و یا دین ومذهب خاصی باشید تا به دنبال گفتار وکردار و پندار نیک باشید، این یک اصل است که همه ادیان و مذاهب از اتباع خود می خواهند که آن را داشته باشند.
یکی از زیباترین صحنه هایی را که امروز مشاهده کردم زمانی بود که زهرای مسعود پزشکیان قرآن به دست گرفت و پدر از زیر آن قرآن رد شد، اتفاقی که سابقه نداشت و نشان داد پزشکیان هم زهرایی دارد که همیشه کنارش است.
اولین سنت شکنی ای که دکتر پزشکیان انجام داد این بود که زمان ثبت نام دست در دست دخترش به وزارت کشوررفت تا نشان دهد که کشور با همراهی زنان و مردان با هم ساخته می شود و وی باور دارد که نسل قدیم باید دست نسل جدید را بگیرند تا مسیر اعتلای کشور ادامه پیدا کند.
در حالی که بسیاری افراد همین که به پست ومقامی می رسند از خود بی خود می شوند آقای پزشکیان طی چند هفته گذشته بارها و بارها به همه نشان داد که اسیر پست ومقام نیست و به قول خودش، همان خودش است.
نتانیاهو بایدن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.07.2024
گزارش و تحلیل
خداوند دشمنان جمهوری اسلامی ایران را از نادانان قرار داده است
برخی انتقاد داشتند که چرا رئیس جمهوری با کاپشن ظاهر می شود و کت شلوار نمی پوشد، برخی هم داشتند توجیه می کردند برخی هم... اما واقعیت امر این است که ان تیپ ظاهری به خودی خود نشان می دهد که آقای پزشکیان از همان ابتدا می خواهد بگوید آمده آن چیزی که بسیاری ذهنشان درگیر آن است را به هم بزند و سنت شکنی کند و در واقع کتی که به تن کرده کت عمل است نه کت تشریفاتی.
در حالی که مشاوران وی برایش مطلب می نویسند تا از روی متن بخواند اما می بینیم دکتر پزشکیان عادت ندارد روخوانی کند و سعی می کند حرف دل خودش را بزند، چرا که باور دارد هر سخن کز دل براید لا جرم بر دل نشیند.
مهم ترین ویژگی دکتر پزشکیان در آن است که علیرغم اینکه بیش از سه دهه است در مناصب بسیار عالی حکومتی قرار دارد، هم خود هم خانواده اش هیچ وقت از رانت و امتیازی استفاده نکرده اند و حتی نمی توان شایعه کوچکی حول وحوش او و یا خانواده اش وجود ندارد.
آنهایی که قرار است با او کار کنند کار بسیار سختی خواهند داشت چون وقتی آنکه در راس است این طرز تفکر را دارد وکوچکترین فساد و رانتی را بر نمی تابد قطعا آنهایی که زیردست هستند مجبور می شوند از او تبعیت کنند.
اما وقتی که به مسایل سیاسی می رسیم می بینیم علیرغم اینکه وی با حمایت اصلاح طلبان به قدرت رسید اما رقبای خود را کنار نگذاشت و طی چند هفته اخیر تلاش کرد حکومتی را تشکیل دهد که حکومت وفاق ملی باشد وهمه اطراف در آن حضور داشته باشند.
معمولا ما عادت داریم وقتی که جناحی در کشور به قدرت می رسد بقیه را حذف میکند، اما به نظر می رسد آقای پزشکیان چنین دیدگاه و سیاستی را ندارد.
هر کس که میتواند برای پیشرفت کشور کاری کند می تواند در دولت حضور داشته باشد.
اصرار وی بر خودداری از اعطای وعده وعید هایی که امکان محقق شدن ندارند به خودی خود نشان می دهد که وی مانند دیگر سیاستمداران نیست که حاضر هستند هر دروغی نیاز باشد بگویند تا رای مردم را به دست آورند.
وی همچنین از همان ابتدا اظهار داشت که بنا دارد دستورات مقام معظم رهبری و مصوبات مجلس شورای اسلامی را اجرا کند، امری که نشان می دهد وی جزو همان اصولگرایان تابع دستورات رهبری می باشد.
ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2024
گزارش و تحلیل
ورود ایران به بازار کاتالیست روسیه
در زمینه سیاست خارجی هم که وی بارها تکرار کردند موفقیت سیاست های دولت شهید رئیسی را ادامه خواهند داد اما به هر حال دیدگاه هایی برای بهبود روابط با کشورهایی که در حال حاضر با ایران خصومت دارند دارد که آنها را نیز پیگیری خواهد کرد تا بلکه این اختلافات حل وفصل شود.
درباره مسایل اجتماعی هم که وی به وضوح درباره مسایل مرتبط با حجاب و سانسور اینترنت و... صحبت کرده، البته وی تکرار کرده که مخالف ضرورت حجاب نیست بلکه مخالف روش است و احتمالا به دنبال آن خواهد بود که روش های جدیدی در این باره پیش گرفته شود وهمچنین درباره سانسور اینترنت باید یادآوری کرد که دولت به زودی بخش هایی از ساختارهای تصمیم گیرنده درباره ارتباطات در کشور را دست خواهد گرفت و رئیس جمهوری هم رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای مجازی و... هست و این قدرت را دارد که در این شوراها تصمیماتی را مطرح کند که دیگر بحث سانسور اینترنت نباشد.
می ماند بحث مسایل اقتصادی که احتمالا مهمترین توقع مردم از رئیس جمهوری جدید است.
همانگونه که قبلتر گفتم آقای پزشکیان خودش آدم پاکدامانی است و بسیار روی مسایل مرتبط با بیت المال و حلال و حرام حساس هستند اما وی بارها اعلام کردند که در این باره صاحب نظر نیستند و می خواهند کار را به کاردان بسپرند.
همین که وی چنین باوری دارند یعنی نصف راه را رفته اند.
مهم این است که کار به کاردان سپرده شود.
قطعا اگر افراد کاردان را بتوانند در دولت جذب کنند و آنها کار را پیش بگیرند احتمال اینکه بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی مردم حل شود بسیار زیاد است.
به امید اینکه روزهای بسیار خوشی با عهد جدید در انتظار ملت ایران باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала