گزارش و تحلیل

کناره گیری ناخدای پیر دموکراسی آمریکایی از عرصه رقابت انتخاباتی

© Sputnik / Pavel Bednyakov /  مراجعه به بانک تصاویر بایدن، رئیس جمهور آمریکا
بایدن، رئیس جمهور آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.07.2024
اشتراک
جو بایدن رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا و ناخدای کنونی دموکراسی آمریکایی در اقدامی جسورانه تصمیم گرفت به مطالبات حزبی و مردمی دموکرات ها توجه کند.
به گزارش‌ اسپوتنیک، امیرمحسن هادیان پژوهشگر مسائل بین‌الملل ضمن اشاره‌ به علت کناره‌گیری بایدن از رقابت انتخاباتی و حمایت از کامیلا هریس به اسپوتنیک گفت: به هرحال در روزهای اخیر شاهد آن بوديم که وضعیت کارزار بایدن خیلی خوب نبود. بایدن به عنوان رئیس جمهوری که به جهانی بودن ارزش های آمریکایی معتقد است، در مناظره نخست با ترامپ از فتوری خودش شکست خورد، چندين دفعه بی رمق و سردرگم ظاهر شد و برخلاف سخنرانی "وضعیت اتحاد" شیوایی و بلاغت کافی نداشت و حتی جملاتی مبهم نیز به زبان آورد.
از سویی، حریف رند و فرصت شناس هم که با تلویزیون و ذائقه هوادارانش آشنا است چیزی در ناراستی و دست انداختن بایدن کم نگذاشت.
هادیان ادامه داد:"اگرچه بایدن به عنوان رئیس‌جمهور در زمینه اقتصاد عملکرد قابل قبولی دارد و موفق به مهار تورم شد، آمار اشتغال در ایالات متحده را بالا برد و حال وال استریت هم در زمان ریاست‌جمهوری وی خوب بود. اما حال و روز خود بایدن خوب نیست و صدای گرفته و مبهم بایدن، صدای دموکرات ها و ترقیخواهان امریکایی را درآورد. نیویورک تایمز که برادر بزرگ روزنامه های آمریکاست چندین بار محترمانه خواهان کناره گیری بایدن از نامزدی و انتخاب دموکراتی تواناتر شد و همچنین دیگر رسانه ها هم در انتقاد از عملکرد بایدن در مناظره کم نگذاشتند.
Кандидат на пост вице-президента США от Демократов Камала Харрис во время снегопада  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2024
کامالا هریس تاکید کرد که آماده خدمت به عنوان رئیس جمهور است
علاوه براین، طی دو ماه گذشته کارزار بایدن کمک های مالی کمتری جمع کرد و از کارزار ترامپ عقب افتاد و اگرچه بزرگان حزب دموکرات علنا از بایدن انتقاد نکردند، اما حامیان مالی حزب پس از اجرای ضعیف بایدن در مناظره نخست، دلسرد شدند".
وی افزود:"شاید بتوان گفت، بایدن دین خود را به حاکمیت آمریکا در سال ۲۰۲۰ پرداخت و اکنون نخبگان دموکرات واشنگتن برای اهدافشان از جمله پاسداری از دولت فدرال، تفکیک قوا و بوروکراسی باتجربه آمریکایی نیاز به خون تازه ای در رگ های حزب دموکرات دارند.
همین امر نیز باعث شد تا در اخبار اخیر، زمزمه‌هایی در مورد فشار نخبگان حزب دموکرات برای کناره گیری بایدن شنيده شود و چهره‌هایی همچون آدام شیف، نانسی پلوسی، چاک شومر و باراک اوباما، تلویحا یا مستقیما خواهان کناره گیری بایدن بودند. گاف های متعدد بایدن، بی رحمی روزنامه های آمریکایی در قبال او، ظاهر شدن ترامپ در قامت یک حماسه پس از سوء قصد نافرجام، تردید در توانایی های شناختی و ادراکی بایدن و عقب ماندنش در ایالت های رقابتی، همگی دست به دست هم داده تا کارزار بایدن قبل از ماه نوامبر به پایان برسد".
هادیان در ادامه گفت:"در نهایت، جو بایدن رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا و ناخدای کنونی دموکراسی آمریکایی در اقدامی جسورانه تصمیم گرفت به مطالبات حزبی و مردمی توجه کند. این سیاستمدار ۸۱ ساله که احتمالا می توانست رقیب خود ترامپ را در سال ۲۰۱۶ شکست دهد و او را در سال ۲۰۲۰ شکست داد، باز هم به شکست دادن ترامپ می اندیشد، منتهی اینبار وی معاونش کامالا هریس را برای این ماموریت در نظر دارد.
مجسمه آزادی آمریکادر زمینه غروب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2024
گزارش و تحلیل
افزایش تکفیر و خشونت سیاسی در آمریکا
ظاهرا بایدن اینطور تشخیص داد که کامالا هریس می‌تواند بخت نخست برای جایگزینی خودش و سامان دادن سریع به اردوگاه انتخاباتی دموکرات ها باشد و البته همین هم مزیت اوست. به ویژه آنکه اقبال به هریس در بین لاتین تباران و آفریقایی تباران بهتر است و کف رای بالاتری دارد.
اگر چه سابقه تاریخی کناره گیری دموکرات هایی مانند جانسون و ترومن با خروجی مطلوب دموکرات ها همراه نبوده، اما کامالا هریس چندان دست بسته نیست. وضع او در بین آفریقایی تباران و لاتین تباران و زنان و ترقی خواهان مناسب است و چه بسا بتواند مشارکتی در سطوح تاریخی از این گروه های اجتماعی جذب کند.
حالا کم کم طوفان سوء قصد به ترامپ فروکش می کند و زرق و برق مجمع حزب جمهوریخواه به اندازه قبل نیست. قهرمان جدید رسانه های جریان اصلی متولد شده و دیگر رئیس جمهور سابق گوش-بریده نیست بلکه جو بایدن است، مردی با نقشی چه بسا تاریخی!"
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала