گزارش و تحلیل

افزایش تکفیر و خشونت سیاسی در آمریکا

© Fotolia / ollyمجسمه آزادی آمریکادر زمینه غروب
مجسمه آزادی آمریکادر زمینه غروب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2024
اشتراک
بایدن از آمریکایی‌ها خواست از خشونت خودداری کنند چون لفاظی‌های سمی و تنش‌های سیاسی می‌تواند منجر به درگیری‌های جدی شود.
به گزارش‌ اسپوتنیک- رئیس‌جمهور آمریکا از همه شهروندان خواست تا درباره حادثه تیراندازی در گردهمایی انتخاباتی دونالد ترامپ "فرضیه مطرح نکنند و در آمریکا جایی برای خشونت نیست و اجازه آن را نخواهیم داد."
رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود خاطر نشان کرد که در آمریکا جایی برای خشونت نیست و در هیچ دوره‌ای و به هیچ وجه نباید چنین اتفاقی بیفتد. آمریکا نمی‌تواند اجازه دهد که این خشونت، عادی سازی شود. جو بایدن در ادامه سخنان خود گفت، پس از تیراندازی به ترامپ، انتخابات برای ایالات متحده آزمونی خواهد بود و دموکراسی به معنای تحمل نکردن خشونت است.
بسیاری از سیاستمداران و روزنامه نگاران معتقدند که این سوءقصد دالی بر افزایش تدریجی تنش‌ها در صحنه سیاسی آمریکا است که در آستانه انتخابات تشدید شده است.
بر این اساس اميرمحسن هادیان، پژوهشگر مسائل بین الملل به اسپوتنیک گفت: سوء قصد به ترامپ، محبوبیت او را بالا می برد و ترامپ در مجمع حزب جمهوریخواه در قامت یک سرسخت بی باک ظاهر خواهد شد. اما این اتفاق را می توان نشانه ای از استعداد جامعه آمریکا برای سطوح بالای خشونت سیاسی برشمرد.
 عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.10.2021
گزارش و تحلیل
دمکراسی آمریکایی یعنی حمایت از آنهایی که کوچکترین انتقاد را بر نمی تابند؟
وی افزود:« در سایه جدال جمهوری‌خواهان و محافظه کاران با ترقی خواهان و دموکرات ها، ادبیات تکفیر کلیسایی در قالب های مدرن به تناوب بروز می کند. این تکفیر متقابل و اهریمن سازی از طرف مقابل در حال آسیب زدن به تار و پود جامعه آمریکا است.
عناوینی مانند مارکسیست، کمونیست، فاشیست و دیگر دشنام های سیاسی، مدام جامعه را قطبی تر می کنند. حاصل این فضا و وضعیت تکفیری آن است که نیروهای بدنه هردو طرف، یکدیگر را به عنوان خطر ماهیتی برای ملت آمریکا تلقی کنند».
هادیان در پایان گفت: «بنابراین بروز خشونت سیاسی در بالاترین سطوح تا جایی که دامن رئیس جمهور سابق و نامزد کنونی را بگیرد، چندان عجیب نیست. در چنین جامعه ای، تنفر و حذف، معنای امر سیاسی را دگرگون می کند و سیاست از کارکردهای اجماع سازی و تشریک مساعی خالی می شود. بنابراین صدای میانه روهای جمهوریخواه و دموکرات که به دنبال ایجاد اجماع ملی هستند در هیاهوی خشم و هیجان گم می شود و کارکرد دولت در امریکا دچار نقص می شود».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала