گزارش و تحلیل

مدیر عامل شرکت ملی نفت به اسپوتنیک: هر میدان نفتی و گازی در حوزه سرزمینی ایران را گسترش می دهیم

© Photo / IRNAآقای دکتر محسن خجسته مهر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران
آقای دکتر محسن خجسته مهر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2024
اشتراک
اختصاصی
معاون وزیر نفت ایران: همکاری هایمان با روسیه را پس از نهایی شدن اعلام می کنیم
پس از هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در نهم اسفندماه ۱۴۰۲ ، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه اظهار داشت: شرکت های روسی همچنان علاقه مند به مشارکت در پروژه های نفت و گاز ایران هستند، این موضوع در حال بررسی است و طرفین همچنین به مذاکره در مورد امکان ایجاد یک پلت‌فرم الکترونیکی مشترک برای تجارت گاز ادامه می‌دهند.
وی یادآور شد: تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت روسی گازپروم و وزارت نفت ایران در این زمینه امضا شده است.
این در حالیست که کماکان خبری از سواپ نفت یا گاز بین ایران و روسیه نیست و بسیاری معتقدند روابط ایران و روسیه در این حوزه علیرغم خواست رهبران دو کشور به کندی پیش میرود.
بیست و هشتمین نمایشگاه نفت،گاز، پالایش و پتروشیمی از ۱۹ ام تا ۲۲ ام اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در حال برگزاری است و حضور پررنگ شرکت های چینی و روسی در این نمایشگاه به چشم میخورد.
این در حالیست که از سوی دیگر میدان آرش کماکان محل مناقشه میان ایران، کویت و عربستان است و هر کدام به شکلی به دنبال توسعه ی این میدان مشترک در مرز های خود هستند.
مجید چگنی، مدیر عامل شرکت ملی گاز و معاون وزیر نفت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2024
گزارش و تحلیل
معاون وزیر نفت ایران به اسپوتنیک: اقدام خاصی در خصوص سواپ گاز با روسیه صورت نگرفته
محسن خجسته مهر، معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
در خصوص میدان آرش وزارت امور خارجه موضع ایران را اعلام کرده و ما آنرا تکرار می‌کنیم، اما اگر از موضع مدیر عامل شرکت ملی نفت پاسخ را می‌خواهید باید بگویم ما برای توسعه ی هر میدان نفتی و گازی که در حوزه سرزمینی جمهوری اسلامی ایران باشد مضایقه نمی‌کنیم، هر میدان نفتی و گازی که در حوزه سرزمینی جمهوری اسلامی ایران باشد را مانند سایر میادین توسعه می‌دهیم و این پاسخ ما در خصوص میدان آرش است و طبق همین فرمول جلو می‌رویم.
معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران همکاری های ایران و روسیه را رو به جلو توصیف کرد و اظهار داشت:
همکاری ‌های ایران و روسیه ابعاد مختلفی دارد، هم در ابعاد سیاسی، هم در ابعاد راهبردی و هم در ابعاد اقتصادی این همکاری ها وجود دارد.
همکاری‌ های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه صرفاً مربوط به بخش‌ های بالادستی نیست و در بحث پالایش، پخش، شرکت ملی گاز، صنایع پتروشیمی و بسیاری دیگر از حوزه ها این همکاری ‌ها وجود دارد.
وی افزود:
در بحث‌ های فناوری نیز با یکدیگر همکاری‌ های مشترک داریم که طیف گسترده ‌ای را بر می‌گیرد و هیچگونه تغییری در خصوص این سیاست‌ ها نسبت به گذشته به وجود نیامده؛ توسعه ی میادین نفت و گاز یک بحث فنی و اقتصادی است طبیعتاً پس از آنکه بررسی مواضع اقتصادی و مواضع فنی به اتمام برسد و مراحل پایانی خود را طی کند قطعاً تبدیل به قرارداد می‌شود، ضمن آنکه بخش‌ های خصوصی اکنون به صورت خودجوش با سازندگان و شرکت‌ های روسی همکاری می‌کنند و به صورت متقابل، هم در بخش خدمات و هم در بخش برخی از کالاها شرکت‌های روسی با شرکت های جمهوری اسلامی ایران همکاری میکنند.
ارتباطات و همکاری‌هایمان با روسیه متناسباً زمانی که نهایی شود اطلاع رسانی خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала