گزارش و تحلیل

کارشناس چینی: روسیه از ابزار نظامی برای حرکت به سمت صلح استفاده می کند

© Sputnik / Russian Defence Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر Памятник "Подвигу летчиков-земляков" на площади возле Дворца культуры, техники и спорта Авдеевского коксохимического завода в Авдеевке
Памятник Подвигу летчиков-земляков на площади возле Дворца культуры, техники и спорта Авдеевского коксохимического завода в Авдеевке - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2024
اشتراک
رسانه: "قلعه آودیوکا" که نیروهای مسلح اوکراین از سال 2014 ایجاد کرده بودند، تحت تهاجم ارتش روسیه قرار گرفت. بعد از آن چه خواهد شد؟
اسپوتنیک، ارزیابی ژانگ هونگ، کارشناس چینی، محقق مؤسسه مطالعات روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی آکادمی علوم اجتماعی چین، از تسخیر آودیوکا توسط ارتش روسیه را که در ChinaNews منتشر شده است، به شما ارائه می دهد.
روز شنبه 17 فوریه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور کنترل کامل شهر آودیوکا، شهری در منطقه دونتسک را به دست گرفته اند. پوتین موفقیت رزمندگانش در میدان نبرد را تبریک گفت. وی چه پیامی را برای دنیا فرستاد؟
یک "قلعه" دیگر سقوط کرد
به گفته وزارت دفاع روسیه، از سال 2014، نیروهای مسلح اوکراین بودجه و تلاش قابل توجهی برای تبدیل کردن شهرک کوچک آودیوکا، واقع در ده کیلومتری مرکز استان، شهر دونتسک، به یک قلعه سرمایه گذاری کرده اند. در نتیجه نبرد، نیروهای روسی کنترل حدود 23 کیلومتر مربع از خاک این منطقه را به دست گرفتند و دونتسک را از حملات دشمن ایمن کردند. به گفته ژانگ هونگ، آودیوکا "یک گوه" بود که به مرکز منطقه رانده شد و از نظر نظامی هم برای مناطق اطراف و هم برای کل دونباس حیاتی است.
تمجید چند تعبیره پوتین
ولادیمیر پوتین پس از شنیدن گزارشی از تصرف کامل آودیوکا، موفقیت سربازان روسی را تبریک گفت و این رویداد را یک پیروزی مهم خواند. رئیس جمهور با بیانیه خود چه پیامی می دهد؟
به گفته ژانگ هونگ، قبل از هر چیز، ما در مورد بخش امنیتی صحبت می کنیم.
Разрушенные жилые дома на одной из улиц в Авдеевке - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2024
"کنترل از دست رفت"؛ اوکراینی ها چگونه آودیوکا را از دست دادند؟
نبرد برای آودیوکا یک سال و نه ماه به طول انجامید و کنترل روسیه بر آن یک پیشرفت بزرگ بود. گلوله باران اوکراینی ها در نزدیکی دونتسک منبع فشار امنیتی برای روسیه بود. اکنون تهدیدات بسیار کمتری برای دونتسک وجود خواهد داشت.
سپس: از بین بردن فشارهای سیاسی خاص بر مسکو.
اکنون فراهم کردن یک زندگی عادی روزمره برای ساکنان دونتسک بسیار آسان تر خواهد بود. تبریک پوتین فقط تمجید نظامی نیست. ساکنان چهار منطقه الحاق شده به روسیه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد. آزادسازی آودیوکا قبل از رأی گیری به تقویت حمایت عمومی از پوتین کمک می کند و تأثیر مفیدی بر روحیه و انسجام ارتش و دولت دارد.
به این ترتیب، تبریک‌هایی که به سربازان روسی فرستاده شد، از موضع قاطع پوتین در قبال عملیات ویژه نظامی و عزم سیاسی او حکایت دارد.
روسیه از طریق ابزار نظامی و افزایش فشار بر اوکراین و غرب به دنبال صلح است
همانطور که ژانگ هونگ معتقد است، پیروزی روسیه [در آودیوکا] معانی مختلفی دارد.
اولاً، اتخاذ مواضع در اطراف دونتسک به این معنی است که روسیه اکنون ابتکار عملی انعطاف‌پذیرتر و گسترده‌تری دارد.
ثانیاً، پایان نبرد برای آودیوکا در واقع به این معنی است که روسیه قصد دارد این ابتکار نظامی را به سمت دیپلماسی هدایت کند. غرب و کی یف همواره امکان مذاکره با مسکو را رد کرده اند. روسیه پیشرفت نظامی را یکی از راه های مهم افزایش فشار بر اوکراین و غرب می داند. روسیه "از ابزار نظامی برای حرکت به سمت صلح استفاده می کند."
بنابراین، این کارشناس معتقد است، پیروزی ارتش روسیه در آودیوکا یک رویداد مهم در بازی های دیپلماتیک بین مسکو و واشنگتن و بروکسل است.
ثالثاً، ژانگ هونگ استدلال می کند، تصرف آودیوکا دقیقاً ضعف غرب در کمک به متحد خود را نشان می دهد.
سربازان اوکراین عقب نشینی کرده اند، آیا نبرد جدیدی در راه است؟
الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، تنها 24 ساعت پس از فرار ارتش اوکراین دستور عقب نشینی را صادر کرد و خروج ارتش اوکراین را برای اجتناب از محاصره و حفظ جان و سلامت سربازان ضروری خواند. ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور گفت که این "تصمیم درست" بود. با این حال، در پنتاگون عقیده ای وجود دارد که آودیوکا می تواند به "منادی شکست جدید" برای نیروهای مسلح اوکراین تبدیل شود.
جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.02.2024
کاخ سفید فرار نیروهای اوکراین از آودیوکا را "گامی خردمندانه" خواند
به زودی دو سال از آغاز بحران اوکراین، که در 24 فوریه 2022 شروع شد، می گذرد. ارتش اوکراین در چنین لحظه مهمی شکست خورد؛ آیا این نشان نمی دهد که نقطه عطفی در درگیری نزدیک است؟
ژانگ هونگ معتقد است که احتمال اینکه اوکراین دوباره تصمیم به انجام یک ضد حمله بگیرد در واقع کمتر و کمتر می شود.
اما نیروهای روسیه حملات شدیدتری را به پایگاه های نظامی کلیدی و زیرساخت های دشمن آغاز خواهند کرد تا پتانسیل رزمی اوکراین را از بین ببرند.
مولفان: Meng Xiangjun و Zhang Aolin
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала