عبدالملکی: واردات خودرو های هیبریدی و برقی به مناطق آزاد تا سقف ۴۰ هزار دلار آزاد است
© Sputnikحجت الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه ی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران
© Sputnik
اشتراک
محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهوری ایران، اطلاع داد: خودروهایی که تا پیش از ابلاغ این آییننامه مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی هستند، به شرط پرداخت همه عوارض و بدهیهای مربوط و حقوق ورودی شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب و داشتن معاینه فنی متصل سامانه سیمفا، میتوانند پلاک ملی دریافت کرده و وارد سرزمین اصلی شوند.
مخبر افزود: خودروهای مستثنی شده از حکم بند (۱) تفاهمنامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و گمرک جمهوری اسلامی ایران به شماره ۱۴۰۰۲/۱۰/۱۴۳۰ تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ مشمول حکم این ماده نیست.
مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی بر اساس تبصره (۶) اصلاحی ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشینآلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها موضوع ماده (۱۲) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴٠٢ است.
پلاک گذاری ملی و واردات خودرو موضوع این تصویبنامه به سرزمین اصلی، توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مشروط به اخذ تأییدیه آلایندگی ایمنی و خدمات پس از فروش از سازمانهای حفاظت محیطزیست و ملی استاندارد ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت و رعایت ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو و با ثبت سفارش یا ثبت آماری مشکلی ندارد.
حجت الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه ی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اسپوتنیک در تهران به واردات خودرو از مناطق آزاد اشاره کرد و گفت:
در ارتباط با واردات خودرو به و از مناطق آزاد چند موضوع داریم:
یک بحث آن واردات خودرو های نوی سواری به مناطق آزاد است، یک بحث دیگر واردات خودرو های اقتصادی و خدماتی به مناطق آزاد است مانند مینی بوس، ون، کامیون و کشنده ها، یک بحث دیگر واردات خودرو های کارکرده یا دست دوم به مناطق آزاد است و بحث دیگر واردات خودرو های مناطق آزاد به سرزمین اصلی است.
به این چهار بحث در قوانین کشور در دو سال اخیر پرداخته شده و متناسب با قوانین کشور، دولت مصوباتی داشته.
در ارتباط با هر بحث آیین نامه مورد نظر ابلاغ شده و اکنون در جریان است و علاقهمندان میتوانند از مزایای آن استفاده کنند.
مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی بر اساس تبصره (۶) اصلاحی ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشینآلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها موضوع ماده (۱۲) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴٠٢ است.
پلاک گذاری ملی و واردات خودرو موضوع این تصویبنامه به سرزمین اصلی، توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مشروط به اخذ تأییدیه آلایندگی ایمنی و خدمات پس از فروش از سازمانهای حفاظت محیطزیست و ملی استاندارد ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت و رعایت ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو و با ثبت سفارش یا ثبت آماری مشکلی ندارد.
حجت الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه ی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اسپوتنیک در تهران به واردات خودرو از مناطق آزاد اشاره کرد و گفت:
در ارتباط با واردات خودرو به و از مناطق آزاد چند موضوع داریم:
یک بحث آن واردات خودرو های نوی سواری به مناطق آزاد است، یک بحث دیگر واردات خودرو های اقتصادی و خدماتی به مناطق آزاد است مانند مینی بوس، ون، کامیون و کشنده ها، یک بحث دیگر واردات خودرو های کارکرده یا دست دوم به مناطق آزاد است و بحث دیگر واردات خودرو های مناطق آزاد به سرزمین اصلی است.
به این چهار بحث در قوانین کشور در دو سال اخیر پرداخته شده و متناسب با قوانین کشور، دولت مصوباتی داشته.
در ارتباط با هر بحث آیین نامه مورد نظر ابلاغ شده و اکنون در جریان است و علاقهمندان میتوانند از مزایای آن استفاده کنند.
بحث باقیمانده واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی است، اکنون افراد میتوانند با پرداخت حقوق ورودی و عوارضی که در نظر گرفته شده خودرو های مناطق آزاد را وارد سرزمین اصلی کنند و خودرو را پلاک ملی کنند، این قوانین هم برای مالکین خودرو در مناطق آزاد در نظر گرفته شده و هم برای تمامی کسانی که از سرزمین اصلی به منطقه آزاد مراجعه میکنند و خودرو خریداری میکنند، این اتفاق به تازگی شروع شده و در حال انجام است.
موضوع دوم بحث واردات خودرو های نو به مناطق آزاد است که مصوب شد و هفته گذشته ابلاغ شد، در این مصوبه اعلام شده که واردات خودرو های هیبریدی و برقی به مناطق آزاد کاملاً تا سقف ۴۰ هزار دلار آزاد است، اما در ارتباط با واردات خودرو های احتراقی یا بنزین سوز به مناطق آزاد به ازای هر یک خودرویی که از منطقه آزاد به سرزمین اصلی منتقل میشود امکان واردات ۱ خودرو احتراقی به منطقه آزاد وجود خواهد داشت، اینکه برای واردات خودرو های احتراقی دولت محدودیت قائل شده ناشی از سیاست دولت برای تبدیل این مناطق به مناطق هوشمند و عاری از کربن است، تا کشور را به سمت فناوری ها و انرژی های نو هدایت کند، شرکت های خاصی که طبق آیین نامه اجازه دارند، میتوانند خودرو های خود را وارد مناطق آزاد کنند.
چند ماه قبل نیز آیین نامه کشندهها یعنی مینی بوس، ون، کامیون، کامیونت و تریلی ها به منطقه آزاد ابلاغ شد و بر اساس این آیین نامه ورود کشنده ها به این مناطق آزاد است اما آنچه باقی مانده و تا امروز جمعبندی نهایی آن از دولت خارج نشده، موضوع واردات خودرو های کارکرده یا دست دوم به مناطق آزاد و سرزمین اصلی است که در کمیسیون های تخصصی در دولت بررسی میشود و آیین نامه نهایی آن ابلاغ خواهد شد.