گزارش و تحلیل

عبدالملکی در گفتگوی اختصاصی با اسپوتنیک: شرکت های خارجی می توانند در مناطق آزاد ایران ثبت شوند

© Sputnikحجت الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه ی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران
حجت الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه ی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.01.2024
اشتراک
اختصاصی
ایران با ۴۸ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی فعال در تلاش است تا در حوزه‌ های گردشگری، فعالیت‌های تجاری، صنعتی، اقتصادی، بانکی و مالی کشور ایران را که به چهار راه جهان معروف است گسترش دهد.
مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه اقتصادی، مناطقی هستند که با قوانین خاص مالیاتی و گمرکی که با قوانین سرزمین اصلی متفاوت هستند، در جهت تسهیلگری تجارت و فعالیت‌ های اقتصادی در کشور ها گام برمی‌دارند. ایران با ۴۸ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی فعال در تلاش است تا در حوزه‌ های گردشگری، فعالیت‌های تجاری، صنعتی، اقتصادی، بانکی و مالی کشور ایران را که به چهار راه جهان معروف است گسترش دهد.
حجت الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه ی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: ما مجموعاً ۴۸ منطقه آزاد و ویژه فعال در کشور داریم که ۱۸ منطقه آزاد و ۳۰ منطقه ویژه اقتصادی هستند.
هم مناطق آزاد و هم مناطق ویژه اقتصادی در یک چهارچوب نظری مشخص، بر اساس تئوری مناطق آزاد ایجاد شده‌ اند؛ عناوین در کشور های مختلف تفاوت‌ هایی دارند مثلاً در کشور روسیه ما صرفاً عنوان منطقه ویژه را داریم اما همان مناطق آزاد هستند یا در کشور هایی مانند چین چند نوع اسم گذاری مطرح شده برای مثال مناطق ویژه فناوری، مناطق ویژه توسعه و یا مناطق آزاد اما تمامی آنها بر اساس یک تئوری ثابت هستند و آن تئوری این است که این مناطق از مرز های اقتصادی آن کشور خارج شود و با قوانین مشخصی که مشوق‌ هایی برای سرمایه‌گذاری و تجارت در آن در نظر گرفته شده اداره شود.
وی تاکید کرد: بنابراین ۱۸ منطقه آزاد و ۳۰ منطقه ویژه اقتصادی با مشابهت‌ های بسیار و تفاوت‌ های جزئی در قوانین حاکم بر آنها اکنون در کشور ایران فعال هستند. مناطق آزاد ما تماماً مناطق مرزی هستند، تقریباً به جز فرودگاه امام خمینی که وسط کشور است اما مرز هوایی ما محسوب می‌شود بقیه مناطق آزاد ما مرز های زمینی یا دریایی هستند.
حجت الله عبدالملکی، مناطق آزاد و ویژه ی اقتصادی را حائز نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور جمهوری اسلامی ایران دانست و بیان کرد: بیش از یک سوم صادرات غیر نفتی کشور ایران از این مناطق انجام شده، حدود ۱۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ صادرات غیر نفتی این مناطق بوده یا در شاخصی دیگر یعنی ترانزیت که ایران با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی خود از برتری خوبی برخوردار است، بیش از ۸۰ درصد ترانزیت ایران توسط مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام شده است.
تقریباً در ابتدا و انتهای تمام کریدور های جمهوری اسلامی ایران یک منطقه آزاد یا ویژه اقتصادی قرار گرفته است. لذا در موضوع تجارت به طور کلی حتی به قصد عبور از سرزمین ایران ۸۰ درصد کالا ها از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عبور می‌کند.
در فاکتور کار آفرینی، ما ۲۵۰۰ شرکت معتبر و مهم در این دو منطقه داریم و بیش از ۱۰۰ هزار کارآفرین در این مناطق مشغول به کار هستند که بیش از ۷۰۰ هزار نیروی کار در این مناطق اشتغال دارند، با یک شاخص ترکیبی یعنی ترکیبی از تولید، ترانزیت، اشتغال و صادرات می‌توانیم بگوییم که تقریباً ۱۰ اقتصاد ایران در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار گرفته است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه ی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، مجموع تجارت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران را حدود ۲۲ میلیارد دلار در سال عنوان کرد و اظهار داشت: تقریباً ۱۸ میلیارد دلار صادرات و ۴ میلیارد دلار واردات در این مناطق انجام می‌شود؛ تراز تجاری این مناطق حدود ۱۴ میلیارد دلار مثبت است.
یعنی این مناطق به صورت خالص یک ارز آوری جدی برای ایران دارند و تقریباً یک سوم صادرات و ارزآوری غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران از این مناطق انجام می‌شود. قواعد تجارت و گمرکی در این مناطق با سرزمین اصلی متفاوت است که بر اساس مبنا و نظریه این مناطق کاملاً طبیعی است، واردات کالا و خدمات با قوانین سهل‌تری در این مناطق اتفاق می‌افتد همچنین صادرات.
یعنی این مناطق هم برای واردات و هم برای صادرات مناطق بسیار خوبی هستند.
وی افزود:اتفاق دیگری که در این مناطق رخ می‌دهد موضوع صادرات مجدد است که شاید ارزش افزوده بالایی برای کشور نداشته باشد اما در رونق خود این مناطق و استفاده از ظرفیت ترانزیتی این مناطق بسیار مهم است.
حجت الله عبدالملکی، تسهیلگری هایی که در مناطق آزاد و ویژه ی اقتصادی ایران وجود دارد را اینگونه برشمرد: برخی از کالا هایی که در سرزمین اصلی اجازه واردات ندارند در مناطق آزاد اجازه واردات دارند، برخی از کالا هایی که از سرزمین اصلی اجازه صادرات ندارند در صورتی که در مناطق آزاد تولید شوند می‌توانند صادر شوند، حقوق ورودی یعنی شامل سود بازرگانی و حقوق گمرکی در مناطق آزاد وجود ندارد اما یک عوارض مواصلاتی داریم که نسبت به سایر گمرکات و مرزهای اقتصادی کشور بسیار پایین‌ تر است. لذا به طور کلی شرایط تجارت و بازرگانی در مناطق آزاد سهل‌تر است، مخصوصاً در مناطق آزاد که همگی ویژگی ویزا فری بودن را دارند بسیار برای تجار کمک کننده است، یعنی فعالین اقتصادی بدون نیاز به اخذ ویزا می‌توانند وارد منطقه شوند و کار تجارت خود را انجام دهند.
یکی دیگر از ویژگی‌ های این مناطق این است که شرکت‌ های صد در صد خارجی در این مناطق قابل ثبت هستند یعنی شرکتی که صد در صد خارجی است، می‌تواند در این مناطق زمین خریداری کند، دفتر داشته باشد و کارخانه بسازد. مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران تیم ملی اقتصاد بین‌الملل ایران هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала