گزارش و تحلیل

نوریان: حملات سپاه پاسداران در اربیل تدافعی بود

© AP Photo / Rudaw TVنوریان: حملات سپاه پاسداران در اربیل تدافعی بود
نوریان: حملات سپاه پاسداران در اربیل تدافعی بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.01.2024
اشتراک
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته با شلیک موشک‌ های بالستیک مقر موساد در اربیل و محل تجمع تروریست‌ ها در سوریه را هدف قرار داد.
اردوگاه‌ های آموزشی، ستاد پشتیبانی لجستیکی و یک تأسیسات درمانی متعلق به تروریست‌ های ترکستانی نیز در این حملات هدف قرار گرفتند.
آقای دکتر اردشیر نوریان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
آنچه مسلم است در منطقه غرب آسیا همواره رژیم اشغالگر قدس اقدامات خشونت آمیز و مبتنی بر ایده مقابله، محاصره و ضربه به جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار داشته و دارد؛ این بدون شک از اصول اساسی این رژیم اشغالگر در منطقه است.
همچنین به زعم جریان صهیونیسم و پشتیبانان غربی آن همواره جریانات مقاومت و گروه‌ های مقاومت منطقه از جمله جریانات و گروه‌ هایی که برای آزادی فلسطین مقاومت می‌کنند یا گروه‌ هایی که در لبنان و عراق هستند یا حتی جریانی که در یمن برای آزادی سرزمین یمن و حق حاکمیت مبارزه می‌کند را همواره ادامه سیاست جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌کنند، اگرچه به هر شکل همنوایی‌ هایی وجود دارد اما آنها همواره اقدامات و تحرکات این گروه‌ ها را در ذیل تحرکات جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود در منطقه تحلیل می‌کنند.
موضوع دیگر حائز اهمیت این است که هم جریان عبری_صهیونیستی و هم جریان حامی آن در غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا، طرح‌ ها، راهبرد ها و برنامه‌ هایی که برای منطقه دارد مبتنی بر حفظ امنیت مطلق رژیم اشغالگر قدس است و ضعیف کردن کشور هایی که در مقابل این رژیم و جریان عبری_صهیونیستی در معادلات قدرت منطقه حرکت می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بستر تحرکات غرب در منطقه را مبتنی بر تضعیف جریان مقاومت دانست و بیان کرد:همواره آنها تحرکات خود را مبتنی بر ضعیف کردن جریان مقاومت اسلامی مخصوصاً کشور اصلی که از این جریان مقاومت حمایت می‌کند یعنی جمهوری اسلامی ایران تنظیم میکنند، این خط محاصره و تضعیف جمهوری اسلامی ابعاد مختلفی داشته، یک بعد در حقوق بین‌الملل است یعنی اقدامات حقوقی گسترده‌ ای که علیه ایران انجام می‌شود، اقدامات حقوقی که علیه منافع کشور ما در مجامع مختلف به بهانه‌ های مختلف انجام می‌شود.

بعد دیگر آن اقتصادی و مبتنی بر تحریم‌ هایی که غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا رهبری می‌کند و فشار اقتصادی سنگینی که به ایران وارد می‌شود است.
یک بعد دیگر این موضوع مسائل امنیتی است، یعنی اقداماتی انجام می‌دهند تا هرچه بیشتر جمهوری اسلامی ایران را تحت محاصره و تضعیف قرار بدهد و به امنیت آن ضربه بزنند تا شعاع نفوذ ایران در منطقه را کاهش دهند.
بعد دیگر این ماجرا مربوط به اقداماتی است که در داخل برای متزلزل کردن پایه‌ های حاکمیت جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود، از جمله ترویج تروریسم و اقدامات خشونت آمیزی که توسط گروه‌ های مخالف جمهوری اسلامی انجام می‌شود، نظیر تقویت جریانات کردی مبارز، تقویت گروه‌ هایی نظیر جیش الظلم و جریاناتی که در سیستان و بلوچستان یا جریانات تجزیه طلبانه در خوزستان است.
وی تاکید کرد:
نتیجه و محصول این اقدامات تولید نا امنی در داخل، محاصره جمهوری اسلامی ایران در مرز های خود و ضعیف کردن گروه‌ های همگرا و هم جهت ایران در منطقه و ضربه به منافع جمهوری اسلامی ایران است.
طی این مسیر طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران باید از منافع و امنیت خود دفاع کند و اتفاقی که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رخ داده در ذیل تقویت این راهبرد است.
هر کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از حاکمیت خود و تامین امنیتش دست به اقدامات دفاعی می‌ زند و طبیعی است که در بعضی موارد مجبور باشد اقدامات پیش دستانه انجام دهد با این نگاه می‌توان گفت که اتفاقاتی که روز گذشته رخ داده ضربه‌ ای از جانب جمهوری اسلامی ایران به بخش‌ هایی از تحرکات تروریستی خشونت آمیزی که مورد حمایت جریان صهیونیسم در منطقه هستند بوده اما اگر بخواهیم بگوییم مستقیماً این ماجرا مربوط به مبارزه فلسطینیان یا جنگ در غزه است پاسخ سطحی خیر می‌باشد اما در یک چارچوب کلی این اقدامات در راستای تقابل دو جریانی است که توضیح داده شد.
کارشناس: دوران بزن در رو تمام شده، یکی بزنند ده تا می خورند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.01.2024
گزارش و تحلیل
کارشناس: دوران بزن در رو تمام شده، یکی بزنند ده تا می خورند
آقای دکتر اردشیر نوریان، رفتار جریان غربی و آمریکا در مسائل بین‌المللی را همواره فریبکارانه و همراه با استاندارد های دوگانه‌ توصیف کرد و اظهار داشت:
به لحاظ حقوق بین‌ الملل تعرض یک کشور به یک کشور مستقل دیگر قابل قبول نیست اما واقعیت ماجرا این است که جمهوری اسلامی ایران بار ها به کشور و دولت عراق در مورد پناه دادن به گروه های معارض مسلحی که اقدامات روشن و آشکار تروریستی در منطقه کشور ما انجام می‌دهند تذکر و هشدار داده، رفتاری که دولت عراق، به ویژه اقلیم کردستان عراق، در این ماجرا انجام داده خلاف اصول حسن همجواری است.

بار ها در خصوص پناه دادن به تروریست‌ های مسلحی که از مرز اقلیم کردستان برای ضربه زدن به امنیت کشور ما استفاده می‌کنند هشدار داده شده و آنها متعهد بودند که از پناه دادن به گروه‌ های معارض مسلحی که اقدامات تروریستی انجام می‌دهند خودداری کنند زمانی که حادثه‌ ای مانند کرمان اتفاق می‌افتد یا بمبگذاری‌ هایی که در جای جای کشور بعضاً شاهد آن هستیم و اقدامات تروریستی دیگری که بر اساس اسکان، حمایت و پشتیبانی اقلیم کردستان وجود دارد، طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران را شامل این حق می‌کند که از امنیت خود دفاع کند، طبیعتاً زمانی که سازمان ملل متحد این موضوع را محکوم می‌کند رفتاری فریبکارانه از خود نشان داده.
چطور اکنون ۲۵ هزار نفر در غزه قتل عام شدند و یک قدم عملیاتی برای توقف این ماشین کشتار انجام نشده؟
وی تاکید کرد:
جمهوری اسلامی ایران تا امروز نسبت به عراق و دیگر همسایگان خود خویشتن‌داری نشان داده زمانی که سرزمین یک کشور مورد سوء استفاده توسط تروریست‌هایی قرار بگیرد که رسماً امنیت سرزمینی ما را تهدید می‌کند و جان ملت ما را مورد تعارض قرار می‌دهد این حق جمهوری اسلامی ایران است که از کشور آب و خاک سرزمین و مردم خود دفاع کند.
آنچه در اربیل عراق توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رقم خورد اقدامی تدافعی بود نه تهاجمی.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала