دستاورد اصلی نشست داووس درباره اوکراین چه بود؟

© AFP 2023 / Gian Ehrenzeller/POOLشرکت کنندگان نشست داووی برای حل درگیری اوکراین
شرکت کنندگان نشست داووی برای حل درگیری اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.01.2024
اشتراک
آفریقای جنوبی و برزیل که روابط خوبی با روسیه دارند، به ویژه در جریان گفتگوها فعال بودند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "فایننشل تایمز"، هنری فوی، رئیس دفتر فایننشال تایمز در بروکسل نوشت که دستاورد اصلی نشست درباره اوکراین در داووس، عکس مشترک با تعداد بیشتری از شرکت کنندگان نسبت به رویدادهای مشابه قبلی بود.
این روزنامه نگار که پیش از این ریاست دفتر مسکو را بر عهده داشت، گفت: "برای مشاوران امنیت ملی کشورهای غربی که در نشست اوکراین در داووس دیروز حضور داشتند، دستاورد اصلی ساده بود – گرفتن یک عکس خانوادگی بزرگتر و متنوع تر از دفعه قبل".
این نشریه به نقل از منابع، اشاره کرد که آفریقای جنوبی و برزیل که روابط خوبی با روسیه دارند، به ویژه در جریان گفتگوها فعال بودند. به گفته این نشریه، یکی از جنبه های منفی، تصمیم چین برای شرکت نکردن در این نشست بود.
همزمان، فوی خاطرنشان می کند که "هیچ پیشرفتی در مورد توافق صلح واقعی حاصل نشده است."
این روزنامه نگار توضیح داد: "بدون روسیه، این کار غیرممکن بود، اما روسیه دعوت نشده بود".
یکی از مقاماتی که با جریان این نشست آشنا شده بود، گفت: "مذاکره خوبی بود."
شولتز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.01.2024
رسانه: شولتز از کاهش کمک اتحادیه اروپا به اوکراین عصبانی است
این روزنامه تاکید کرد، در این نشست حتی یک بیانیه مشترک به تصویب نرسید و حتی یک مقام خارجی نیز در نشست خبری هیات اوکراینی پس از اتمام مذاکرات حضور نداشت.
نشستی درباره به اصطلاح "فرمول صلح" برای حل و فصل اوکراین در 14 ژانویه در داووس در سطح مشاوران امنیت ملی برگزار شد. 83 هیئت در آن شرکت داشتند.روز قبل، ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس گفت که هیچ جایگزینی برای مشارکت روسیه در حل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین وجود ندارد و برگزاری کنفرانس صلح بدون مسکو غیرممکن است.
شایان ذکر است که مسکو بارها اعلام کرده است که برای مذاکره آماده است، اما کی یف در سطح قانونگذاری آنها را ممنوع کرده است. ولادیمیر زلنسکی پیشتر در G20گفته بود که "مینسک-3 وجود نخواهد داشت."
دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه گفت که کرملین نشست عربستان سعودی درباره اوکراین را دنبال خواهد کرد، باید دید چه اهدافی در نظر گرفته شده است. پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که فرمول صلح زلنسکی مجموعه ای از خواسته های اولتیماتوم از روسیه است که با کمک آن کی یف تلاش می کند تا به پرداخت غرامت ها و سازماندهی محاکمه غیرقانونی مقامات روسیه دست یابد.
پیش از این، کرملین اعلام کرد که هیچ پیش نیازی برای انتقال وضعیت اوکراین به یک مسیر صلح آمیز وجود ندارد، اولویت مطلق روسیه دستیابی به اهداف عملیات نظامی ویژه است، در حال حاضر این تنها با ابزار نظامی امکان پذیر است.
افسر اطلاعاتی آمریکا از فرارسیدن آخرین مرحله درگیری در اوکراین خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.01.2024
افسر سابق ارتش آمریکا: روسیه ابتکار عمل در اوکراین را به دست گرفته است
روسیه پیش از این به دلیل ارسال تسلیحات به اوکراین یادداشتی برای کشورهای ناتو ارسال کرده بود. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که هر محموله ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد.
روسیه در 24 فوریه عملیات نظامی ویژه ای را در اوکراین آغاز کرد. پوتین هدف آن را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته اند."
مسکو بارها اعلام کرده است که برای مذاکره آماده است، اما کی‌یف در سطح قانونگذاری آنها را ممنوع کرده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی گفت که زلنسکی پیش از این در G20 گفت که "مینسک-3 وجود نخواهد داشت"، چنین سخنانی کاملاً موید موضع کی‌یف در مورد عدم تمایل به مذاکره است.
زلنسکی در کانال تلگرامی خود نوشت: یک فرمول اوکراینی برای صلح وجود دارد. صلح برای اوکراین، اروپا و جهان و مجموعه ای از راه حل ها وجود دارد که می توانند برای تضمین واقعی صلح اجرا شوند. من در نشست G20شرکت کردم، پیشنهادهایی ملموس برای چنین راه حل هایی ارائه کردم . اوکراین به کشورهای جهان پیشنهاد می کند که با ما در ایجاد صلح مشارکت کنند.
اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.12.2023
گزارش و تحلیل
اوکراین در اتحادیه اروپا، توهمی بزرگ است
او این "فرمول" را در نوامبر 2022 منتشر کرد. در این فهرست امنیت رادیواکتیو، غذا و انرژی، آزادی تمامی زندانیان و اخراج شدگان، احیای تمامیت ارضی اوکراین، خروج نیروهای روسی ذکر شده است. دو نکته آخر: جلوگیری از تشدید و رفع پایان درگیری عنوان شده است.
شایان ذکر است، رسانه های غربی به طور فزاینده ای می نویسند که ایالات متحده و اتحادیه اروپا از درگیری اوکراین خسته شده اند و حمایت از رژیم زلنسکی در حال ضعیف شدن است. به گزارش ان بی سی، مقامات آمریکایی و اروپایی در حال حاضر در مورد پیامدهای احتمالی مذاکرات صلح با روسیه، از جمله از آنچه اوکراین ممکن است برای دستیابی به توافق مجبور به ازدست دادن آن‌ها بشود، با کی یف گفتگو می کنند.
الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین چندی پیش گفت، کی‌یف نگران آن است که کشورهای غربی به ضرورت گفتگو با مسکو اشاره بکنند. به گفته وی، این روند به این دلیل سربلند کرده است که برخی از متحدان غربی اوکراین از روسیه می ترسند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала