تا زمانی که حامیان ناتو کی یف را به مذاکره می کشانند، بر بحران اوکراین پایانی نیست

© AP Photo / Andrew Kravchenkoپیش بینی بدتر شدن اوضاع اوکراین در زمستان
پیش بینی بدتر شدن اوضاع اوکراین در زمستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.01.2024
اشتراک
مقامات غربی روز یکشنبه در داووس و در آستانه هفته نشست مجمع جهانی اقتصاد برای بحث در مورد فرمول صلح زلنسکی دیدار کردند. اسپوتنیک از یک اقتصاددان سیاسی برجسته اروپایی پرسید برای رسیدن به یک توافق صلح واقعی چه چیزی لازم است؟
به گزارش اسپوتنیک، نشست روز یکشنبه مقامات امنیت ملی غربی در داووس درباره "پیشنهاد صلح" اوکراین "بدون هیچ مسیر مشخصی به پایان رسید" و رسانه‌های تجاری بریتانیا گزارش دادند که تنها "دستاورد" مذاکرات، "عکس خانوادگی متنوع‌تر از دفعه قبل" بود از جمله با حضور نمایندگان کشورهای دارای روابط نزدیک با روسیه مانند برزیل و آفریقای جنوبی.
هیچ پیشرفتی در توافق صلح وجود نداشت. این موضوع بدون روسیه غیرممکن خواهد بود و این کشور دعوت نشده است. فایننشال تایمز در خلاصه‌ای از این نشست اطمینان داد که این موضوع نیست و می‌گوید هدف از آن یادآوری به کشورهای دیگر است که اوکراین، نه روسیه، کسی است که در تلاش است درباره صلح صحبت کند.
با کنار گذاشتن این موضوع که این ادعای نابخردانه، تلاش های مکرر مسکو برای خنثی کردن بحران اوکراین در سال 2014، جلوگیری از تبدیل آن به یک جنگ نیابتی تمام عیار ناتو - روسیه در سال 2022 و نشان دادن آمادگی برای گفتگو در نزدیک به دو سال را نادیده می گیرد، ذکر این نکته مهم است که فرمول صلح زلنسکی حتی تظاهر نمی‌کند که روسیه را در گفتگو بگنجاند و تا آنجا پیش می‌رود که سعی می‌کند جلسات خود را مخفی نگه دارد.
و شاید با دلیل موجه. فرمول زلنسکی مستلزم آن است که روسیه از کریمه، دانباس، زاپاروژیه و خرسون دست بکشد، غرامت‌های اوکراین را بپردازد، مقامات و پرسنل نظامی خود را در معرض دادگاه‌های جنگ قرار دهد و امتیازات یک طرفه دیگری را که کمتر شبیه یک توافق صلح است و بیشتر شبیه خواسته‌های یک قدرت تسلیم‌کننده به نظر می‌رسد را اعطا کند. مسکو به طور قابل پیش بینی این پیشنهاد را رد کرده و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه اخیراً آنها را "زاییده یک ذهن بیمار" خوانده است.
ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس اعتراف کرد که روند صلح بدون مشارکت روسیه آغاز نمی شود.
ترفند جادویی زلنسکی؛ تبدیل کردن ممکن به غیر واقعی
یک نکته مهم باید در اینجا برجسته شود: صلح دیگر یک کلمه غیرممکن یا ناگفتنی نیست و ایده مذاکره دوباره روی میز است. ژاک ساپیر، مدیر مطالعات دانشکده مطالعات پیشرفته در علوم اجتماعی مستقر در پاریس، به اسپوتنیک گفت: "اما درک این نکته مهم است که موضع اوکراین هنوز واقع بینانه نیست."
در ذهن حاکمان کی یف، صلح از طریق پیروزی نظامی و تسخیر مجدد نیروهای مسلح اوکراین در چهار استان (خرسون، زاپاروژیه، دونتسک و لوهانسک) و کریمه حاصل می‌شود. ساپیر با تاکید بر خواسته اصلی پیشنهاد زلنسکی توضیح داد که این محتوای به اصطلاح "طرح ده نقطه ای" است.
این تحلیلگر رویکرد پوکر فیس کی یف را به یک "حرکت باز" دوست دارد و معتقد است که رژیم زلنسکی ممکن است مایل باشد گزینه های "واقع بینانه" بیشتری را دنبال کند، از جمله ایده مشارکت روسیه در مذاکرات صلح، به ویژه "به عنوان ارتش". اکنون وضعیت کی یف در حال بدتر شدن است.
رهبران اوکراین به خوبی می دانند که در موقعیتی نیستند که بتوانند پیروزی کامل یا حتی جزئی در برابر روسیه را هدف قرار دهند. اما آن‌ها آنقدر درباره یک "پیروزی" صحبت کرده‌اند که باید راهی بیابند تا به مردم خود (و کشورهای ناتو) توضیح دهند که چرا و چگونه بر سر یک مصالحه به توافق می‌رسند."
ساپیر پیشنهاد کرد، اگر و زمانی که مذاکرات ادامه پیدا کند و موضع کی‌یف نرم شود، جالب است ببینیم "رهبران اوکراین چگونه 10 مورد خود را رها می‌کنند، بدون اینکه آنها را انکار کنند".
شرکت کنندگان نشست داووی برای حل درگیری اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.01.2024
دستاورد اصلی نشست داووس درباره اوکراین چه بود؟
این کارشناس خاطرنشان کرد: "در پایان، حاکمان اوکراین باید درک کنند که شروع یک روند مذاکره واقعی به معنای حذف بیشتر یا نه همه به اصطلاح 10 مفاد است."
حامیان کی یف تعدادی ابزار در کمربند خود دارند که می توانند از آنها برای "تشویق" کی یف برای نشستن پشت میز استفاده کنند، اگر به دلایلی تصمیم گرفتند که این کار را انجام دهند.
ساپیر گفت: "از نرم کردن شرایط عضویت احتمالی در اتحادیه اروپا گرفته تا تعلیق ارسال تسلیحات بیشتر توسط ناتو تا آغاز مذاکرات یا حتی لغو بخشی از تحریم ها علیه مسکو."
ساپیر گفت: "اگر موضع کنونی اوکراین، مذاکرات را کاملاً غیرممکن می‌کند، مشکل دیگر این است که چگونه روسیه را متقاعد کنیم که پای میز مذاکره بیاید." روسیه احتمالاً خواهان نوعی پیمان صلح است که حداقل خنثی سازی و خلع سلاح جزئی اوکراین را تضمین کند. چرا روسیه با علم به این که اوکراین از مذاکرات برای به دست آوردن زمان در سال 2022 استفاده کرد، پای میز مذاکره خواهد آمد؟
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала