آیا ادامه همکاری ایران با آژانس در چارچوب موافقتنامه پادمان جامع ممکن است؟

© AP Photo / Ronald Zak ایران - آژانس انرژی اتمی
 ایران - آژانس انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.12.2023
اشتراک
سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ابراز امیدواری کرد که این سازمان بدون جانبداری و توجه به تمامیت توافق اسفند گذشته، مسائل باقیمانده را حل و فصل کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، محسن نذیری اصل، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران پاسخ‌های مستدل و مستندات مربوط به مسائل ادعایی پادمانی را به آژانس بین‌المللی انرژی ارائه داده است، ابراز امیدواری کرد که این سازمان بدون جانبداری و توجه به تمامیت توافق اسفند گذشته، مسائل باقیمانده را حل و فصل کند.
وی افزود: "با همکاری و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران، یک موضوع از سه موضوع مطرح شده، حل و فصل شدند. به منظور حل و فصل دو موضوع باقیمانده دیگر، پاسخ های مستدل و مستندات مربوطه به آژانس ارائه شده است و نشست های فنی بین ایران و آژانس در جریان است. امیدوار هستیم آژانس بدون جانبداری و با رویکرد حرفهای، موضوعات باقیمانده را حل و فصل کند.
ادعاهای پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران، در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار می‌گیرد. آنچنان که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی چهار سال پیش و در پی خروج آمریکا از برجام ادعای کشف آثار اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران را مطرح کرد و ماجرا توسط رسانه‌ها دامن زده شد.
واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.12.2023
ایران تحت چه شرایطی به برجام برخواهد گشت؟
جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.
در پی این توافق (موسوم به بیانیه ۴ مارس) جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون، ایران و آژانس پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در ارتقاء همکاری‌های خود طبق بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ داشته‌اند.
درباره سخنان اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون برجام ۲ و محدودیت دسترسی بازرسان آژانس باید گفت که متأسفانه مدیرکل اخیرا اظهارنظرهایی کرد که با واقعیات برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران همخوانی ندارد و از طرق مقتضی به ایشان تذکر داده شد. جمهوری اسلامی ایران "تمایلی ندارد که موضوعات فیمابین ایران و آژانس در سطح رسانهای مطرح شود."
 رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2023
رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جهانیان خواست تا "توافق هسته‌ای" جدیدی را با ایران آغاز کنند
علیرغم فضاسازی های صورت گرفته، جمهوری اسلامی ایران در این زمینه همکاری مثال زدنی با آژانس دارد. به‌عنوان نمونه، در ماه نوامبر بطور میانگین در هر روز ۱۲ بازرس در ایران مشغول به کار بوده‌اند.
این آمار بسیار بالایی است و در بین کشورهایی که موافقتنامه پادمان جامع را اجرا می کنند، بی‌سابقه است. این سطح از همکاری نشان می‌دهد هیچگونه مشکلی در امر بازرسی آژانس در چارچوب موافقتنامه پادمان جامع وجود ندارد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала