رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جهانیان خواست تا "توافق هسته‌ای" جدیدی را با ایران آغاز کنند

© AP Photo / Lisa Leutner رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
 رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2023
اشتراک
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جامعه جهانی خواست گفت‌وگو با ایران را از سر بگیرند و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای تهران را نادیده نگیرند.
به گزارش اسپوتنیک، گروسی گفت: "لازم است سیستم گفتگو با ایران بازسازی شود... توجه... البته ممکن است روی چیز دیگری متمرکز شود. اما این مشکل را حل نمی کند. این حتی ممکن است مسائل را حادتر کند به این معنا که احساس بی تفاوتی خاصی به وجود می آید. ممکن است مردم به (جاه طلبی های هسته ای ایران) توجه نکنند، اما مشکل وجود دارد.
وی همچنین خاطرنشان کرد که وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران "بسیار نامشخص و مبهم" است و از کشورها خواست تا "تعامل را از سرگیرند."
به گفته گروسی، یکی از موانع مذاکرات هسته ای با ایران، عوامل داخلی منحرف کننده است. وی به "وضعیت سیاسی در کشورهای مختلف" اشاره کرد که مانع از مشارکت کامل برخی از آنها در مذاکرات می شود. با این حال، وی مشخص نکرد که کدام کشورها را در نظر دارد.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.11.2023
گروسی: خروج آمریکا از برجام، آن را بلاتکلیف کرد
گروسی گفت: تلاش برای بازگرداندن توافق هسته ای ایران به چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کارساز نخواهد بود و به چارچوب جدیدی نیاز است.
گروسی گفت: "تلاش برای بازگرداندن (توافق هسته‌ای) به چارچوب برجام کارساز نخواهد بود... شما هنوز هم می‌توانید آن را برجام بنامید، اما باید برجام 2.0 یا چیز دیگری باشد، زیرا باید خود را (با وضعیت جدید) وفق داد."
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران توافق هسته ای برجامدر مورد برنامه هسته ای ایران را منعقد کردند که شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران بود. در ماه مه 2018، ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌ سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.
با رسیدن جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا در ژانویه 2021، اعضای 4 + 1 و ایران مذاکراتی در وین را برای پیوستن مجدد آمریکا به برجام، احیای برجام و لغو تحریم‌ های واشنگتن علیه تهران انجام داده اند که تاکنون بی‌نتیجه بوده‌است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала