گزارش و تحلیل

پیرامون نشست اضطراری سران بریکس

© Sputnik بریکس
 بریکس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.11.2023
اشتراک
از اواسط دهه 90 قرن بیستم، مسئله فلسطین به پس ‌زمینه رفته است، جنگ غزه راه حل آن را حیاتی و ضروری کرد.
اسپوتنیک تفسیری از ولادیمیر ساژین شرق شناس مطرح روس را مورد توجه شما قرار می دهد.
در 21 نوامبر، به ابتکار سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، نشست اضطرای آنلاین بریکس برگزار شد. در این مجمع رهبران آفریقای جنوبی، روسیه، چین، برزیل، هند و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل حضور داشتند. در این اجلاس سران و مقامات آرژانتین، مصر، جمهوری اسلامی ایران، امارات، عربستان سعودی و اتیوپی نیز شرکت کردند که قرار است در ژانویه سال 2024 به بریکس بپیوندند.
راستش، نکات ظریف در اینجا وجود دارد. در 19 نوامبر، خاویر میلی، سیاستمدار راست افراطی که با ایده های بسیار، زیاده روی می کند، در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین پیروز شد. به ویژه آقای میلی مخالف حضور آرژانتین در بریکس است. این روزها دیانا موندینو، وزیر امور خارجه دولت آینده گفت که او نمی داند بریکس چیست و مزایایی برای آرژانتین در مشارکت در این سازمان نمی بیند.
پیش از اجلاس ماه اوت 2023 در آفریقای جنوبی، بیش از 40 کشور برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده اند. حدود 20 کشور از آنها رسما برای پذیرش اقدام کردند. بر اساس تصمیم اتخاذ شده در ژوهانسبورگ، ایران، آرژانتین، مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتیوپی از سال 2024 به عضویت بریکس در می آیند. همانطور که می بینیم، اهمیت بین المللی بریکس در حال افزایش است و مشارکت آرژانتین در این سازمان از اهمیت ناچیز برخوردار است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اینکه آیا جایگزینی آرژانتین به عنوان عضو جدید در صورت امتناع آن کشور از پیوستن به بریکس بحث می‌شود، گفت: "ابتدا باید بفهمید موضع دولت جدید بوئنوس آیرس چیست".
رئیس جمهوری اسلامی ایران-عضویت رسمی ایران در بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.11.2023
گزارش و تحلیل
نفوذ جهانی و نقش محوری کشورهای بریکس در حل بحران غزه
جنگ غزه تمام کره زمین را تکان داد. در نتیجه حمله حماس، حدود 1200 اسرائیلی کشته و بیش از 200 نفر توسط شبه نظامیان اسیر شدند. ارتش اسرائیل با آغاز عملیات نظامی پاسخ داد. در طرف فلسطینی، تعداد کشته شدگان از 7 اکتبر تاکنون بیش از 13 هزار نفر بوده است که تعداد زیادی زن و کودک در میان آنها بودند. سازمان های بین المللی - سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب نشست های اضطراری برگزار کردند.
طبعا، بریکس نمی توانست کنار بماند. نشست آنلاین نوامبر به جنگ در نوار غزه اختصاص داشت. رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، سیریل رامافوسا، رئیس اجلاس آنلاین، هنگام افتتاح این نشست گفت که بریکس "صدای مهمی برای جنوب جهانی است".
آقای رامافوسا گفت که حماس جنگ در غزه را به راه انداخته است و باید پاسخگوی حملات به شهروندان اسرائیلی و گروگان گیری باشد. وی در عین حال، اسرائیل را به جنایات جنگی و اقدامات "معادل نسل کشی" متهم کرد. آقای رامافوسا تاکید کرد که هر دو طرف به خاطر نقض قوانین بین المللی مجرم هستند. وی از همه کشورها خواست که تشدید این درگیری را تحریک نکنند و ارسال سلاح به منطقه را متوقف کنند. آفریقای جنوبی همچنین بر گشایش کریدورهای بشردوستانه به نوار غزه، آزادی همه گروگان ها و استقرار نیروهای واکنش سریع سازمان ملل به فلسطین تاکید دارد.
سپس ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در این نشست سخنرانی کرد. وی گفت: "با توجه به خرابکاری در تصمیمات سازمان ملل که به وضوح ایجاد و همزیستی مسالمت آمیز دو کشور مستقل - اسرائیل و فلسطین را فراهم می کند، بیش از یک نسل از فلسطینی‌ها در فضای بی‌عدالتی که نسبت به مردمشان نشان داده شده است، پرورش یافته‌اند و در عین حال اسرائیلی‌ها نمی‌توانند امنیت کشور خود را به طور کامل تضمین کنند". رهبر روسیه گفت: "ما خواستار تلاش های مشترک جامعه بین المللی با هدف کاهش تنش، آتش بس و یافتن راه حل سیاسی برای درگیری فلسطین و اسرائیل هستیم. کشورهای بریکس و کشورهای منطقه می توانند نقشی کلیدی در این کار ایفا کنند".
Президент РФ Владимир Путин в режиме видеоконференции принимает участие в неформальной встрече лидеров стран БРИКС - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.08.2023
پوتین موضوع پول مشترک بریکس برای تسویه حساب ها را دشوار خواند
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین گفت که طرف های درگیر باید دست از عملیات نظامی بردارند و گروگان ها را آزاد کنند. وی تاکید کرد که مجازات دسته جمعی ساکنان نوار غزه از طریق جابجایی اجباری یا محرومیت از آب، برق و سوخت باید متوقف شود. و جامعه بین المللی باید تدابیری اتخاذ کند تا از گسترش درگیری در سراسر خاورمیانه جلوگیری شود. رهبر چین گفت: "تنها راه قابل اعتماد برای شکستن دور باطل مناقشه فلسطین و اسرائیل، راه حل دو کشوری است".
لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل، حمله 7 اکتبر حماس را یک "حمله تروریستی" خواند و همچنین از "استفاده اسرائیل از نیروی بی رویه و نامتناسب علیه غیرنظامیان" انتقاد کرد. وی تصریح کرد که تنها راه حل ممکن، به رسمیت شناختن وجود یک کشور فلسطینی در کنار اسرائیل با مرزهای امن و به رسمیت شناخته شده است. آقای لولا داسیلوا گفت که برزیل "باور ندارد که صلح تنها با زور اسلحه ایجاد می‌شود" و اینکه سهم ترکیب جدید بریکس ارزشمند و مهم است.
از طرف هند، وزیر امور خارجه سوبرامانیام جایشانکار در این اجلاس آنلاین شرکت کرد. او گفت: "بحران با حمله تروریستی در 7 اکتبر آغاز شد... و رویدادهای بعدی نگرانی ما را افزایش داد - ما شاهد تلفات غیرنظامی در مقیاس بزرگ و یک بحران انسانی هستیم... مشکلات مردم فلسطین باید بر اساس همزیستی مسالمت آمیز دو کشور اسرائیل و فلسطین حل شود".
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران موضع رسمی ایران در مورد حل مسئله فلسطین را تایید کرد. این، برگزاری همه پرسی عمومی با هدف ایجاد کشور فلسطین واحد برای مسلمانان، مسیحیان و یهودیان است. اما این طرح غیر واقعگرایانه است. این امر در سراسر جهان عرب به خوبی درک شده است و آنها در این یا آن فرمت با نظریه دو کشوری - اسرائیل و فلسطین - موافق اند.
هر یک از شرکت کنندگان در اجلاس بر جنبه های سیاسی نزدیک به خود تاکید کردند. اما همه در مورد نیاز به یک راه حل سریع برای مسئله فلسطین که بیش از 75 سال از عمر آن می گذرد اتفاق نظر داشتند.
بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.08.2023
حمایت چین از ایده گسترش بریکس
در نتیجه گفتگوها، بیانیه ای در مورد اجلاس آنلاین اضطرای بریکس درباره خاورمیانه به تصویب رسید. سند نهایی از حماس می خواهد که فورا و بدون قید و شرط همه گروگان ها را آزاد کند و با این حال اخراج اجباری فلسطینی ها از سرزمینشان را محکوم می کند. این بیانیه خواستار رعایت قوانین بین المللی بشردوستانه و ایجاد دسترسی به منطقه درگیری برای ارائه کمک است. تصمیم گرفته شد که تحقیقات در مورد تمامی جنایات جنگی در منطقه درگیری مطابق با استانداردهای بین المللی انجام شود. شرکت کنندگان در اجلاس خواستار توقف زودهنگام عملیات نظامی در خاورمیانه و برقراری آتش بس بشردوستانه شدند. این رویکرد بریکس در قبال درگیری مسلحانه در غزه تقریباً با اسناد نهایی که در نشست مشترکسازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در 11 نوامبر در ریاض به تصویب رسید، مطابقت دارد.
این وضعیت عمدتاً توسط نزدیکترین متحدان اسرائیل و حماس - به ترتیب ایالات متحده و قطر - "مدیریت" می شود. با این حال، روسیه و چین که رهبران بریکس هستند، از دیدگاه عقل سلیم به حل این مسئله می پردازند. علاوه بر این، به لطف اعتبار و نفوذ کشورهای بریکس، این سازمان می تواند مانعی برای تشدید این درگیری ایجاد کند.
باید اعتراف کرد که از زمان امضای قراردادهای اسلو، به رسمیت شناختن یکدیگر توسط اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین و ایجاد تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری سازمان آزادیبخش فلسطین، مسئله تشکیل کشور فلسطین مطرح شد. همچنین کشورهای اصلی عربی بر اساس منافع خود، روابط رسمی (توافق ابراهیم)، نیمه رسمی و غیررسمی با اسرائیل برقرار کردند و از این طریق مسئله فلسطین را در جای دوم و سوم قرار دادند. جنگ غزه حل این مسئله را کاملاً ضروری کرده است. اکنون اکثر سیاستمداران جهان این را درک می کنند و این امر ما را امیدوار می کند.
در این شرایط، بریکس، به ویژه در ترکیب جدید خود از ژانویه 2024، می تواند نقش عمده ای در بسیج جامعه بین المللی در ایجاد کشور فلسطین ایفا کند.
البته فردا و پس فردا این اتفاق نمی افتد، اما باید از امروز زمینه را برای این امر فراهم کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала