گزارش و تحلیل

نفوذ جهانی و نقش محوری کشورهای بریکس در حل بحران غزه

© پایگاه اطلاع‌رسانی دولترئیس جمهوری اسلامی ایران-عضویت رسمی ایران در بریکس
رئیس جمهوری اسلامی ایران-عضویت رسمی ایران در بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.11.2023
اشتراک
رهبران کشورهای بریکس می توانند با استفاده از نفوذ دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی خود برای ارتقای صلح و ثبات در منطقه به حل مشکلات خاورمیانه از جمله نوار غزه کمک کنند.
به گزارش اسپوتنیک، طبق اعلام دفتر ریاست ‌جمهوری آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای رهبران کشورهای عضو گروه بریکس، امروز ۳۰ آبان در ویدئو کنفرانسی اضطراری با موضوع هم اندیشی در مورد وضعیت خاورمیانه از جمله نوار غزه گفتگو کردند. رهبران کشورهای عضو بریکس از جمله آفریقای جنوبی، برزیل، روسیه، هند و چین با دعوت از رهبران اعضای جدید این گروه از جمله عربستان سعودی، آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران و امارات متحده عربی گرد آمدند و راه حل های ممکن برای حل و فصل بحران غزه را مورد گفتگو قرار دادند.
رهبران کشورهای بریکس که متشکل از اقتصادهای نوظهور بزرگ دنیا هستند با انجام اقداماتی می توانند نقش بسزایی در حل مشکلات خاورمیانه از جمله نوار غزه ایفا کنند.
پیش از هر چیز، رهبران بریکس می توانند با بهره گیری از نفوذ دیپلماتیک خود برای تسهیل گفتگو و مذاکرات بین طرف های درگیر در خاورمیانه از جمله اسرائیل و فلسطین ایفای نقش نموده و هر دو طرف را تشویق به حضور پای میز مذاکره و تلاش برای یافتن راه حل های مسالمت آمیز کنند. بعلاوه، می توانند اقدامات لازم برای ارسال کمک های بشردوستانه به مردم غزه و سایر مناطق آسیب دیده از درگیری در خاورمیانه را سازمان بدهند، زیرا در حال حاضر با توجه به وخامت اوضاع ساکنان نوار غزه به کمک هایی همچون مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و سایر منابع ضروری برای ادامه حیات احتیاج فوری دارند.
انتطار می رود رهبران بریکس ابتکاراتی برای صلح بین المللی با هدف حل و فصل درگیری ها در خاورمیانه بکار گیرند و با همکاری سایر کشورهای منطقه راه حلی مسالمت آمیز و عادلانه برای مناقشه اسرائیل و فلسطین بکار گیرند. این کشورهای نوظهور اقتصادی می توانند با راه اندازی و سرمایه گذاری در پروژه هایی با هدف توسعه اقتصادی در خاورمیانه، از جمله نوار غزه فرصت هایی را برای مردم محلی ایجاد نموده و علل اصلی درگیری ها را کاهش دهند.
همچنین امکان بهره گیری از نفوذ جمعی خود برای اعمال فشار بر طرف های درگیر در خاورمیانه برای پایبندی به قوانین بین المللی و استانداردهای حقوق بشر برای آنها وجود دارد. علاوه بر این، کشورهای بریکس می توانند از مواضع خود در مجامع بین المللی مانند سازمان ملل برای دفاع از راه حل مسالمت آمیز و عادلانه مناقشه استفاده کنند، زیرا صدای جمعی آن‌ها می‌تواند درخواست‌ها برای آتش‌بس، حمایت از غیرنظامیان و احترام به قوانین بین‌المللی را تقویت کند.
به طور کلی، کشورهای بریکس این پتانسیل را دارند که با اعمال نفوذ دیپلماتیک، اقتصادی و بین المللی خود برای تسهیل گفتگو، ترویج صلح و رفع نیازهای بشردوستانه مردم غزه، نقش مهمی در حل بحران غزه ایفا کنند. تلاش های جمعی آنها می تواند به یک راه حل پایدار و پایدار برای مناقشه کمک کند.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست شرکت کرد و شرکت کنندگان این نشست اضطراری، بیانیه مشترکی را صادر کردند.
در این بیانیه نشست بریکس آمده: وضعیت وخیم انسانی در غزه و سایر مناطق "فلسطین اشغالی" مایه نگرانی است. این سازمانه هر گونه اقدامات وحشیانه را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری گروگان ها شد و از تلاش ها برای پایان فوری خصومت ها، محافظت از غیرنظامیان و ارسال کمک های بشردوستانه حمایت کرد. رهبران بریکس خواستار تحقیقات مستقل و شفاف در مورد جنایات جنگی ارتکابی در نوار غزه، مطابق با استانداردهای بین المللی شدند. رهبران بریکس همچنین هرگونه اقدام خشونت آمیز علیه جمعیت غیرنظامی فلسطین و اسرائیل را محکوم کردند.
رهبران این کشورها بر حفاظت از غیرنظامیان مطابق با قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بین الملل حقوق بشر تاکید کرده و خواستار آتش بس فوری و طولانی مدت و پایان دادن به خصومت ها در خاورمیانه شدند. در این بیانیه از کسانی که بر طرف های فلسطین و اسرائیل نفوذ دارند، خواستند از نفوذ خود برای جلوگیری افزایش بیشتر درگیری ها استفاده کنند. شرکت کنندگان در این نشست همچنین بر نقش اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد در حفظ صلح و امنیت بین المللی تاکید کردند و خواستار اجرای کامل قطعنامه 2712 آن درباره وضعیت نوار غزه، مصوب 15 نوامبر 2023 به ریاست چین شدند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала