گزارش و تحلیل

افتضاح در استاندارد دوگانه غربی

© Sputnik / Nasibeh Esmaeiliاستاندارد دوگانه
استاندارد دوگانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.11.2023
اشتراک
بحث استاندارد دوگانه غربی بحث جدیدی نیست اما این روزها این استاندارد دوگانه به شکل بیش از حد کثیف و علنی به خود گرفته.
در واقع این استاندارد سازی دوگانه از زمانی شروع شد که کشورهای اروپایی در صدد استعمار سرزمین های دیگر بودند و با استفاده از ابزار جنگ روانی خود تلاش می کردند تا ذهنیت جامعه جهانی را به نحوی تغییر دهند که عوام تصور کنند که مردمی که در سرزمین های دیگر در کره خاکی زندگی می کنند وحشی هستند و حق حیات ندارند و یا اینکه کشتار اینها اهمیت ندارد و چه بسا حتی به نفع بشریت می باشد.
حال در اینکه این سیاست و یا تفکر را چه کسی وارد عرصه سیاست اروپایی کرد بحث های زیادی است.
برخی باور دارند که این مباحث توسط برخی فیلسوفان سیاسی اروپایی ایجاد شده و برخی دیگر باور دارند کلیسای قرون وسطی این ذهنیت را وارد سیاست کرده و حتی برخی باور دارند که این سیاست توسط برخی فیلسوفان عرب که توسط وایکینگ ها اسیر شده بودند به آنها آموزش داده شده و برخی باور دارند که کلا این تفکر از فلسفه یهودی که یهودی ها را برتر مخلوقات می داند و بقیه را بوهیم (کمتر از حیوان) معرفی می کند نشأت گرفته.
اگر توجه داشته باشید همین چند هفته اخیر این صحبت ها را از برخی از وزرا و مقامات اسرائیلی هم از این دیدگاه شان نسبت به مردم فلسطین صحبت کردند تا قتل عام مردم فلسطینی درغزه را توجیه کنند.
بایدن اوکراینی ها را ایرانی ها خواند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2023
گزارش و تحلیل
اسرائیل ایالت ۵۱-ام آمریکا است/ یک بام و دو هوا در اوکراین و غزه
یا همین یک سال پیش بود که جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره اینکه اروپا یک بهشت و باغ سر سبز است و دیگر کشورها جنگل می باشند صحبت کرد تا دیدگاه کشورهای غربی نسبت به دیگران را به نحوی بیان کند.
پس از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین شدت این دیدگاه را به وضوح در میان کشورهای غربی مشاهده کردیم و دیدیم که اینها در زمانی بسیار کوتاه چه تحریم هایی بر علیه ملت روسیه وضع کردند و حتی حیوانات روس را نیز تحریم کردند و از شرکت در مسابقات بین المللی منع کردند.
اینها حتی پا را فراتر گذاشتند و اموال روس ها را در سرتاسر جهان شروع کردند غصب کردن و حتی ظرف مدت کوتاهی دادگاه بین المللی را مجاب کردند که بر علیه رئیس جمهوری روسیه ادعای جرم کند و...
اگر بخواهم رفتار آنها نسبت به روسیه را بشمرم خیلی طولانی می شود اما نکته کلیدی در باره این ماجرا این است که اینها ادعا کردند که همه کارهایی که اینها انجام می دهند بر اساس قوانین و مقررات بین المللی و میثاق سازمان ملل و حقوق بشر و حقوق زنان و کودکان است.
مشاهده کردیم که اینها یکسال پیش از همین سیاست ها بر علیه ایران هم استفاده کردند و حتی از افرادی که جامعه را تحریک به انجام امور خشونت وار می کردند را پذیرایی کردند و روی راه اندازی تجمعات اعتراضی بر علیه حکومت ایران در سرتاسر جهان سرمایه گذاری کردند تا برخورد هایشان بر علیه ملت ایران از جمله تحریم های غیر قانونی را توجیه کنند.
کرملین مسکو و موزه دولتی تاریخ روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.11.2023
پاسخ کرملین به اتهامات آمریکا مبنی بر انتقال موشک های ایران به روسیه
در آن زمان بحث اینکه یک خانم ایرانی در بازداشت گشت ارشاد فوت کرده را پیراهن عثمان کردند و یا اینکه بحث زندان کردن چند مجرم قاتل که به سن قانونی نرسیده بودند و یا محکوم به مجازات شده بودند را علم می کردند.
البته قبل از ادامه بد نیست اشاره کنم بحث بنده توجیه فوت یک هموطن در بازداشت گشت ارشاد و یا احکامی که برای افراد زیر سن قانونی صادر می شود نیست چرا که جان هر انسان و هر هموطن برای همه ما عزیز است و حتی اگر یک تار مو از سر یکی هموطن کم شود همه ما آزرده خاطر می شویم چون فرهنگ و تمدن و باورهای دینی واعتقادی ما ایرانی ها بر مبنای احترام به انسان ها می باشد، زن و مرد، پیر و جوان و بچه، از هر دین و مذهب و طایفه و رنگ پوست وچشم و... که باشد.
اما امروزه مشاهده می کنیم در جریان حمله اسرائیل به غزه بیش از پانزده هزار غیر نظامی قتل عام و بیش از پنجاه هزار غیر نظامی مجروح شده اند و شما نمی توانید هیچ قانون بین المللی که کشورهای غربی مدعی پایبندی به آن می باشند را پیدا کنید که اسرائیل زیر پا نگذاشته از هدف قرار دادن بیمارستان ها و یا مدارس و یا مساجد و یا کلیساها و یا تجمعات غیر نظامیان و یا مراکز سازمان ملل و یا قطع آب و برق و منع رسیدن دارو و غذا به فلسطینی ها و...
اما دریغ از یک واکنش از سوی کشورهای غربی نسبت به این ماجراها.
واکنش پیش کش، برخی از اینها مانند رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر هندی تبار انگلیس و صدر اعظم نا محبوب آلمان و... حتی به حمایت از این قتل عام ها و گذر از همه موازین و مقررات بین المللی پرداخته اند.
 عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.10.2021
گزارش و تحلیل
دمکراسی آمریکایی یعنی حمایت از آنهایی که کوچکترین انتقاد را بر نمی تابند؟
یک وزیر کابینه دولت اسرائیل می آید و تقاضا می کند اسرائیل غزه را با بمب اتمی هدف قرار دهد که به خودی خود ثابت می کند اسرائیل بمب اتم در اختیار دارد و ممکن است بر علیه غیر نظامیان از آن استفاده کند اما می بینیم نه کشورهای غربی و نه سازمان بین المللی انرژی هسته ای حتی یک واکنش خجولانه نشان نمی دهند.
نخست وزیر اسرائیل می رود پشت تریبون سازمان ملل و یک کشور عضو سازمان ملل را تهدید به حمله اتمی می کند وحتی یک بیانیه خجولانه از این کشورها نمی شنویم وحتی یک بار هم سازمان بین المللی انرژی هسته ای تقاضای بازرسی تاسیسات هسته ای اسرائیل را نمی کند.
اگر مثلا یک مقام کوچک نه وزیر ویا رئیس دولت در ایران و یا دیگر کشورهای جهان چنین صحبتی را مطرح کرده بود و مثلا اسرائیل را تهدید به حمله اتمی کرده بود آنها زمین و زمان را به هم می دوختند.
چند دهه است که انواع و اقسام تحریم های ظالمانه را بر علیه ایران روا می دانند به بهانه اینکه "شک دارند" ایران در صدد تولید سلاح هسته ای است و حالا که می بینیم رسما اسرائیل سلاح هسته ای دارد هیچ واکنشی نشان نمی دهند.
طبق همان استانداردی که اینها درباره مسایل دیگر جهانی اعمال می کنند حد اقل امروزه باید اینها بروند نتانیاهو و بسیاری مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل را به دادگاه های بین المللی ببرند و محکوم و مجازات کنند.
 نشست رسانه‌ای علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه  با حضور خبرنگاران چند رسانه اصلی تایلند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2023
گزارش و تحلیل
تونل، جرم مردم فلسطین نیست، حق حیات مردم غزه است
این روزها می بینیم ده ها اسیر فلسطینی از زندان های اسرائیل آزاد می شوند که عموما زیر سن قانونی هستند و حتی برخی در سن 9 سالگی، تکرار می کنم نه سالگی بازداشت شده و حدود ده سال است بدون هیچ محاکمه ای در زندان هستند، یا زنان و یا افراد مسن و... که همه بدون استثنا افراد غیر نظامی بوده اند.
وجدان اروپایی و غربی کجاست، بگویید دنبالش بگردیم بیدارش کنیم، البته اگر وجود داشته باشد.
همه شان به خوبی متوجه هستند که ماجرای درگیری میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها به قبل از 7 اکتبر بر می گردد و کافی است به زندانیانی که در حال آزاد شدن است نگاه کنیم تا متوجه شویم چه طرفی مقصر کل این ماجرا بوده.
آیا هدف قرار دادن عمدی خبرنگاران وماشین های اورژانس و بازداشت کادر پزشکی که به دلیل قسمی که خورده به خدمت به مریضان ادامه داده و از دستورات اسرائیل برای ترک مریضان سرپیچی کرده، بر اساس همان معیارهای استاندارد اروپایی و غربی است؟
ترور و قتل عام هزاران انسان غیر نظامی بی گناه چی؟
وقتی که اینها به اسرائیل اجازه می دهند که همه قوانین و مقررات بین المللی وحقوق بشری وعرفی و... را زیر پا بگذارد و در روز روشن کودکان و زنان و پیران و... غیر نظامی را اسیر کند و بدون محاکمه به زندان ببرد و بعدا به بهانه واکنش نشان دادن به قتل عام غیر نظامیان می پردازد و... آیا اینها حق دارند درباره کشورهای دیگر صحبت کنند؟
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала