گزارش و تحلیل

اسرائیل ایالت ۵۱-ام آمریکا است/ یک بام و دو هوا در اوکراین و غزه

© Sputnik / Pavel Bednyakov /  مراجعه به بانک تصاویر بایدن اوکراینی ها را ایرانی ها خواند
بایدن اوکراینی ها را ایرانی ها خواند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2023
اشتراک
آمریکا به عنوان حامی و متحد ضروری اسرائیل، تلاش دارد از اسرائیل و اقداماتش در برابر اتهامات متعددی مانند استفاده از زور غیر متناسب، زیر پا گذاشتن حقوق بین الملل بشردوستانه، استفاده از غذا به عنوان اسلحه، تنبیه دسته جمعی غیرنظامیان و نظایر آن محافظت کند.
به گزارش اسپوتنیک، "امیر محسن هادیان" کارشناس مسائل بین الملل در تحلیل مقاله جو بایدن در روزنامه واشنگتن پست به اسپوتنیک گفت، جنگ اوکراین و جنگ غزه از حیث هنجاری برای دولت بایدن اهمیت زیادی دارند. بایدن قصد دارد در رقابت های پیش رو با روسیه و به ویژه چین ائتلافی از لیبرال دموکراسی ها ایجاد کند. اگر چه با توجه به عملگرایی آمریکایی، لیبرال دموکراسی بودن برای عضویت در این ائتلاف ضروری نیست و صرف صدق گزاره های ژیوپولتیک هم برای آمریکا کافی است.
هادیان در ادامه گفت، ارزش ژیوپولتیک اوکراین با توجه به موقعیت، منابع، تاریخ و جمعیت آن به قدری بالا است که آمریکا نمی تواند اوکراینی همسو با روسیه تصور کند. روسیه بعلاوه اوکراین می تواند به بسط قدرت در سطوح بالا بپردازد که مطلوب آمریکا نیست. بنابراین آمریکا تحت عنوان حقوقی دفاع مشروع و عنوان هنجاری حمایت از یک لیبرال دموکراسی به اوکراین کمک می کند. اما در لایه عمیق تر، بحث تلقی آمریکا از روسیه مهم است که روسیه را تهدیدی فوری برای منافع آمریکا در اروپای شرقی تصور می کند و ارزیابیش از اقدامات مسکو آن است که مسکو به عنوان قدرتی زمین-محور و اروپایی بر هارتلند مسلط شود. بنابراین آمریکا به عنوان قدرتی دریایی تلاش دارد روسیه را در اروپای شرقی، بالتیک، قفقاز و آسیای مرکزی وادار به عقب نشینی کند. روی هم رفته آمریکا، روسیه را به عنوان تهدیدی هنجاری برای اتحادیه اروپا و تهدیدی ژیوپولتیک برای ناتو در نظر گرفته است.
امیر محسن هادیان گفت، اما در مورد جنگ غزه، با توجه به اینکه حمله حماس در ۷ اکتبر صورت گرفت و اسرائیل متحد استثنایی آمریکا به حساب می‌آید-تا حدی که برخی ممکن است بگویند اسرائیل ایالت ۵۱ ام آمریکا است- آمریکا در تلاش است اقدامات اسرائیل را ذیل اصل دفاع مشروع و ماده ۵۱ منشور ملل متحد تعریف کند.
وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2023
گزارش و تحلیل
کنعانی: آمریکا بزرگتر از دهانش صحبت میکند
وی افزود، بدین ترتیب آمریکا به عنوان حامی و متحد ضروری اسرائیل، تلاش دارد از اسرائیل و اقداماتش در برابر اتهامات متعددی مانند استفاده از زور غیر متناسب، زیر پا گذاشتن حقوق بین الملل بشردوستانه، استفاده از غذا به عنوان اسلحه، تنبیه دسته جمعی غیرنظامیان و نظایر آن محافظت کند. از آنجا که گروه حماس کنشگری غیردولتی است و در شناسایی بین المللی ضعیف است، آمریکا از این مساله استفاده می کند تا حماس نتواند مانند یک دولت از حقوقی مانند حاکمیت و مشروعیت بین المللی و یکپارچگی سرزمینی برخوردار باشد. به عبارتی آمریکا از کاستی های حماس استفاده می کند.
وی در پایان گفت، کنشگر غیردولتی بودن حماس، کار آمریکا و اسرائیل را در حوزه حقوقی تا حدی آسان کرده است و این تفاوتی مهم بین جنگ غزه و جنگ اوکراین است. از سوی دیگر باید به یاد داشت اسرائیل متحد اساسی آمریکا است که قدرتی دریایی است و آمریکا برای بسط قدرت در خاورمیانه و کنترل دولت های نفتی و ایجاد کریدورهای جدید ترانزیت انرژی و کالا و ایجاد کریدور رقیب چین، از هند به اروپا، به اسرائیل نیاز دارد. روی هم رفته آمریکا درصدد است با طراحی و تقویت ساختارها و نهادهای بین المللی، هنجارهای مد نظر خود و کریدورهای ترانزیت کالا و انرژی، قدرت برتر باقی بماند و فاصله اش با رقبایش را حفظ کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала