سفیران بلژیک و اسپانیا به وزارت خارجه اسرائیل احضار شدند

© Photo / Public domainساختمان وزارت خارجه اسرائیل در اروشلیم
ساختمان وزارت خارجه اسرائیل در اروشلیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2023
اشتراک
سفیران بلژیک و اسپانیا پس از اظهارات نخست وزیران به وزارت خارجه اسرائیل احضار می شوند.
به گزارش اسپوتنیک، الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل گفت: در پی اظهارات پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا و الکساندر دی کرو، همتای بلژیکی وی در خصوص مناقشه فلسطین و اسرائیل، سفرای بلژیک و اسپانیا به وزارت خارجه این کشور احضار خواهند شد.
پیش از این پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا و الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک به اسرائیل سفر کردند و با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ایزاک هرتزوگ، رئیس جمهور این کشور دیدار کردند. پس از آن به کرانه باختری رود رام الله رفتند و در آنجا با محمود عباس رهبر فلسطین دیدار کردند.
وزیر امور خارجه اسرائیل در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: اظهارات نادرست نخست وزیران اسپانیا و بلژیک حامی تروریسم را محکوم می کنیم و پس از سخنان آنها، سفرای این کشورها برای توضیحیات احضار می شود.
پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در جریان سفر خود به مصر گفت که آتش بس موقت در غزه کافی نیست، باید توافقات بشردوستانه دائمی حاصل شود. نخست وزیر پادشاهی عربستان در پاسخ به این سوال که آیا مادرید به طور یکجانبه کشور فلسطین را به رسمیت می شناسد، اطمینان داد که اگر اتحادیه اروپا آن را به رسمیت نشناسد، اسپانیا تصمیم خود را خواهد گرفت.
نیروهای اسرائیلی در غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2023
خودداری اسرائیل از شرکت در مجمع اسپانیا با موضوع صلح در غزه
روز چهارشنبه مشخص شد که اسرائیل و حماس با میانجیگری قطر به اولین توافق بزرگ از زمان تشدید درگیری ها در 7 اکتبر دست یافتند: طرفین توافق کردند که درگیری ها را به مدت چهار روز برای مبادله ده ها گروگان و بازداشتی که هر یک در اختیار داشتند، متوقف کنند. دیگر. مجید الانصاری سخنگوی وزارت امور خارجه قطر گفت: آتش بس بشردوستانه در نوار غزه روز جمعه از ساعت 7 صبح به وقت محلی (8 به وقت مسکو) اجرایی می شود و اولین دسته از گروگان های اسرائیلی 13 نفری در این منطقه تحویل داده می شود. همان روز حدود ساعت 16:00 به وقت محلی (17:00 به وقت مسکو). در مجموع قرار است 50 گروگان اسرائیلی با 150 اسیر فلسطینی مبادله شود که اکثریت آزاد شده ها زن و کودک هستند.
به عنوان بخشی از آتش بس، روزانه 200 کامیون با کمک و چهار کامیون با سوخت و گاز خانگی وارد نوار غزه می شود. علاوه بر این، حماس اشاره کرد که می‌توان با اسرائیل درباره "تعلیق کامل پروازهای نظامی خود در بخش جنوبی این کشور به مدت چهار روز و در بخش شمالی - تعلیق پروازها به مدت شش ساعت از ساعت 10:00 تا ساعت 16.00 توافق کرد.”
در عین حال، حماس تهدید کرد که "گردان‌هایش برای حفاظت از مردم فلسطین و مقاومت در برابر اشغالگری، علی‌رغم توافق بر سر آتش‌بس موقت با اسرائیل، در آمادگی کامل رزمی باقی خواهند ماند".
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت که آتش بس در نوار غزه یک "مکث کوتاه" است و پس از آن، نبردها به مدت حداقل دو ماه دیگر "در حالت فشرده" ادامه خواهد داشت.
اسرائیل در 7 اکتبر مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه به عنوان بخشی از عملیات سیل الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، قرار گرفت. پس از این، جنگنده های این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سمت نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و بیش از 200 گروگان را نیز به گروگان گرفتند. در اسرائیل بر اساس آخرین اطلاعات مقامات، حدود 1.2 هزار نفر کشته شدند که این تعداد شامل غیرنظامیان، سربازان، شهروندان خارجی و کارگران است و همچنین گزارش شده است که بیش از 5 هزار نفر زخمی شده اند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد وتامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت را متوقف کرد.
در پایان ماه اکتبر، مرحله زمینی عملیات اسرائیل در محاصره آغاز شد. شهر غزه توسط نیروهای زمینی اسرائیل محاصره شد و منطقه محاصره عملاً به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شد.
فلسطینیان در نخستین ساعات آتش بس چهار روزه در درگیری میان اسرائیل و حماس به خانه های خود در خان یونس در جنوب نوار غزه بازمی گردند. - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2023
چندرسانه ای
اولین ساعات آتش بس میان ارتش اسرائیل و حماس در تصاویر
تعداد کشته شدگان نوار غزه از زمان آغاز حملات اسرائیل به بیش از 14.8 هزار نفر و بیش از 36 هزار زخمی رسیده است. سفارت روسیه گزارش داد که در جریان تشدید درگیری ها، 20 روس کشته، دو نفر گروگان گرفته شده و هفت نفر به عنوان مفقود اعلام شده اند. به گفته منابع مختلف، حدود 150 اسرائیلی ممکن است در اسارت حماس باشند. خود جنبش اعلام کرد که حدود 200 تا 250 زندانی در نوار غزه وجود دارد.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. بر اساس مواضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب آن را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد ما، اما فقط اسرائیلی ایجاد شد..
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала