گزارش و تحلیل

موضوع ممنوعه و جنگ تمام عیار

© AFP 2023 / Mohammed Abedموضوع ممنوعه و جنگ تمام عیار
موضوع ممنوعه و جنگ تمام عیار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.11.2023
اشتراک
رسانه: جنگ کنونی بین اسرائیل و غزه تغییرات زیادی خواهد کرد. آیا این جنگ می تواند حماس و فتح را مجبور به اتحاد کند؟
اسپوتنیک به نقل از "ادوانس" کرواسی در خصوص دور جدید درگیری عرب و اسرائیل چنین می نویسد: بیایید کمی به عقب برگردیم. حماس در اواخر دهه 80 به عنوان شاخه ای از اخوان المسلمین (یک سازمان تروریستی ممنوع در فدراسیون روسیه، یادداشت اسپوتنیک) ظاهر شد. از قرار گفته های منابع بسیار معتبر، اسرائیل به محبوبیت حماس در نوار غزه کمک کرد، به این امید که درگیری بین حماس اسلامگرا و فتح سکولار آغاز شود و این امر مقاومت فلسطین را تضعیف کند.
واضح است که در ابتدا حماس، سازمانی به اندازه کنونی قدرتمند نبود. پس از مرگ یاسر عرفات در سال 2004، روابط بین حماس و فتح تیره شد. سال 2006 یکی از سال های کلیدی در تاریخ جدید خاورمیانه بود. در اولین انتخابات فلسطین پس از ده سال، حماس به عنوان یک حزب سیاسی شرکت کرد. و یک شوک اتفاق افتاد - حماس پیروز شد. حماس بیشترین درصد آرا را به خود اختصاص داد و به همراه آنها 74 کرسی از مجموع 132 کرسی پارلمان فلسطین را به خود اختصاص داد. فتح سکولار 45 کرسی به دست آورد. بنابراین، حماس توانست دولت تشکیل دهد (برای این کار 67 کرسی پارلمان لازم بود).
وحشت در میان همه آغاز شد: در تشکیلات خودگردان فلسطین، در اسرائیل، در ایالات متحده... دکترین آمریکایی آن زمان می گفت که هر انتخابات آزاد در هر نقطه از جهان باید به پیروزی نیروهای طرفدار غرب پایان یابد. بسیار مغرور و متکبر! اما در سال 2006، اتحادیه اروپا گفت: "هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد نتیجه نهایی، منعکس کننده اراده رای دهندگان نیست". گروه چهارجانبه خاورمیانه متشکل از آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیز سطح بالا و دموکراسی انتخابات را تایید کرد. با این حال، گروه چهارجانبه خاورمیانه اعلام کرد که از دولت فلسطینی که رسما اسرائیل را به رسمیت نشناسد و از خشونت خودداری نکند، حمایت نخواهد کرد.
بعدش چی شد؟ اسماعیل هنیه ریاست دولت فلسطین را به عهده گرفت. تحریم های اقتصادی علیه مقامات جدید فلسطین اعمال شد. اسرائیل و مصر گذرگاه های مرزی را بستند و پایگاه اصلی حماس یعنی نوار غزه را مسدود کردند. فتح با دادن قدرت به حماس موافقت نکرد. در جریان درگیری بین حماس و فتح حدود 600 فلسطینی کشته شدند. در نتیجه، از ژوئن 2007، حماس عملاً بر نوار غزه حکومت می کند و دیگر انتخابات در سرزمین های فلسطینی برگزار نمی شود.
رئیس جمهوری اسلامی ایران-عضویت رسمی ایران در بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.11.2023
گزارش و تحلیل
نفوذ جهانی و نقش محوری کشورهای بریکس در حل بحران غزه
این روزها، وزارت امور خارجه فلسطین بیانیه ای رسمی منتشر کرد که در آن از جمله آمده است: "تحقیقات اولیه پلیس اسرائیل نشان داد که هلیکوپترهای اسرائیلی شهروندان اسرائیلی را که در جشنواره موسیقی 7 اکتبر شرکت کرده بودند بمباران کردند که به این معنی است که بالگردهای اسرائیلی خسارات زیادی در منطقه وارد کرده اند. پس از این رویداد، "پروتکل هانیبال" به اجرا درآمد که به پلیس و ارتش اشغالگر اجازه می داد همه را بکشند. بنابراین، این وزارتخانه بر این باور است که حقایق فاش شده در طول تحقیقات، گزارش‌های اسرائیل را مبنی بر خسارات و کشته‌ شدگان در منطقه مورد تردید قرار می‌دهد" و هلیکوپترهای اسرائیلی مسئول کشته شدن "حداقل 350 شرکت‌کننده در جشنواره موسیقی" بودند.
اما آیا شروع این جنگ، حمله حماس به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر نبود؟ البته، بله، و همه می توانند این را ببینند، زیرا بسیاری از عکس ها در دسترس عمومی هستند.با این حال، هیچ عکس یا مدرک عینی از ادعاهای وحشتناک مبنی بر بریدن سر کودکان توسط شبه نظامیان حماس وجود ندارد. هیچ مدرکی وجود ندارد و با این حال رئیس جمهور آمریکا چند بار تکرار کرد که این اتفاق افتاده است.
علاوه بر این، در همان روزهای اول، شواهدی از جمله از سوی اسرائیلی‌ها وجود داشت که نشان می‌داد سربازان اسرائیلی به‌ شکل هرج‌ ومرج به منطقه درگیری هجوم بردند و به همه اطرافیانشان شلیک کردند. لیکن این موضوع خیلی زود ممنوع شد و اکنون هیچ کس در غرب نمی خواهد آن را بررسی کند.
به این دلیل بیانیه رسمی مقامات فلسطینی که به وزارتخانه های امور خارجه کشورهای جهان و همچنین سازمان ملل ارسال شده است، به سرعت در رسانه های عربی و دیگر رسانه ها پخش شد و شوک ایجاد کرد.
اما چنین اظهاراتی از کجا می آید؟ در 18 نوامبر، مقاله ای در روزنامه اسرائیلی هاآرتص به نقل از یک افسر ناشناس پلیس اسرائیلی نوشت که برخی از شرکت کنندگان جشنواره موسیقی، بر اثر حملات هلیکوپترهای نظامی کشته شدند، زیرا آنها با اعضای حماس اشتباه گرفته شده بودند. تعداد کشته شدگان مشخص نشده است.
دولت کرانه باختری مشخص نمی کند که چگونه از کشته شدن بیش از 350 نفر توسط "بالگردهای اسرائیلی" اطلاع دارند. اما یک بیانیه حماس وجود دارد که می گوید صدها غیرنظامی اسرائیلی در اثر بمباران یک هلیکوپتر نظامی اسرائیلی در منطقه ای در نزدیکی غزه کشته شدند.
جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2023
گزارش و تحلیل
جو بایدن دست به قلم شد/ راه حل خیالی برای غزه
حقیقت چیست؟ گفتن آن دشوار است. قطعاً غیرنظامیان اسرائیلی در اثر تیراندازی کشته شده ‌اند و با توجه به ابعاد حمله حماس، احتمالاً حماس بیشتر غیرنظامیان را در آن روز کشته ‌است (طبق آمار رسمی حدود 1100 نفر).
بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسرائیل، گفت: "تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله انجام این کشتار هولناک در جشنواره‌ای در نزدیکی نوار غزه توسط حماس را رد می‌کند. آنها در واقع اسرائیل را به انجام این قتل عام متهم کردند. این تحریف کامل حقیقت است!"
یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون گفت: "هر کس این کشتار را انکار کند، در بدترین جنایت علیه قوم یهود از زمان هولوکاست شریک می شود".
تمام اشاره ها به کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای اسرائیلی در آن روز، در حال حاضر ممنوع است و هاآرتص مورد انتقاد قرار می گیرد که به خود اجازه داد در مورد چنین چیزی بنویسد.
از سوی دیگر سخنگوی حماس گفت که اسرائیل کشتار غیرنظامیان را برای توجیه حمله به غزه اختراع کرده است. در جهان اسلام و نه تنها در آن، هم اینک این عقیده وجود دارد که اسرائیل از حمله حماس "از پیش دانست"، اما به شبه نظامیان عمداً اجازه داده شد کارشان را انجام دهند تا اسراییل بهانه ای برای حمله به غزه داشته باشد.
این احتمال وجود دارد که هیچ یک از نسخه ها با واقعیت مطابقت ندارد. به احتمال زیاد، حماس در واقع توانست اسرائیل را غافلگیر کند و غیرنظامیان اسرائیلی در آن روز مجروح یا کشته شده بودند. با این وجود، جنگ در حال تشدید است و حقیقت کمتر و کمتر مورد نیاز است. مبارزه در همه جبهه ها بدون استثناء از جمله در جبهه خبری روز به روز سخت تر می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала