گزارش و تحلیل

جو بایدن دست به قلم شد/ راه حل خیالی برای غزه

© AP Photo / Evan Vucciجو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده
جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2023
اشتراک
اظهارات جو بایدن در مقاله واشنگتن پست نشان دهنده اعتقاد دیرینه ایالات متحده به راه حل دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطین است.
به گزارش اسپوتنیک، در حالیکه نیروهای مقاومت بیش از ۴۵ روز است که در نبردی سخت با اسرائیل هستند و مردم غیر نظامی غزه زیر آتش باران نظامیان اسرائیل زندگی می کنند، رییس جمهور آمریکا با انتشار مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست از راه‌ حلی خیالی برای حل این بحران منطقه ای صحبت می کند و سرنوشت قریب‌الوقوع نوار غزه را بدون حضور گروه‌های مقاومت و سلطه تشکیلات خودگردان بر نوار غزه به تصویر می کشد.
در واقع جو بایدن بار دیگر حمایت آمریکا از اتحاد غزه و کرانه باختری تحت حکومت خودگردان فلسطین و ایده یک کشور فلسطینی واحد در کنار اسرائیل اعلام کرده و آن را به عنوان راهی برای ایجاد صلح پایدار در منطقه تلقی می کند. و به این ترتیب، با تأکید بر نقش تشکیلات خودگردان فلسطین در اداره این سرزمین ها، نیاز به وجود یک هیئت حاکمه قانونی و شناخته شده برای مردم فلسطین را تصدیق می کند.
درحالیکه تمام فشار این جنگ بر دوش نیروهای مقاومت است اما به توصیف آنچه در این مقاله آمده آمریکا تمایلی ندارد که پایان این جنگ و در اداره این سرزمین ردی از نیروهای مقاومت باشد و رئیس جمهور آمریکا
 کاخ سفید در واشنگتن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.11.2023
گزارش و تحلیل
بدتر از بوش؛ بایدن به تضعیف وجهه ایالات متحده متهم شد
معتقد است نوار غزه باید بدون حضور گروه های مقاومت و با کمک سازمان های خودگردان مدیریت شود.
اینطور به نظر می رسد که حضور گروه‌های مقاومت در نوار غزه مانند حماس به عنوان مانعی برای دستیابی به اهداف آیالات متحده در منطقه تلقی می‌شود. ایالات متحده سالهاست که گروه های مقاومت را به عنوان سازمان های تروریستی معرفی می کند و در واقع حضور آنها تهدیدی برای امنیت اسرائیل و به تبع آن ایالات متحده تلقی می شود. این در حالی است که "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل توانایی‌های تشکیلات خودگردان فلسطین برای اداره نوار غزه را زیر سوال برده و جا دارد که به این پیشنهاد بایدن با تردید و تامل نگاه کرد.
از سویی، طی سالها تلاش دیپلماتیک آمریکا تلاش نموده با هدایت خود سازمان‌های خودگردان را به‌عنوان شکل قانونی‌تر و مسئولانه‌تر حکومت برای نوار غزه جا بیاندازد. اعتقاد آمریکا بر این است که گروه های مقاومت به عنوان نهادهای محلی شایستگی مدیریت امور سرزمینی را ندارند و نمی توانند به نیازها و منافع مردم ساکن غزه بپردازند. ایالات متحده در حالی حضور نیروهای مقاومت را در مغایرت با اصول دموکراسی و خودمختاری می داند که عملا بسیاری از رویکردهای آن مثل حمایت از کوچ اجباری ساکنان غزه فرسنگ ها با دموکراسی فاصله دارد.
در نهایت اینطور که از مقاله جو بایدن در واشنگتن پست بر می آید، آمریکا و دیگر بازیگران غربی امیدوار هستد با حمایت از سازمان‌های خودگردان و به حاشیه راندن گروه‌های مقاومت، شرایط برای مذاکرات معنادار بین اسرائیل و فلسطینی‌ها فراهم شود، بر همین اساس نیز بار دیگر با آتش‌بس در غزه مخالفت کرده است. جو بایدن در مقاله منتشرشده خود در روزنامه واشنگتن پست، جامعه بین المللی را به ایجاد مکانیزمی برای بازسازی جهت رفع نیازهای غزه در بلند مدت و به شیوه‌ای پایدار دعوت و تاکید کرده غیرنظامیان نباید به زور از غزه مهاجرت داده شوند.
در پایان به این نکته نیز باید اشاره شود که، اگرچه بایدن در پیشنهادش "بر نیاز فوری به دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز تاکید کرده، اما این پیشنهادات أساسا سازنده نیست و بار مناقشه میان اسراءیل و فلسطین را سبک نمی کند. همچنین وی با اشاره به تشابهات بین درگیری‌های روسیه و اوکراین و حماس و تل‌آویو، و تشریح رویکرد دولتش در قبال هر دو بحران جنگی مشخصا سیاست یک بام و دو هوای ایالات متحده را علنی می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала