تأثیر حوادث خاورمیانه بر "اجلاس صلح" اوکراین

© AP Photo / J. Scott Applewhiteنشست صلح اوکراین و غرب
نشست صلح اوکراین و غرب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2023
اشتراک
درگیری در خاورمیانه باعث اختلافات جدیدی بین ایالات متحده، سایر کشورهای غربی و کشورهای عربی و همچنین قدرت های در حال توسعه شده است که اوکراین امیدوار بود آنها را به سمت خود جلب کند.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از دیپلمات های غربی، نشست سران برای حل و فصل مناقشه در اوکراین، که کی یف امیدوار بود تا قبل از پایان سال جاری برگزار شود، احتمالا به دلیل حوادث خاورمیانه برگزار نخواهد شد.
در گزارش نشریه "وال استریت ژورنال"، آمده است که پس از نشست‌هایی در کپنهاگ، جده و مالت که در سال جاری برگزار شد، مقامات اوکراینی و اروپایی امیدوار بودند تا قبل از پایان سال جاری نشست دیگری برگزار شود. اما به عقیده دیپلمات ها، اکنون برگزاری این نشست بعید به نظر می رسد.
درگیری در خاورمیانه باعث اختلافات جدیدی بین ایالات متحده، سایر کشورهای غربی و کشورهای عربی و همچنین قدرت های در حال توسعه شده است که اوکراین امیدوار بود آنها را به سمت خود جلب کند.
رسانه‌ها قبلا گزارش داده بودند که اوکراین قصد دارد در اواخر سال جاری نشست "فرمول صلح" را برگزار کند و ناظران خاطرنشان کردند که مشارکت چین می‌توانست برای این تلاش‌ها بسیار مهم باشد.
شایان ذکر است که مسکو بارها اعلام کرده است که برای مذاکره آماده است، اما کی یف در سطح قانونگذاری آنها را ممنوع کرده است. ولادیمیر زلنسکی پیشتر در G20گفته بود که "مینسک-3 وجود نخواهد داشت."
Генеральный секретарь НАТО Йенс Столтенберг отвечает на вопросы журналистов после заседания Совета Россия - НАТО в Брюсселе - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.10.2023
برنامه غرب برای خروج از چاه اوکراین با طناب خاورمیانه
دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه گفت که کرملین نشست عربستان سعودی درباره اوکراین را دنبال خواهد کرد، باید دید چه اهدافی در نظر گرفته شده است. پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که فرمول صلح زلنسکی مجموعه ای از خواسته های اولتیماتوم از روسیه است که با کمک آن کی یف تلاش می کند تا به پرداخت غرامت ها و سازماندهی محاکمه غیرقانونی مقامات روسیه دست یابد.
پیش از این، کرملین اعلام کرد که هیچ پیش نیازی برای انتقال وضعیت اوکراین به یک مسیر صلح آمیز وجود ندارد، اولویت مطلق روسیه دستیابی به اهداف عملیات نظامی ویژه است، در حال حاضر این تنها با ابزار نظامی امکان پذیر است.
روسیه پیش از این به دلیل ارسال تسلیحات به اوکراین یادداشتی برای کشورهای ناتو ارسال کرده بود. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که هر محموله ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد.
روسیه در 24 فوریه عملیات نظامی ویژه ای را در اوکراین آغاز کرد. پوتین هدف آن را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته اند."
مسکو بارها اعلام کرده است که برای مذاکره آماده است، اما کی‌یف در سطح قانونگذاری آنها را ممنوع کرده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی گفت که زلنسکی پیش از این در G20 گفت که "مینسک-3 وجود نخواهد داشت"، چنین سخنانی کاملاً موید موضع کی‌یف در مورد عدم تمایل به مذاکره است.
زلنسکی در کانال تلگرامی خود نوشت: یک فرمول اوکراینی برای صلح وجود دارد. صلح برای اوکراین، اروپا و جهان و مجموعه ای از راه حل ها وجود دارد که می توانند برای تضمین واقعی صلح اجرا شوند. من در نشست G20شرکت کردم، پیشنهادهایی ملموس برای چنین راه حل هایی ارائه کردم . اوکراین به کشورهای جهان پیشنهاد می کند که با ما در ایجاد صلح مشارکت کنند.
او این "فرمول" را در نوامبر 2022 منتشر کرد. در این فهرست امنیت رادیواکتیو، غذا و انرژی، آزادی تمامی زندانیان و اخراج شدگان، احیای تمامیت ارضی اوکراین، خروج نیروهای روسی ذکر شده است. دو نکته آخر: جلوگیری از تشدید و رفع پایان درگیری عنوان شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала