گزارش و تحلیل

اوکراین ممکن است از نقشه جهان ناپدید شود

© AP Photo / Efrem Lukatsky بهره وری صنایع تسلیحاتی آلمانی، از درگیری در اوکراین
 بهره وری صنایع تسلیحاتی آلمانی، از درگیری در اوکراین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2023
اشتراک
غرب متوجه شد که بهای زیادی برای درگیری در اوکراین خواهد پرداخت.
اسپوتنیک بر اساس مقاله عبدالمجید سولیم، استاد علوم سیاسی در دانشگاه قدس منتشره در روزنامه فلسطینی الایام می نویسد: اخیراً شاهد تحولات مهم بسیاری در درگیری در اوکراین شده ایم.
اولین مورد از آنها، صحبت در مورد خروج قریب الوقوع ولادیمیر زلنسکی از صحنه سیاسی است. رسانه های غربی خاطرنشان می کنند که اصرار زلنسکی بر ادامه حملات به مناطق خالی و نیمه خالی آرتیوموفسک، رهبری نظامی آمریکا و انگلیس را عصبانی می کند.

رویداد دوم یکی از جالب ترین هاست: رهبران نظامی غربی لفاظی خود را تغییر دادند، آنها ابراز نگرانی از آن آغاز کرده و می گویند که نتیجه اجتناب ناپذیر درگیری در اوکراینیا نابودی کشور یا ناپدید شدن آن از نقشه ژئوپلیتیکی باشد.

رویداد سوم این است که سیاستمداران غربی و مقامات امنیتی، صحبت آشکار در مورد جاه طلبی های لهستان که می خواهد بخشی از غرب اوکراین را از آن خود سازد، آغاز کردند. علاوه بر این، اگرچه در ابتدا مقامات لهستانی بسیار مشتاق درگیری با روسیه بودند، اما مدت هاست متوجه شدند که نتایج این درگیری صرف نظر از میزان کمک های غرب، هم اینک تعیین شده است. بعلاوه در عرصه سیاسی داخلی صداهایی علیه استقرار پناهندگان اوکراینی در کشورشان شنیده می شود که بخشی از بازار کار لهستان را به خود اختصاص داده اند، و همچنین در برابر عرضه غلات از اوکراین، که به کشاورزان و بازرگانان محلی آسیب می رساند.
طرح جدید غرب برای اوکراین در فرانسه در سه کلمه توصیف شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2023
طرح جدید غرب برای اوکراین در فرانسه در سه کلمه توصیف شد

انتظار می‌رود که در اکثر کشورهای همسایه لهستان، آن دسته از احزاب برنده شوند که مخالف حمایت نظامی از کی یف هستند. نمونه آن مجارستان است که از درگیری اوکراین فاصله گرفت. بوداپستیک قرارداد تاریخی با چین برای ساخت بزرگترین کارخانه خودروهای الکتریکی اروپا منعقد کرد. آلمان، لوکوموتیو صنعت خودروسازی اروپا، سال هاست که تلاش می کند تا تولید خود را برای خودروهای برقی بازسازی کند. اما با توجه به معامله فوق، بعید است که بتواند به چین برسد.

رویداد چهارم - ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به لهستانی ها کنایه زد که غرب می تواند خود لهستان را قربانی کند. اگر در سیاست‌های خود تجدید نظر نکنند، ممکن است به خیابان رانده شوند.
رویداد پنجم این است که در برخی از کشورهای اروپای غربی، افکار عمومی به طور فزاینده ای از بوی خیانت نخبگان لیبرال حاکم، آگاه می شوند. دولت در برلین نمی خواهد کسانی را که در انفجار خطوط لوله نورد استریم و نورد استریم2 دست داشته اند، شناسایی کند. به لطف قیمت های با تخفیف نفت روسیه، آلمانی ها بزرگترین اقتصاد غربی را در خارج از آمریکا ساختند. وقتی این نفت فوق العاده ارزان توسط آمریکا و دست نشانده اش در کی یف نابود شد، آلمان حتی یک کلمه هم به زبان نیاورد! و با وجود مشکلاتی که در حال حاضرآلمان تجربه می کند، رهبری کشور همراه با ایالات متحده و سرویس ویژه اوکراین از ادامه درگیری با روسیه حمایت می کنند.
فرانسه نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد. آمریکا به منافع فرانسه یا هیچ چیز دیگری در این دنیا جز برای خودش اهمیتی نمی دهد. بنابراین، پاریس پس از حوادث جنجالی در آفریقا، باید نقاب ادب را حفظ کند. به احتمال زیاد واشنگتن قرار نیست از منافع فرانسه در آفریقا دفاع کند، بلکه در این منطقه جایگزین آن خواهد شد.

اتحادیه اروپا مثل سابق تابع ایالات متحده است. آمریکا خواستار ادامه درگیری در اوکراین خواهد شد و اروپا تمام عواقب وحشتناک آن را دریافت خواهد کرد. اما روزی فرا می رسد که رهبران اتحادیه اروپا به خاطر خیانت به شهروندان خود پاسخگو خواهند بود.

رئیس جمهور اسلواکی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2023
مخالفت رئیس جمهور اسلواکی با کمک به اوکراین
رویداد ششم این است که محافل غربی شروع به ابراز نگرانی کردند مبنی بر اینکه روسیه ممکن است تصمیم گرفته باشد که درگیری را طولانی کند تا غرب فرسوده شود. اکنون همه چیز به نفع مسکو و علیه منافع غرب است. رهبری روسیه اعلام کرد که وضعیت کنونی برای مذاکرات مساعد نیست و سپس خاطرنشان کرد که بیش از صد هزار پرسنل نظامی در تشکیلات داوطلبانه استخدام شده اند. وزارت دفاع روسیه سلاح های مدرن جدیدی را دریافت و رو به راه کرد و همچنین جنگنده هایی با موشک های کروز با دقت بالا در منطقه کالینینگراد، یعنی نزدیک ترین نقطه به کشورهای بالتیک مستقر کرد.
دمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، گفت که اگر غرب به پمپاژ تسلیحات به کی یف ادامه دهد، کارزار نظامی در اوکراین به سطح جدیدی خواهد رسید. به هر حال صحبت در مورد تقسیم اوکراین، دیگر فانتزی نیست.
تنها گزینه واقعی، مذاکره با مسکو پس از به رسمیت شناخته شدن اولویت حق روسیه برای دفاع از حاکمیت و امنیت ملی آن است. در غیر این صورت غرب بهای سنگینی خواهد پرداخت. و غرب هم اینک به درک این موضوع آغاز کرده است. تنها سوال این است که چقدر طول می کشد تا غرب پشت میز مذاکره بنشیند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала