گزارش و تحلیل

ادامه حمایت آمریکا از اوکراین در ابهام است

© iStock.com / Yaraslau Mikheyeuپرچم اوکراین و امریکا
پرچم اوکراین و امریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.10.2023
اشتراک
درگیری بر سر مسئله بودجه در مجلس نمایندگان آمریکا تا جایی بالا گرفت که لایحه کوتاه مدت بودجه برای جلوگیری از تعطیلی دولت تصویب شد.
اما در این لایحه کوتاه مدت نیز اثری از حمایت مالی از اوکراین دیده نمی‌شود؛ موضوعی که جمهوری‌خواهان در بودجه آمریکا به شدت به آن معترض بودند و دلیلی برای حمایت مالی آمریکا از اوکراین نمی‌دیدند.
از سوی دیگر در اسلواکی نیز،حزب مخالف حمایت‌های نظامی از اوکراین پیروز صندوق‌های آرا شد تا با وعده پایان دادن به کمک‌های نظامی به اوکراین بر سر کار بیاید.
سید حسین نقوی حسینی، نماینده ی ادوار مجلس شورای اسلامی و سخنگوی اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
از اعتبارات سال گذشته که آمریکایی ‌ها در بودجه سالانه خود برای اوکراین قرار داده بودند و تقریباً بیش از سه و نیم میلیارد دلار بود، ۱.۶ آن هنوز باقی مانده و آمریکایی‌ها هنوز تسلیحات را بر این اساس ارسال نکردند، اما مسئول تسلیحات پنتاگون اعلام کرده که این مبلغ کافی نیست چرا که اقلام نظامی اقلامی پرهزینه هستند و تعداد آنها زیاد است بنابراین با این اعتبار باقیمانده کمکی نمی‌توان کرد مگر آنکه بودجه جدیدی توسط دولت آمریکا دریافت شود.
اساسا بر سر کل بودجه میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها اختلاف نظر به وجود آمد و یکی از مواردی که جمهوری‌خواهان به شدت با آن مخالفت می‌کردند تا دولت بایدن را متوقف کنند بند حمایت از اوکراین است ظاهراً بودجه موقت نیز با این شرط مصوب شده که بند حمایت مالی از اوکراین حذف شود، بنابراین مشخص نیست که این کمک صورت بگیرد یا خیر.
زلنسکی نیز نسبت به این موضوع عکس‌العمل نشان داد اما جمهوری‌خواهان به شدت مخالف حمایت از اوکراین در بودجه هستند و معتقدند کشور آمریکا خود نیازمند حمایت است و مشکلات اقتصادی فراوانی دارد.
وی افزود: در کشورهای اروپایی نیز این موج مخالفت با حمایت از اوکراین برخاسته و در برخی کشورها مخالفین در صندوق‌های آرا نیز پیروز شدند، بنابراین قطعاً کمک مالی به اوکراین دچار ابهام و مشکل شده البته که این کمک ‌ها به صورت تسلیحات ارسال می‌شود.
عرضه تسلیحات به اوکراین، برای غرب ریسک پذیر شده است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.10.2023
عرضه تسلیحات به اوکراین، برای غرب ریسک پذیر شده است
نماینده ی ادوار مجلس ایران، ضمن تاکید بر استفاده مداوم آمریکا و اروپا از استانداردهای دوگانه علیه جمهوری اسلامی ایران بیان کرد:
در موضوع هسته ‌ای بسیاری از کشورها بدون آنکه عضو npt باشند، صنعت هسته‌ای دارند و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از آنها حمایت می‌کنند و برای تقویت صنعت هسته‌ای از آنها پشتیبانی و حمایت می‌کنند، در حالی که ایران در چهارچوب ان پی تی حرکت می‌کند و بازرسان آژانس بررسی مداوم انجام می‌دهند و هیچگاه هدف استفاده از انرژی هسته‌ای برای سلاح را نداشته، اما آنها علیه ما اقدام می‌کنند، همین موضوع در زمینه حمایت از یک طرف جنگ در موضوع اوکراین اتفاق افتاده، آنها خود رسماً از یک طرف درگیری حمایت می‌کنند و صراحتاً در جدول بودجه سالیانه خود حمایت از یک طرف درگیری را تصویب می‌کنند، در حالیکه میان ایران و روسیه توافقات نظامی قدیمی وجود داشته و طی این توافق‌نامه‌ها تعاملاتی صورت می‌گیرد اگر چنین چیزی را مشاهده کنند علیه ایران تبلیغات انجام می‌دهند و رسانه ها را به صورت جهت‌دار هدایت می‌کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала