لهستان دولت زلنسکی را تهدید کرد

© Sputnik / President of the Ukraine Press-Service/Nikolay LazarenkoПрезидент Польши Анджей Дуда. Архивное фото
Президент Польши Анджей Дуда. Архивное фото - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.10.2023
اشتراک
رئیس جمهور لهستان: تنها راه جاده ای از غرب اروپا به اوکراین از لهستان می گذرد.
به گزارش اسپوتنیک، آنجی دودا رئیس جمهور لهستان به دولت کی یف یادآوری کرد که تنها راه جاده ای از غرب اروپا به اوکراین از مسیر لهستان عبور می کند.

دودا اظهار کرد: "من می خواهم به شدت خاطرنشان سازم که ما کشوری مطلقا کلیدی باری آینده می باشیم در اینجا منظور حمایت از اوکراین می باشد. تنها مسیر جاده ای که از غرب اروپا به اوکراین می رسد، از طریق لهستان عبور می کند، این جاده A4می باشد و همه این را به خوبی می دانند".

وی افزود: "بهترین خطوط راه آهن از لهستان عبور می کنند، پایگاه هوایی دارای سطح جهانی در ژشوو در نزدیکی مرز لهستان و اوکراین قرار دارد و امروز رابط هوایی با اوکراین می باشد".

رئیس جمهور لهستان در عین حال اعلام کرد که کشور او از حمایت اوکراین رویگردانی نمی کند. وی تاکید کرد: "لهستان نقش کاملا کلیدی را بازی می کند. ما از اوکراین حمایت می کردیم و حمایت خواهیم کرد و این کرا را با آرامش و بشکل متداول و هم راستای تعهدات متحدانه خود انجام خواهد داد".
ساختمان وزارت خارجه لهستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.09.2023
لهستان ارسال سلاح به اوکراین را متوقف کرد
دودا همچنین توضیح داد که روز سه شنبه در کنفرانسی تلفنی در خصوص اوکراین که به ابتکار جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا برقرار شده بود، شرکت کرده است. رهبران کشورهای G7، سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نیز ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو برای شرکت در این کنفرانس دعوت شده بودند.
در چند وقت اخیر روابط لهستان و اوکراین به دلیل صادرات غلات اوکراین به شکل محسوسی خراب شده اند. پیشتر تاراس کاچکا معاون وزیر اقتصاد و تجارت اوکراین اعلام کرده بود که ممنوعیت برخی از محصولات کشاروزی لهستانی در پاسخ به منع یک طرفه واردات غلات اوکراین به لهستان، اجرا خواهد شد. ماتئوش موراوتسکی نخست وزیر لهستان در پاسخ به این اظهارات قول داد که فهرست محصولات ممنوعه اوکراینی برای ورود کشورش را گسترش دهد.
کمیسیون اروپا در تاریخ 15 سپتامبر تصمیم گرفت که محدودیت ها برای واردات چهار عنوان از محصولات غذایی اوکراینی به برخی کشورهای عضو اتحادیه اورپا که با اوکراین مرز مشترک دارند، را تمدید نکند، اما در ازای آن کی یف را موظف کرد که تمهیداتی را برای کنترل صادرات این محصولات اتخاذ نماید. بعد از این تصمیم کمیسیون اروپا، سه کشور لهستان، اسلوواکی و مجارستان اعلام کردند که منع واردات این محصولات را به شکل یکجانبه ادامه خواهند داد. دولت کی یف در خصوص این تصمیم، شکایتی را در سازمان تجارت جهانی علیه این کشورها طرح نمود. این سه کشور عضو اتحادیه اروپا نیز در پاسخ به این اقدام کی یف اعلام کردند که نشست عرصه هماهنگی در خصوص غلات اوکراین را بایکوت خواهند کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала