ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست

© Sputnikمحمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.10.2023
اشتراک
اسلامی: سازمان انرژی اتمی ایران یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "مهر"، معاون رئیس‌جمهور ایران اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران تابع و پیرو نبوده و منافع ملی خود را بر اساس ظرفیت‌های ملی تعیین می‌کنیم و آنچه را که به‌دست می‌آوریم برای سایرین نیز عرضه می‌کنیم؛ با هرگونه سلطه‌طلبی در مقابل علم و فناوری مخالف بوده و مقابله می‌کنیم و به دنبال کارهای تحقیقاتی و تولید فناورانه هستیم.
‌اسلامی تصریح کرد: موضوع حائز اهمیت برای ما بیان این موفقیت‌ها و دستاوردها برای شما از منظر آگاهی بخشی و به اشتراک گذاشتن این دستاوردها و فناوری‌ها با کشورهای دنیا و غیرمتخاصم در دنیاست. تمام فعالیت‌ها بر اساس موازین و ضوابط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در چارچوب ضوابط موافقتنامه پادمان جامع و "ان پی تی" صورت می‌گیرد و با نظارت‌های مستمر آژانس دنبال می‌شود.
فناوری هسته‌ای هم در بخش انرژی و هم غیر انرژی کاربرد دارد و ما توانسته‌ایم در بخش انرژی به سمت توسعه نیروگاه‌های اتمی حرکت کنیم، زیرا تغییرات آب و هوایی و اقلیم، دنیا را به سمت انرژی‌های پاک هدایت کرده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: در یکی از بخش غیرانرژی توانسته‌ایم ۶۰ نوع رادیودارو تولید کنیم؛ به‌طوری‌که اکنون تعدادی از این داروها صادر می‌شود. همچنین حدود یک میلیون بیمار از این داروها در داخل کشور استفاده می‌کنند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.09.2023
بیانیه ۹ کشور در حمایت از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران
وی افزود: حجم تولید رادیوداروها بخش قابل ملاحظه‌ای از نیاز بیماران داخلی و خارجی را پاسخ می‌دهد. این درحالی است که اگر صنعت هسته‌ای نداشتیم و قادر به غنی‌سازی اورانیوم نبودیم، نمی‌توانستیم نسبت به تولید رادیوداروها اقدام کنیم.
اسلامی با بیان اینکه چند دهه است که علیه ایران تحریم‌هایی اعمال می‌شود، گفت: سال‌هاست که ایران و دانشمندان ما را تحریم کرده‌اند و هر روز فشار بیشتری به برنامه هسته‌ای می‌آوردند و شاهد دروغ پردازی‌های مختلف علیه صنعت هسته‌ای هستیم؛ درحالی که اگر این صنعت را در اختیار نداشتیم، قادر به نجات جان بیماران مبتلا به سرطان نبودیم.
معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و همواره انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دنبال می‌کند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که در استراتژی امنیت ملی خود به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و برنامه‌ای برای آن ندارد. اما بارها شاهد بوده‌ایم که آن‌ها با فشارهای فراوان بر تهمت‌های خود اصرار می‌ورزند.
اسلامی با بیان اینکه فناوری هسته‌ای زمینه‌ساز تولید ابزار دقیق صنعتی شده است، تصریح کرد: ابزار دقیق صنعتی در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، سیمان، فولاد، محصولات سلولزی، محصولات غذایی و … کاربرد دارد درحالی که ورود این‌گونه تجهیزات به دلیل تحریم‌ها به کشور ممنوع است اما با تلاش متخصصان داخلی توانسته‌ایم، تحریم‌ها را خنثی کنیم.
Aлаги государств-участников комиссии по переговорам, направленным на возобновление ядерной сделки с Ираном, в Вене, Австрия - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2023
گزارش و تحلیل
آیا مشکل آمریکا برنامه هسته ای ایران است؟
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: برخی کشورها علاقه داشتندکه غنی‌سازی ما را از بین ببرند و وارد حوزه تولید آب سنگین نشویم؛ این در حالی است که امروزه مشتقات آب سنگین جزو پیشران‌های صنایع دنیا بوده و پایه تولید داروهای نسل جدید محسوب می‌شود. فناوری هسته‌ای تحول جدی در سلامت جامعه به‌وجود می‌آورد.
وی تاکید کرد: پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در این عرصه را باید نتیجه تحقیقات درون‌زا و تکیه بر دانش بومی دانست زیرا سایر کشورها نه تنها کمکی نکرده‌اند بلکه موانعی نیز به‌وجود آورده‌اند.
اسلامی با اشاره به توافق برجام توضیح داد: شاهد ۲۰ سال مذاکرات سیاسی بودیم و سرانجام جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های مقابل به توافق رسید تا روند پیشرفت فعالیت‌های خود را محدود کرده و کاهش دهیم. اما آن‌ها همکاری‌های خود را در چارچوب توافق برجام انجام ندادند و به تعهدات خود عمل نکردند درحالی که جمهوری اسلامی ایران به شکل یک‌طرفه به این پیمان پایبند بوده است. اکنون طرف‌های مقابل طلبکار هستند و با عملیات‌های روانی و فشارهای مستمر انتظار دارند، فعالیت‌هایمان را محدود کرده و سرعت پیشرفت فناوارانه را کاهش دهیم.
وی اضافه کرد: طرف‌های مقابل نه تنها تحریم‌ها را لغو نکرده‌اند بلکه بر تحریم‌ها نیز افزوده‌اند و حتی به سایر کشورها اجازه همکاری با ایران را نمی‌دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала