نگاه ویژه اسپوتنیک

چشم جهان به شرق

© Sputnik / Alexandr Kryazhev /  مراجعه به بانک تصاویر Участники Восточного экономического форума во Владивостоке
Участники Восточного экономического форума во Владивостоке - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2023
اشتراک
افزایش حجم تجارت بین روسیه و منطقه آسیا و اقیانوسیه نشان می دهد که کشورهای این منطقه نه تنها علاقه ای به پیروی از غرب در رعایت تحریم ها علیه روسیه ندارند، بلکه عملا در پی توسعه مناسبات اقتصادی با مسکو هستند.
شهر ولادی ووستوک در خاور دور روسیه میزبان هزاران شرکت‌ کننده در هشتمین مجمع اقتصادی شرق به منظور ارتقای مبادلات اقتصادی و فرهنگی بین مناطق آسیا و اقیانوسیه است. بنا به اظهار نظر یوری تروتنف، معاون نخست وزیر و نماینده تام الاختیار ریاست جمهوری در منطقه فدرال خاور دور حدود 7000 شرکت کننده در این مجمع اقتصادی شرکت دارند. همچنین مجمع اقتصادی شرق شامل بیش از 60 رویداد تجاری در زمینه های تجاری، سرمایه گذاری، زیرساخت ها، انرژی، گردشگری، آموزشی و فرهنگی خواهد بود. این مجمع که شعار "در مسیر همکاری، صلح و شکوفایی" را برگزیده، به محل مهمی برای گفتگو بین سیاستمداران، مدیران تجاری و کارشناسان در زمینه توسعه خاور دور و همکاری های منطقه ای تبدیل شده است. هدف از برگزاری این مجمع، چرخش به سمت آسیا و همکاری با شرکای جدید، توسعه راهکارهای لازم برای دسترسی به تکنولوژی‌های و تجهیزات بین‌المللی است.

در این بین سخنان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مجمع اقتصادی شرق حائز نکات مهمی در حوزه مسائل بین المللی بود. وی در یکی از محورهای مهم سخنان خود به این نکته اشاره کرد که "اقتصاد جهانی شاهد تغییر است؛ زیرا کشورهای غربی با دست خود در حال ایجاد اختلال در سیستم های اقتصادی، مالی و کشاورزی هستند."

کارشناس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2023
کارشناس: سخنرانی پوتین در مجمع اقتصادی شرق فراتر از پیام های سیاسی است
اشاره پوتین به تخریب اقتصاد جهانی توسط ایالات متحده به دلیل استفاده بی حد و حصر از ابزارهایی همچون تحریم است که برخی از کشورهای اروپایی نیز از آن تبعیت می کنند. در واقع اعمال تحریم های گسترده علیه کشورهای مختلف موجب شده که این کشورها هم در پی دلارزدایی از اقتصاد خود بر آیند و هم به ایجاد ساز و کارهای مالی و پولی جایگزین بیاندیشند. این در حالیست که در سال های پس از جنگ جهانی دوم، آمریکا همواره بخشی از قدرت خود را از طریق همین نهادهای اقتصادی بر جهان اعمال می کرد.

نکته مهم دیگری که پوتین در سخنرانی خود به آن اشاره کرد، افزایش حجم تجارت بین روسیه و منطقه آسیا و اقیانوسیه از 13.7 درصد به 18.3 درصد طی نیمه اول امسال است. این افزایش حجم تجارت حاکی از آن است که روسیه به خوبی توانسته آن بخش از تجارت خارجی خود با کشورهای غربی را که تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته است، از طریق شرکای جدید در شرق جبران کند.

در عین حال افزایش حجم تجارت بین روسیه و منطقه آسیا و اقیانوسیه نشان می دهد که کشورهای این منطقه نه تنها علاقه ای به پیروی از غرب در رعایت تحریم ها علیه روسیه ندارند، بلکه عملا در پی توسعه مناسبات اقتصادی با مسکو هستند. بر این اساس همکاری تجاری و اقتصادی بین روسیه و منطقه آسیا و اقیانوسیه به توسعه خود ادامه خواهد داد و طرفین هیچ محدودیتی در این زمینه قائل نیستند.
دراین زمینه،یکی از بهترین روابط را روسیه با چین دارد. چنانکه ولادیمیر پوتین نیز تاکید کرد که "روابط روسیه و چین به سطح تاریخی بی نظیری رسیده است و کار مشترک بین دو کشور ادامه خواهد داشت." واقعیت آن است که روابط روسیه و چین در یک دهه اخیر به سطح بی سابقه ای رسیده و دو کشور چه در مناسبات دوجانبه و چه از طریق همکاری های منطقه ای و نهادی با پیشرفت قابل ملاحظه ای مواجه بوده است. در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از معاملات اقتصادی میان روسیه و چین با ارزهای ملی انجام می شود که هم پیشرو بودن مسکو و پکن در دلارزدایی را نشان می دهد و هم بیانگر روابط بسیار نزدیک و دوستانه دو کشور است.

یکی دیگر از نکات مهمی که مورد اشاره پوتین قرار گرفت، وضعیت سیاست داخلی آمریکا بود. سخنان پوتین در این باره که محاکمه ترامپ، وحشیگری سیستم دموکراتیک آمریکا را نشان می دهد و دموکراسی ادعایی آنها را برملا می کند، بیانگر ماهیت واقعی ایالات متحده امریکا است. در واقع از نظر پوتین، محاکمه ترامپ به معنای محاکمه یک رقیب سیاسی است. زیرا دموکرات ها می دانند که به احتمال زیاد قادر به شکست ترامپ در رقابت انتخابات ریاست جمهوری نیستند. از این رو تلاش دارند به کلی وی را از حضور در عرصه انتخابات محروم کنند.

ВЭФ-2023. Пленарное заседание - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2023
گزارش و تحلیل
بی اعتباری بزرگترین ضربه ای که غرب به خود زد
دقیقا همین رفتار حذفی را کاخ سفید در حوزه سیاست خارجی نیز به کار گرفته است. چنانکه تلاش می کند تمام مخالفان خود را با توسل به ابزارهای قهری و از طرق نامشروع مورد حمله قرار دهد. نمونه واضح چنین امری، ارسال بمب های خوشه ای و مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین است. در حالی که آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که استفاده از بمب های خوشه ای جنایت جنگی است، اکنون این بمب ها را به سادگی در اختیاردولت زلنسکی قرار می دهد. این امر بیانگر آن است که حاکمیت آمریکا برای دستیابی به منافع خود هیچ ملاحظه ای ندارد و دست به هر اقدامی می زند. خواه این اقدام حذف ترامپ از عرصه رقابت های انتخاباتی باشد و خواه تقابل با رقبای خارجی از طریق تسلیحات کشتار جمعی.

در نهایت، نکته مهم دیگری که پوتین به آن اشاره کرد، تمایلات ژئوپلیتیکی غرب است که هدف محدود و محصور کردن سایرین را دنبال می کند. در این خصوص پوتین تاکید کرد همانگونه که تلاش غرب برای مهار روسیه ناکام مانده، تلاش ها برای جلوگیری از پیشروی چین، هند، اندونزی و دیگران نیز با شکست مواجه خواهند شد. زیرا جهان تغییر کرده و دیگر دوران "قرن آمریکایی" به پایان رسیده است. اینک زمان "نگاه به شرق" است و همه کشورها تلاش دارند این رویکرد را در سیاست خارجی خود تقویت کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала