گزارش و تحلیل

بی اعتباری بزرگترین ضربه ای که غرب به خود زد

© POOL /  مراجعه به بانک تصاویر ВЭФ-2023. Пленарное заседание
ВЭФ-2023. Пленарное заседание - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2023
اشتراک
جناب آقای ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود در مجمع اقتصادی شرق به نکات بسیار مهمی اشاره کردند که هر کدام شاید مقاله جداگانه برای بررسی نیاز داشته باشند اما یکی از نکات بسیار مهمی که ایشان به آن اشاره کردند رفتاری بود که ایالات متحده و متحدین اش انجام دادند و می تواند پاشنه آشیل نابودی ساختار غرب به حساب آید.
به گزارش اسپوتنیک، ایشان به این نکته اشاره کردند که غرب چیزی حدود 300 ملیارد دلار از اموال روسیه را بلوکه کرده و در صدد است که بخشی از این پولها را بدزدد یا به قول خودشان مصادره کنند، این در حالی است که روسیه طی همین یک سال اخیر دو برابر این مبلغ را سود مازاد داشته.
البته بر کسی پوشیده نیست که دیر یا زود دارد اما سوخت و سوز ندارد، روسیه در نهایت پول خود را از حلقوم آنها بیرون خواهد کشید.
آقای پوتین تاکید کردند که این مساله بیش از اینکه به روسیه ضربه بزند به غرب ضربه خواهد زد چون اعتبار غرب از بین رفته.
آنهایی که درگیر مسایل تجارت و اقتصاد هستند شاید بیشتر از دیگران متوجه این سخنان جناب آقای پوتین شوند.
اگر شما چند صباحی در بازار کار کرده باشید به خوبی می دانید در بازار چیزی که بسیار مهم است اعتبار تاجر است و نه ثروت او و کافی است که اعتبار یک تاجر خدشه دار شود تا دیگر کسی حاضر نباشد با او کار کند یا در بهترین شرایط همه از کار کردن با او پرهیز کنند.
پس از جنگ جهانی دوم ایالات متحده تعهد کرده بود دلار را به عنوان ابزار تبادلات بین المللی ثابت نگه دارد و به هیچ وجه از ابزار دلار برای مقاصد سیاسی یا اقتصادی ویا ... خود استفاده نکند.
این تعهد را آمریکا در توافقی به نام توافق برتون وودز به بیش از 48 کشور که در جلسات این توافق شرکت کرده بودند داد، جلساتی که چیزی حدود چهار سال طول کشید تا به نتیجه رسید.

دلیل اصلی این موضوع هم آن بود که یکی از اصلی ترین دلایل وقوع جنگ جهانی دوم این بود که برخی کشورها مثل انگلیس و فرانسه برای مقابله با پیشرفت اقتصاد کشورهای دیگر مانند آلمان و یا ژاپن ویا ایتالیا از ابزار بازی با قیمت ارز استفاده می کردند تا قیمت انرژی برای رقبایشان گراتنر تمام شود و آنها در رقابت اقتصادی برتری داشته باشند.

یکی از کارهایی که عموما انگلیسی ها انجام می دادند این بود که چون کشورهایی که تولید کننده انرژی بودند را استعمار کرده بودند همه را وادار می کردند به پوند انگلیس انرژی سوخت مورد نیاز خود را خریداری کنند و بعد پوند را در اختیار رقبای خود قرار نمی دادند و مستعمره ها را وادار می کردند به هیچ روش دیگری سوخت به رقبای انگلیس نفروشند.
برای اینکه این ماجرا ادامه پیدا نکند رهبران کشورهای جهان به فکر افتادند که ارزی ثابت و واحد برای تبادلات تجاری ایجاد کنند ولی آمریکایی ها فشار آوردند که دلار آن ارز باشد و تعهد کردند که همه مفاد توافق برتون وودز را رعایت کنند.
بقیه داستان را که احتمالا اکثر خوانندگان مقاله به خوبی می دانند و آن این است که آمریکایی ها سال 1972 از این توافق به صورت یکجانبه خارج شدند و به تعهدات خود عمل نکردند.
اما ماجرا به اینجا ختم نشد و سیاستمداران آمریکایی برای محقق نمودن اهداف سیاسی و اقتصادی خود شروع کردند از ابزار دلار سوء استفاده کردن و این مساله هر روز بیش از پیش گسترش یافت.
مضاف بر اینها آمریکایی ها همه بدهی های اقتصادی خود را روی دلار انداختند به گونه ای که ارزش دلار سال 1945 معادل بیش از شصت و پنج دلار امروز می باشد.
یعنی هم از دلار به عنوان ابزار سیاسی خود سوء استفاده کردند هم به عنوان ابزار اقتصادی خود.
در برهه ای برخی تصور می کردند این رفتار آمریکا فقط در قبال کشورهایی مانند کوبا و ونزولا و ایران و کره شمالی و... خواهد بود اما پس از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین آمریکایی ها از این ابزار به صورت دیوانه وار بر علیه روسیه استفاده کردند.

همین مساله می تواند پاشنه آشیل آمریکایی ها به حساب آید چرا که امروزه دیگر بسیاری از کشورهای جهان به فکر افتاده اند دیگر پس اندازهای خود را به دلار نگهداری نکنند و آن را یا به ارزهای متنوع دیگر تبدیل کنند و یا به کالای با ارزش تر و با ثبات تر مثل طلا و یا حتی نفت و....

دو سال پیش بیش از 85% پس انداز کشورهای جهان به دلار آمریکا بود، طبق آمار بانک های جهانی امروزه چیزی حدود 52% می باشد.
دلیل اصلی این مساله هم این است که آمریکایی ها دیگر اعتبار خود را نزد جهانیان از دست داده اند.
علاوه بر این مساله بسیاری از کشورها به فکر هستند که دیگر نمی توان روی دلار حساب باز کرد و باید ارز دیگری جایگزین دلار شود.
تا همین چند صباح پیش اگر کشوری چنین بحثی را مطرح می کرد با حمله نظامی آمریکا و نابودی مواجه می شد، اتفاقی که برای عراق و لیبی و ... افتاد.
مهمترین بخش های سخنرانی ولادیمیر پوتین در اجلاس اقتصادی شرق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2023
مهمترین بخش های سخنرانی ولادیمیر پوتین در مجمع اقتصادی شرق
امروزه دیگر آنقدر تعداد این کشورها زیاد شدند که دیگر ماجرا از دست نیروهای مسلح آمریکا هم خارج شده و دیگر نیروهای مسلح آمریکا از عهده این همه کشور بر نمی آیند.
آمریکا که بی اعتبار شود و ساختار اقتصادی اش فرو بپاشد کل ساختار غرب که وابسته به ساختار اقتصادی آمریکا می باشد هم فرو خواهد پاشید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала