پوتین و اردوغان در سوچی درباره چه چیزی صحبت خواهند کرد؟

© Sputnik / Vyacheslav Prokofyev/Pool /  مراجعه به بانک تصاویر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.09.2023
اشتراک
در رابطه با انقضای قرارداد "معامله غلات"و خروج روسیه از آن، شکل گیری سازوکار جدیدی لازم است.
به گزارش اسپوتنیک، روز دوشنبه 4 سپتامبر، مذاکرات روسای جمهور روسیه و ترکیه در سوچی برگزار می شود. این اولین دیدار اردوغان و پوتین از زمان پیروزی رهبر ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه سال جاری خواهد بود.
حسن اونال، دانشمند علوم سیاسی، در گفتگویی با اسپوتنیک در باره موضوعات در دستور کار نشست آتی صحبت کرد.
به عقیده وی، موضوع اصلی مذاکرات، چشم انداز بازگشت به معامله "غلات" خواهد بود: در رابطه با انقضای این قرارداد و خروج روسیه از آن، شکل گیری سازوکار جدیدی لازم است.
و بدیهی است که این مکانیسم نمی تواند آنطور که اوکراین می خواهد کار کند، یعنی: غلات اوکراینی از طریق آب های سرزمینی اوکراین وارد آب های سرزمینی رومانی، از آنجا به آب های سرزمینی بلغارستان و سپس وارد تنگه ها بشود.
این بسیار خطرناک است. واقعیت این است که پس از بازگشت این کشتی ها باید به طور کامل آنها را جستجو کرد تا ببینند آیا سلاح بر روی آنها حمل می شود یا خیر.
وی در ادامه توضیح داد: از آنجایی که توافقی وجود ندارد، نمی توان در مورد بازرسی همه کشتی‌ها صحبت کرد. علاوه بر این، بدون توافق، انجام بارگیری و تخلیه منظم غلات از بنادر اوکراین غیرممکن خواهد بود. با توجه به همه اینها، پیشنهاد اوکراین غیرمنطقی و غیرقابل قبول به نظر می رسد.
دیدار وزرای خارجه روسیه و ترکیه در مسکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2023
نتایج گفتگوی وزرای امور خارجه روسیه و ترکیه
تا آنجا که به روسیه مربوط می شود، آقای پوتین سال گذشته ابتکاری برای تبدیل ترکیه به قطب انرژی و غلات ارائه کرد.
به نظر من، اکنون همه چیز به آن سمت پیش می رود. غلات روسی می توانند به ترکیه بیاید و در آنجا فرآوری شود و بخشی از آن از طریق ترکیه دوباره صادر شود. با صحبت در مورد تامین ایمن رساندن غلات از بنادر روسیه به ترکیه، لازم است اطمینان حاصل شود که اوکراین به کشتی‌های روسیه حمله نکند.
تا آنجا که من متوجه شدم، ترکیه طرفدار ادامه توافق غلات سال گذشته است. با این حال، روسیه اصرار دارد که برای این منظور غرب باید ابتدا به تعهدات خود عمل کند. در حال حاضر، این تصور به وجود می آید که اوکراین به عنوان سخنگوی منافع غرب، علاقه چندانی به اجرایی شدن توافقنامه غلات ندارد.
ترکیه و روسیه ممکن است توافقنامه غلات جداگانه ای منعقد کنند. شاید با اوکراین نیز توافق جداگانه‌ای به امضا برسد. در این صورت می توان غلات اوکراینی را از طریق ترکیه مجددا صادر کرد.
اما برای این کار باید تضمین های متقابل عدم حمله به کشتی هایی که از این کریدور عبور می کنند، دریافت شوند. این موضوع کلیدی در نشست آتی دو رئیس جمهور خواهد بود".
نشست کارشناسی روسیه، ترکیه ، ایران و سازمان ملل در آستانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2023
ابراز امیدواری ایران به روند پیشرفت عادی سازی روابط سوریه و ترکیه
حسن اونال، دانشمند علوم سیاسی، در گفتگو با اسپوتنیک افزود: "یکی دیگر از موضوعات مورد بحث پوتین و اردوغان مسائل منطقه ای خواهد بود. تعداد زیادی از جهات در روابط ترکیه و روسیه وجود دارد که باید مورد بحث قرار گیرند: ایجاد هاب گازی، روابط تجاری، اقتصادی ونیروگاه هسته ای.
علاوه بر این، گفتگو ممکن است بررسی روابط آذربایجان و ارمنستان را نیز دربرگیرد. و البته مسئله سوریه - عادی سازی روابط ترکیه و سوریه، بازگشت آوارگان و تجدید مفاد توافق "آدانا" (طبق توافق "آدانا" که در ۲۰ اکتبر ۱۹۹۸ و با نظارت جمهوری اسلامی ایران و مصر میان ترکیه و سوریه امضاء شد، دو کشور متعهد شدند که از ورود گروه‌های تروریستی به خاک یکدیگر جلوگیری کنند و ارتش ترکیه نیز اجازه یافت تا برای سرکوب گروههای تروریستی فقط تا عمق ۵ کیلومتری وارد خاک سوریه شود و همزمان بتواند تدابیر امنیتی لازم را در صورت تهدید امنیت ملی خود را اتخاذ کند.
طبق توافق مذکور، همچنین دولت سوریه متعهد شده که هیچ حمایتی از این گروهک (پ.ک.ک) نکند و مانع نفوذ عناصر آن به خاک ترکیه شود و بالعکس عناصر این گروهک را مورد تعقیب قرار داده و زندانی کند. با امضای این توافق، فصل طلایی روابط ترکیه و سوریه آغاز شد؛ فصلی که در تاریخ دو کشور بی‌سابقه است و حتی روابط به ارتباطات خانوادگی نیز رسید. ده‌ها توافق و طیف وسیعی از همکاری‌های اقتصادی و امنیتی و سفرهای دو جانبه، شاهدی بر این ادعا است.) برای تشدید مبارزه مشترک با تروریسم. اینها طیفی از موضوعاتی هستند که احتمالاً در دستور کار مذاکرات بین دو رئیس جمهور قرار خواهند داشت".
اتحادیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.05.2023
رسانه: اتحادیه اروپا باید میان اوکراین و ترکیه یکی را انتخاب کند
گفتنی است، روزنامه ملیت به نقل از منابع نوشت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با ولادیمیر پوتین در سوچی، آمادگی خود را برای تبدیل شدن به یک میانجی برای حل و فصل درگیری اوکراین اعلام خواهد کرد.
رئیس جمهور اردوغان بر اهمیت برقراری صلح و ثبات پایدار در منطقه تاکید خواهد کرد و اعلام خواهد کرد که آماده است نقش میانجی را بر عهده بگیرد و همه حمایت ها از جمله سازماندهی مذاکرات مستقیم برای تضمین صلح پایدار بین طرفین درگیری را ارائه کند.
شایان ذکر است، مدت اعتبار "معامله غلات" در 17 ژوئیه 2023 میلادی منقضی شد. پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفتگو با سیریل رامافوزا، همتای آفریقای جنوبی خود، گفته بود که تعهدات برای رفع موانع صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه انجام نشده است. پوتین در این گفتگو تاکید کرد که هدف اصلی این توافق یعنی تامین غلات به کشورهای نیازمند از جمله در قاره آفریقا محقق نشده است.
ابتکار دریای سیاه، که در 22 ژوئیه 2022 توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل امضا شد، شامل صادرات غلات و مواد غذایی اوکراین و همچنین کودهای شیمیایی از طریق دریای سیاه از سه بندر از جمله اودسا است. هماهنگی تردد کشتی ها توسط مرکز هماهنگی مشترک در استانبول انجام می شود. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که غرب بیشتر غلات اوکراین را به کشورهای مورد نظر خود صادر می کند و نه به کشورهای نیازمند آفریقا.
Уборка урожая зерновых в Новосибирской области - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2023
اهدای رایگان تا 50 هزار تن غلات به کشورهای آفریقایی توسط روسیه
ابتکار غلات بخش جدایی ناپذیر از یک توافقنامه جامع است. بخش دوم - تفاهم نامه روسیه و سازمان ملل که به مدت سه سال طراحی شده است - رفع انسداد صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه را در نظر می گیرد، از جمله وظایف اصلی، اتصال مجدد بانک روسی "روس سلخوزبانک"به سوئیفت، ازسرگیری صادرات ماشین آلات کشاورزی و قطعات یدکی، سرویس‌دهی مربوطه، بازسازی خط لوله آمونیاک تولیاتی ـ اودسا و تعدادی اقدامات دیگر است. همانطور که در مسکو اشاره شد، این بخش از توافقنامه هنوز اجرایی نشده است.
دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه در 21 ژوئن گفت که هیچ پیش نیازی برای تمدید قرارداد غلات وجود ندارد، زیرا تعهدات در قبال روسیه اجرا نمی شود.
قرارداد غلات در 18 ژوئیه متوقف شد، روز 17 ژویئه (دوشنبه) فدراسیون روسیه به ترکیه، اوکراین و سازمان ملل مخالفت خود با تمدید توافق غلات را اطلاع داد. دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه اظهار داشت که روسیه به محض تکمیل بخش روسی توافق معامله غلات بلافاصله به اجرای آن بازخواهد گشت.
 اردوغان: در دیدار با پوتین تصمیمات مهمی خواهیم گرفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.09.2021
اردوغان: در دیدار با پوتین "تصمیمات مهمی" خواهیم گرفت
در دسامبر 2004، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای اولین بار طی 30 سال گذشته به ترکیه سفر کرد. سران دو کشور بیانیه ای مبنی بر تعمیق دوستی و مشارکت چند جانبه بین کشورها به تصویب رساندند. در سال 2009، بیانیه ای مبنی بر گذار به سمت مرحله جدیدی از روابط و تعمیق بیشتر دوستی امضا شد.
در حال حاضر،وجه مشخصه گفت وگوی سیاسی روسیه و ترکیه، پویایی و کارایی بالاست که اول از همه با ارتباط منظم و قابل اعتماد پوتین و اردوغان مشخص شده است. آنها در سال 2022 چهار دیدار رو در رو برگزار کردند.
پوتین و اردوغان در 27 آوریل 2023 طی یک کنفرانسی ویدئویی به مناسبت تحویل سوخت هسته ای ساخت روسیه به واحد نیروگاه شماره 1 نیروگاه هسته ای آکویو ترکیه شرکت کردند.
طی سال 2022، 16 مکالمه تلفنی بین پوتین و اردوغان انجام شد. از آغاز سال 2023، روسای جمهور دوکشور روسیه و ترکیه ده مکالمه تلفنی داشته اند که آخرین آن در 2 اوت برگزار شد.
گفتنی است، آکویو اولین نیروگاه هسته ای در حال ساخت ترکیه است.قرار است پس از راه اندازی هر چهار واحد این ایستگاه با راکتورهای روسی VVER-۱۲۰۰، حدود ۳۵ میلیارد کیلووات ساعت در سال تولید کند و تا ۱۰ درصد از نیاز برق ترکیه را پوشش دهد. آکویو اولین پروژه در صنعت هسته‌ای جهانی است که بر اساس مدل "ساخت-خود-کارکردن" اجرا شد. هزینه ساخت حدود ۲۰ میلیارد دلار است. این پروژه تمام الزامات ایمنی بین المللی مدرن در صنعت انرژی هسته ای را برآورده می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала