پیشنهاد سازمان ملل برای ارزیابی خسارت وارده به خط انتقال آمیاک "تولیاتی-اودسا"

© Frame from the video footageНа месте подрыва аммиакопровода "Тольятти-Одесса" в Харьковской области
На месте подрыва аммиакопровода Тольятти-Одесса в Харьковской области - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.09.2023
اشتراک
رسانه: سازمان ملل پیشنهاد کرد تا میزان خسارت وارد شده به خط لوله انتقال آمیاک "تولیاتی-اودسا" ارزیابی شود.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه صباح روز یکشنبه به نقل از منبعی اعلام کرد که پیشنهادات جدید سازمان ملل متحد در زمینه "توافق غلات" دربرگیرنده ارزیابی خسارات وارد سده به خط لوله ای است که آمیاک روسیه ازطریق آن وارد بازارها می شود.
خط لوله انتقال آمیاک "تولیاتی- اودسا" در اواخر دهه 1970 ساخته شد، اولین بخش آن در اکتبر 1979 راه اندازی شد. سالانه از این خط لوله حدود 2.5 میلیون تن مواد خام منتقل می گردید. وزارت دفاع فدراسیون روسیه مدتی پیش اعلام کرد که گروه خرابکار اوکراینی این خط لوله را در استان خارکوف منفجر کرد که در نتیجه آن برخی شهروندان غیر نظامی نیز مجروح شدند. این وزارتخانه این قدام طرف اوکراینی را یک اقدام تروریستی برشمرد. رفع انسداد این خط انتقال آمیاک یکی از شروط روسیه در قالب اجرای ابتکار غلات دریای سیاه می باشد. پیشتر ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه فدراسیون روسیه اعلام کرده بود که اگر برای کشورهای غربی اینقدر مهم است که ابتکار غلات دریای سیاه را حفظ نمایند، می توانند برای هزینه بازسازی خط انتقال آمیاک "تولیاتی- اودسا" در قلمرو اوکراین را برای اجرای شرط روسیه، بین هم تقسیم کنند.

این روزنامه می نویسد: "برای تسهیل صادرات آمیاک روسیه به بازار، تاکید می شود که لازم است تا کار برای ارزیابی خسارت وارده به این خط لوله که در نتیجه اقدامات نظامی آسیب دیده است، شروع گردد".

روز پنجشنبه 31 آگوست خبری منتشر شده بود در این خصوص که آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نامه ای را به سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مورد ازسرگیری فعالیت توافق غلات ارسال نموده است. تصور می شود که در این نامه "جمع بندی از ایده های پیشین سازمان ملل متحد که به اجرا درنیامده بودند، را صورت گرفته است". استفان دوژاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که این نهاد پاسخ رسمی روسیه به نامه آنتونیو گوترش که در آن پیشنهاداتی مطرح شده بود، را دریافت نکرده است.
دیدار لاوروف و گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.09.2023
عدم پاسخ لاوروف به پیشنهاد سازمان ملل
اندکی پیش سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرده بود که مسکو بلافاصله پس از اینکه تمامی بندهای تفاهمنامه بین فدراسیون روسیه و سازمان ملل متحد اجرایی شوند، به این توافق برخواهد گشت، در عین حال در پیشنهادات جدید گوترش قولهایی وجود دارد، ولی ضمانتی وجود ندارد. وی همچنین اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل در مورد پیشنهادات جدید خود در حاشیه نشست بریکس در ژوهانسبورگ توضیح داده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала