چرا والاس استعفا داد و انتصاب شاپس برای اوکراین و چین چه معنایی دارد؟

© HANNAH MCKAYبن والاس وزیر دفاع بریتانیا
بن والاس وزیر دفاع بریتانیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2023
اشتراک
بن والاس از سمت وزیر دفاع بریتانیا استعفا داد و گرانت شاپس به سرعت برای پر کردن جای خالی وی انتخاب شد. چه چیزی پشت آخرین تغییر در دولت سوناک قرار دارد؟
بن والاس صبح پنجشنبه به ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا درباره تصمیم خود برای کناره گیری از سمت خود اطلاع داد. والاس پس از خلاصه ای از دستاوردهای بریتانیا در دوران تصدی خود به عنوان وزیر امنیت و دفاع، نوشت که می خواهد "در بخش هایی از زندگی که نادیده گرفته سرمایه گذاری کند و فرصت های جدید را کشف کند."
چرا والاس کنار رفت؟
والاس در اوایل تابستان امسال تمایل خود را برای استعفا اعلام کرد. او که به عنوان یکی از حامیان سرسخت نظامی‌ سازی اوکراین شناخته می‌شود، مانند بسیاری دیگر در غرب، می‌توانست از ضدحمله ناموفق رژیم کی‌یف ناراضی باشد.
وی در نامه استعفای خود بار دیگر بر لزوم افزایش بودجه دفاعی بریتانیا تاکید کرد: "می‌دانم که شما هم با من موافقید که نباید به روزهایی برگردیم که دفاع به‌عنوان هزینه‌ای اختیاری از سوی دولت تلقی می‌شد و صرفه جویی ها از طریق توخالی شدن از بیرون به دست می‌آمد".
Министр обороны Великобритании Бен Уоллес - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2023
وزیر دفاع انگلیس از سمت خود کناره گیری کرد
بوریس جانسون، نخست‌ وزیر سابق فوراً به این استعفا واکنش نشان داد و گفت: "از دیدن خروج دوستم بن والاس متأسفم. وزیر دفاع خوبی که به‌خوبی به تماس‌های زیادی پاسخ داد - به ویژه در مورد اوکراین".

متیو گوردون بنکس، نماینده سابق محافظه‌کار بریتانیا و پژوهشگر ارشد آکادمی دفاع بریتانیا، به اسپوتنیک گفت: «بن والاس، وزیر دفاع مستعفی بریتانیا، طی هفته‌های متمادی به طور گسترده‌ای از رفتن خود صحبت کرد و تمایل خود را برای یک چالش شخصی جدید اعلام کرد». «به خوبی روشن شده است که کار 24 ساعته او به عنوان وزیر دفاع به قیمت فروپاشی ازدواج او تمام شد، کمیسرهای پارلمانی در جریان یکسان سازی حوزه های انتخابیه بر اساس جمعیت، کرسی او در پارلمان در انتخابات بعدی را از وی سلب کردند. در حالی که والاس می توانست به راحتی بار دیگر یک کرسی امن را (در پارلمان) کسب کند، او تصمیم گرفته است پارلمان را ترک کند و انتظار می رود برخی از سمت های با درآمد خوب را در خارج از پارلمان کسب کند».

نماینده سابق بریتانیا افزود: «اگرچه والاس به دلایل شخصی و خانوادگی و به دنبال رد شدن او توسط ایالات متحده برای ریاست ناتواز سمت وزیر دفاع کناره گیری می کند، او از وضعیت واقعی در داخل اوکراین و عملیات نظامی ویژه روسیه آگاه خواهد بود. انتخاب او برای ترک این سمت در حالیکه احتمال اخراجش وجود نداشت، این ضمانت را می دهد که در صورتی که یک زمان اوکراین با فروپاشی روبرو شود، او در این سمت حضور نداشته است».
چرا از شاپس استفاده شد؟
گرانت شاپس یک محافظه کار با سابقه طولانی است که قبلاً وزیر حمل و نقل، انرژی و شبکه های صفر بوده است. به گفته مطبوعات محافظه کار بریتانیا، به نظر می رسد شاپس "یکی از ایمن ترین برگه های در دست" می باشد: او به سوناک وفادار است و ثابت کرده است که وزیری "توانا" است.
وقتی صحبت از اعتبارنامه دفاعی شاپس به میان می‌آید، رسانه‌های بریتانیا خاطرنشان می کنند که او "هفته گذشته به راحتی از کیف بازدید کرد"؛ برای مدت کوتاهی به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی فرا حزبی با اوکراین خدمت کرده و عضو شورای امنیت ملی بوده است. روزنامه نگاران بریتانیایی می گویند که تخصص نظامی شاپس به اندازه سلفش چشمگیر نیست ولی شایستگی اصلی او این است که آنچه را که نخست وزیر به او می گوید انجام خواهد داد.

نکته اصلی این است که دولت سوناک از وعده نخست وزیر وقت لیز تراس برای صرف هزینه خیره کننده 3 درصد از تولید ناخالص داخلی در امور دفاعی تا سال 2030 فاصله گرفت. دولت فعلی متعهد شد که بودجه نظامی را به 2.5 درصد "در درازمدت" برساند، زیرا تورم همچنان در حال کاهش است، رشد اقتصادی کند شده و استانداردهای زندگی به شدت در حال کاهش میباشند.

بر اساس گزارش دفتر آمار ملی، تا تاریخ 25 آگوست، حدود نیمی (51٪) ازافراد بزرگسالان در سراسر بریتانیا گفته اند که بیش از حد معمول برای به دست آوردن چیزی که برای تهیه غذا خریداری می کنند، هزینه می پردازند.

در این شرایط، هر وزیر دفاع بیش از حد پر انگیزه ای می توانست به یک نفرین برای کابینه سوناک تبدیل شود. با این حال، بنا بر ارزیابی های مطبوعات بریتانیا، "شاپ احتمالاً با یک گزینه بدون باخت می باشد."

گوردون بنکس می‌گوید: "ریشی سوناک، شاپس را بعنوان فردی که هیچ جاه‌طلبی شخصی برای جایگزینی او به عنوان رهبر حزب پس از انتخابات آینده ندارد، یک کارت ایمن می‌داند". "انتصاب او مانع از انتصاب یک رقیب بالقوه برای رهبری حزب و یا برهم زدن تعادل در کابینه شد. شاپس به سوناک وفادار است و در سمت های دیگر، وزیر نسبتاً مؤثری در کابینه بوده است. وی «ادامه پایدار» سیاست دفاعی موجود بریتانیا را در آستانه انتخابات بعدی تامین خواهد کرد ."

Новый министр обороны Великобритании Грант Шаппс. Архивное фото - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2023
گرانت شاپس وزیر دفاع جدید بریتانیا شد
شاپس چه موضعی را در خصوص اوکراین و چین اتخاذ خواهد کرد؟
به گفته این کارشناس، والاس به دلیل حمایت شدیدش از اوکراین مشهور بود و جانشین او احتمالاً از همین سناریو پیروی خواهد کرد.

گوردون بنکس تاکید کرد: «بعید است که روایت سیاست و لفاظی بریتانیا در مورد اوکراین تحت نظر شاپس تغییر کند، به استثنای اصلاحات مداوم در رسانه ها، زیرا واقعیت اوکراین روز به روز آشکارتر می شود و دائما کمتر و کمتر می توان آن را از مردم بریتانیا پنهان کرد. با این حال، اگر ایالات متحده سیاست خود را تغییر دهد، بریتانیا مجبور خواهد شد که در یک خط قرار گیرد».

وقتی نوبت به چین می‌رسد، به نظر می‌رسد که مقام دفاعی تازه منصوب شده، مخالف سرمایه‌گذاری‌های چینی نیست "در صورتی که انجام این کار بی‌خطر باشد"، اما وی مشخصا "دیدگاه به واقع هوشیاری درباره چین دارد".

نماینده سابق بریتانیا تصریح کرد: «اگرچه شاپس در جناح راست حزب محافظه کار است، اما او هیچ مشکلی در تجارت با چین نمی بیند تا زمانی که این تجارت تهدیدی برای امنیت بریتانیا نباشد. جابجایی او به سمت وزیر دفاع به هیچ وجه نشان دهنده تغییر در سیاست خارجی بریتانیا نیست؛ اما او نسبت به همکار سابقش درارتش، بن والاس، بیشتراز سلف خود پذیرای فرصت های تجاری می باشد. او البته قبل از ورود به سیاست یک کارآفرین تجاری بوده است».

وقتی صحبت از چین می شود، به سختی می توان کابینه سوناک را بدنبال مقابله دانست. علیرغم اینکه گفته می شود پکن یک "چالش" برای نظم جهانی است، گزارش شده است که نخست وزیر انگلیس در تلاش است تا روابط چین و انگلیس را اصلاح کند. به گفته مطبوعات بریتانیا، ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور و شی جین پینگ، رئیس جمهورچین ممکن است در نشست سران گروه 20 دیداری دوجانبه داشته باشند. ناظران بین المللی می گویند که از آنجایی که اقتصاد بریتانیا با مشکلاتی مواجه است، لندن نمی تواند روابط دیرینه خود با پکن را به زباله دانی بیندازد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала