اراده چین و آمریکا برای یافتن راه مصالحه بدلیل نگرانی از وضعیت اقتصاد جهانی

© AP Photo / Andy Wongگفتگوی چین و آمریکا درباره لغو تحریم ها و عوارض گمرکی
گفتگوی چین و آمریکا درباره لغو تحریم ها و عوارض گمرکی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2023
اشتراک
کارشناس: توافقات صورت گرفته در پکن کمبود موجود کانال های ارتباطاتی بین آمریکا و چین را پر می کنند.
توافق در مورد ارتباطات مستمر در زمینه مشکلات تجاری- اقتصادی یکی از نتایج اصلی ابتدایی مذاکرات مقامات چینی با جینا رایموند وزیر تجارت ایالات متحده در پکن می باشند. وان ون تائو وزیر بازرگانی چین و همتای آمریکایی، تشکیل کارگروهی برای مشخص سازی فهرست اختلاف نظرات دوجانبه را اعلام کردند. این کار گروه دیدارهایی را دو بار در سال در سطح معاونین وزرا برگزار خواهد نمود.
طرفین همچنین مکانیزم تبادل اطلاعات در مورد کنترل صادرات را راه اندازی کردند که به گفته وزیر بازرگانی چین، اجازه روشن شدن مواضع یکدیگر را می دهد و ارتباطات را بهبود می بخشد. این وزیران همچنین برای دیدار دست کم یکبار در سال به توافق رسیدند.
چین و ایالات متحده مصمم به جستجوی راه های مصالحه هستند، زیرا خطرات برای تضعیف اقتصاد جهانی تشدید شده اند – این مطلب را نیکیتا ماسلنیکوف کارشناس مرکز فناوری های سیاسی روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک اعلام نمود.

ماسلنیکوف تاکید کرد: "روابط تجاری چین و ایالات متحده یکی از حوزه های کلیدی تامین پویایی اقتصاد جهانی می باشد. به همین دلیل نیز نگرانی های طرح شده در پکن از جانب دو طرف قابل فهم می باشند. در حال حاضر به وضوح روند فعال سازی ارتباطات چین و روسیه در حوزه تجاری در جریان می باشد. مکانیزم های تعامل تعیین شده در نتیجه این مذاکرات می توانند زمینه ساز نتایج مشخص مثبت شوند. این امر می تواند درجه نامعلومی چشم اندازهای اقتصاد جهانی را در مجموع کاهش دهد".

چین و آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2023
نگاه ویژه اسپوتنیک
ناتوی آسیایی؛ تلاش آمریکا برای مهار چین
گون هونله Gong Honglie کارشناس انستیتو روابط بین المللی دانشگاه نانکین در مصاحبه با اسپوتنیک تاکید کرد که این توافقات در پکن کمبود موجود کانالهای ارتباطاتی بین دوکشور را پر خواهد کرد:

"از زمانی که بین ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین تقابل تجاری آغاز شد، روابط بین دو کشور بسیار متلاطم شدند. و دلیل این تلاطم در محدودیت ها یکجانبه هستند که توسط آمریکا علیه چین اعمال شدند. همانطور که می شاهد هستیم، این شرایط با تقابل تجاری متشنج بیش از یک سال است که ادامه دارد و راه حل این تقابلی که به شکل جدی ارتباطات اقتصادی – تجاری بین دو کشور را مختل کرده، تا کنون پیدا نشده است. از این منظر، این واقعیت که وزیر تجارت ایالات متحده شخصا به چین می آید و اینکه طرفین در مورد ایجاد کانال های جدید ارتباطی و تشکیل کارگروه توافق می کنند، از دید من یک سیگنال مشخصا مثبتی را برای بازسازی روابط تجاری – اقتصادی بین واشنگتن و پکن ارسال می نماید. پیشتر طرفین کانال ها و مکانیزم کافی برای برقراری ارتباطات به موقع را نداشتند. این امر اجازه می دهد که سریعتر به درگیری های صورت گرفته عکس العمل نشان داد و از شرایطی که در آن اختلاف نظرهای جداگانه و نقطه ای به تمامی ساختار روابط سیاسی و تجاری – اقتصادی بین چین و آمریکا ضربه می زند، اجتناب کرد.

وان ون تائو وزیر بازرگانی چین در دیدار با جینا رایموند اعلام کرد که چین به شکل جدی نگران سیاست ایالات متحده در حوزه مواد نیمه هادی، یارانه های تبعیض آمیز و تحریم ها بر علیه شرکت های چینی می باشد. همزمان وی در مورد آمادگی چین جهت تلاش های مشترک با ایالات متحده در راستای ایجاد فضای سیاسی سالم برای همکاری محافل تجاری دو کشور و تعامل تجاری دو جانبه، اطمینان داد.
نیکیتا ماسلنیکوف معتقد است که مواد نیمه هادی- مهمترین عامل ناراحتی در اختلاف نظرهای تجاری دو جانبه می باشند، این در حالیست که ممکن است که تا آخر سال برخی پیشرفت ها در حل این مشکل دیده شود.

"از آنجایی که چین بصورت مستقیم مشکل مواد نیمه هادی را به عنوان یکی از اولویت ها در برابر آمریکایی ها قرار داده است، این مشکل وجود دارد، ولی به برخی قدمهای طرف مقابل امیدوار است. علاوه بر آن، اطمینان بخشی در مورد آمادگی برای اقدامات مشترک جهت ایجاد فضای سیاسی مناسب برای تجارت، این علامت را می دهد که چین ممکن است برخی محدودیت های خود در پاسخ به اقدامات مشابه آمریکایی، کاهش دهد. طرف چینی احتمالا مشکل تراشه را به عنوان نوعی آزمون آمادگی طرفین برای حرکت آرام ه سوی کاهش جنگ تجاری ارزیابی نماید. البته که فعلا بحثی در مورد رفع اختلافات تجاری – اقتصادی وجود ندارد، اما تلاش ها برای دست کم ایجاد کانال های ارتباطاتی به خودی خود یک عامل مثبت است".

پنتاگون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.08.2023
آمریکا برای مقابله با چین، خود را به هواپیماهای بدون سرنشین مسلح می کند
از سوی دیگر به عقیده گون هونله، ایالات متحده رویکرد سخت پایه ای خود را در رابطه با چین تغییر نخواهد داد:

"درگیری بین چین و آمریکا در حوزه های سیاسی و تجاری – اقتصادی سالهاست که ادامه دارد و روابط دوجانبه بین کشورها در پایین ترین سطح خود از لحظه برقراری آنها قرار دارند. در این شرایط ایالات متحده آمریکا می بایست به خوبی درک می کردند که سیاست سخت آنها در رابطه با چین نه تنها نتایج مدنظر آنها را به همراه نخواهد داشت، بلکه خسارت بزرگی را به منافع تجاری – اقتصادی خود آنها نیز وارد خواهد ساخت. با این وجود با توجه به برخی اظهارات در آمریکا، دولت بایدن به هیچ وجه تلاش نخواهد کرد تا رویکرد کلی در آنچه مربوط به تعرفه ها برای کالای چینی و یا سیاست محدودیت های فناوری بر علیه چین می باشند، را تغییر دهد. علاوه بر آن رایموند پیش از سفر به چین به کنگره اعلام کرده بود که در مورد مسائل امنیتی دست کوتاه نخواهد آمد. به همین دلیل، دولت بایدن در پاسخ به خواست کنگره برای ادامه سیاست سختگیرانه در رابطه با چین، احتمالا برخی اصلاحات را در یکسری حوزه های صرفا فنی اعمال خواهد کرد. بعنوان مثال زمانی که چین رفع ممنوعیت تورهای گروهی به ایالات متحده را اعلام کرد، آنها تعداد پروازهای بین دو کشور را افزایش دادند. پیش از سفر رایموند به چین، تحریم ها علیه 27 فرد حقیقی چینی رفع شدند و همچنین تلنگری برای توسعه ارتباطات تجاری زده و شد و از این دست کارها. اما رویکرد کلی سختگیرانه ایالات متحده آمریکا در رابطه با چین به صورت ریشه ای تغییر نخواهد کرد. و از جمله سیاست معروف به "کاهش خطرات" (کاهش وابستگی به واردات و سرمایه گذاری های چین) توسط واشنگتن ادامه خواهد یافت".

روز سه شنبه هی لیفن معاون رئیس شورای دولتی جمهوری خلق چین با جینا رایموند ملاقات کرد. وی آمادگی برای تلاش های جدید و مثبت در راستای حفظ اجماع اقتصادی و فعال سازی همکاری ها بین چین و آمریکا را تایید کرد. این اظهارات در زمان بخش باز دیدار برای حضور رسانه ها مطرح شدند. جینا رایموند نیز به نوبه خود تایید کرد که روابط بازرگانی ایالات متحده آمریکا و چین یکی از مهمترین روابط در جهان می باشند. وی خاطرنشان کرد که ایالات متحده هیچوقت در زمینه دفاع از امنیت ملی خود دست به مصالحه نخواهد زد و افزود که واشنگتن بدنبال جداسازی و یا مهار نمی باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала