نگاه ویژه اسپوتنیک

جایگاه بریکس پس از پیوستن 6 کشور جدید

© CC0 / Unsplashاعضای جدید بریکس
اعضای جدید بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.08.2023
اشتراک
با پیوستن شش کشور جدید جمهوری اسلامی ایران، مصر، عربستان سعودی، امارات متحد عربی، اتیوپی و ارژینتین به مجموعه بریکس جایگاه جهانی این سازمان بین المللی ارتقا یافت.
با پیوستن شش کشور جدید جمهوری اسلامی ایران، مصر، عربستان سعودی، امارات متحد عربی، اتیوپی و ارژینتین به مجموعه بریکس جایگاه جهانی این سازمان بین المللی ارتقا یافت و در ابعاد جمعیتی و نیروی انسانی، جغرافیایی، معادن و فلزات، ذخائر نفتی و گازی، و تولید ناخالص ملی جایگاه بالاتری پیدا کرد و این جایگاه، بریکس را در عرصه بین المللی به قدرت برتر جهانی تبدیل کرد و امکان فعالیت بیشتر آن در آینده در تعریف معادلات سیاسی و اقتصادی جهان، حل و فصل بحرانها و ایجاد نظام جدیدی بین المللی بیش از گذشته فراهم شد.
نشست بریکس2023 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.08.2023
نگاه ویژه اسپوتنیک
مزایای عضویت ایران در گروه بریکس
در ابعاد قدرت بشری و جمعیتی اکنون هند با ١/٤٣ میلیارد نفر و چین با ١/٤٢ میلیارد نفر، و برزیل با 217 میلیون، روسیه 146 میلیون، اتیوپی122میلیون، مصرمیلیون108 ، ایران 85 میلیون، افریقای جنوبی 60 میلیون، ارژانتین46میلیون، عربستان 34 میلیون، و امارات 10 میلیون نفر، جمعا نزدیکبه ٣/٧میلیارد نفر از جمعیت جهان بزرگترین تجمع بشری است که در سازمانی خارج از سازمان ملل عضویت دارند.
داشتن تقریبا نیمی از جمعیت جهان و قدرت بشری آن هم از نوع جوان هم در فرایند تولید و هم در فرایند داشتن بازار مصرف بزرگ داخلی اهمیت بسیار بالایی دارد.
از لحاظ وسعت جغرافیایی با پیوستن شش کشور جدید به سازمان بریکس ، این سازمان اکنون نزدیک به یک سوم سرزمین جهان را در اختیار دارد . روسیه با 17 میلیون کیلومتر مربع،چين با ٩/٥ کیلومتر مربع ، هند با ٣/٥ میلیون کیلومتر مربع ،ارژانتین با 78/ 2 میلیون کیلومتر مربع ، عربستان با 1/2میلیون کیلومتر مربع ، ایران ١/٦٥میلیون کیلومتر مربع ، افریقای جنوبی با ١/٢٢میلیون کیلومتر مربع ، مصر یک میلیون کیلومتر مربع ، امارات 83 هزار کیلومتر مربع و جمعا نزدیک به چهل میلیون کیلومتر مربع مساحت در اختیار بریکس است که بزرگترین زمین که در اختیار یک تشکل بین المللی بعد از سازمان ملل است.
شکی نیست که این سرزمین پهناور حاوی ثروتهای طبیعی بسیاری است مانند معادن و فلزات، نفت و گاز، جنگل و زمینهای حاصلخیز کشاورزی است که در تعریف قدرت در سطح بین الملل و خود کفایی داخلی اهمیت بسیاری دارد.
وجود این ثروتها و سهولت تعامل داخلی بر اساس منشور بریکس آنهم با ارزهای ملی و یا در آینده نزدیک یک ارز جدید بین المللی که اعلام می کند، حاشیه مانور همه کشورهای عضو را تا حد بسیاری افزایش می دهد و زمینه رقابت آن را در سطح بین المللی افزایش می دهد.
به عنوان نمونه در زمینه نفت با پیوستن ایران، عربستان وامارات اکنون بیش از نیمی از ذخائر کشف شده جهان به بریکس تعلق دارد. بر اساس سازمان اوپک ذخایر نفتی عربستان 258 میلیارد بشگه، ایران 208میلیارد بشگه، امارات 98 میلیارد بشگه ، روسیه 80 میلیارد بشگه و جمعا بالغ بر 750 میلیارد بشگه که بیش از نیمی از ذخائر شناخته شده جهان شمرده می شود. همچنین در زمینه ذخایر گازی نیز با پیوستن ایران، عربستان و امارات جایگاه بریکس در این زمینه به شدت ارتقا یافت.
Пресс-центр саммита БРИКС в Йоханнесбурге - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.08.2023
امارات: دعوت این کشور به بریکس نشان دهنده تلاش های کشور است
روسیه با 187 تریلیون متر مکعب گاز،ایران 42 تریلیون متر مکعب، عربستان ٧/٥ تریلیون متر مکعب،، امارات 6 تریلیون متر مکعب، چین 3 تریلیون متر مکعب، و مصر 1١/٦تریلیون متر مکعب، و جمعا نزدیک به 250 تریلیون متر مکعب که عملا دو سوم ذخایر کشف شده جهان است که اکنون در اختیار بریکس قرار دارد. با توجه به جایگاه گاز به عنوان سوخت تمیز که در آینده نقش مهمی در انتظار آن است می توان گفت که در زمینه سلطه بر ذخایر گازی جهان، یریکس جایگاه ویژه ای دارد.
در ابعاد اقتصادی می توان گفت که با پیوستن شش کشورجدید به مجموعه بریکس، این سازمان از لحاظ اقتصادی از امریکا بزرگترین اقتصاد کنونی جهان، پیشی گرفته و اکنون حرف اول اقتصاد جهان در اختیار بریکس است. بر اساس آمار صندوق بین الملل پول در محاسبه تولید ناخالص ملی بر پایه دلار، کشور چین با نزدیک به 20 تریلیون دلار، هند 4 تریلیون دلار ، روسیه 2 تریلیون دلار ، برزیل 2 تریلیون دلار ، عربستان یک تریلیون دلار ، ارژانتین 650 میلیارد دلار امارات500 میلیارد دلار، مصر400 میلیارد دلار ، ایران 400 میلیارد دلار ، افریقای جنوبی 400 میلیارد دلار ، اتیوپی 156 میلیارد دلار و جمعا بالغ بر 31 تریلیون دلار تولید ناخالص ملی است. البته محاسبه تولید ناخالص ملی بر پایه قدرت خرید، مجموعه بریکس را در شرایط بهتری قرار می دهد.
کشور چین با 24 تریلیون دلار تولید ناخالص ملی، هند 11 تریلیون دلار ،روسیه 6/5 تریلیون دولار ، برزیل4 تریلیون دلار تولید ناخالص ملی ، عربستان 9/ 1 تریلیون دلار ، ایران با ١/٥ تریلیون دلار ،ارژانتین 900 میلیارد دلار ، افریقای جنوبی800 میلیارد دلار امارات 750 میلیارد دلار ، اتیوپی240 میلیارد دلار و جمعا نزدیک به 52 تریلیون دلار تولید ناخالص ملی عملا حرف اول را در میان تجمع های اقتصادی در جهان می زند و از مجموع اقتصاد اتحادیه اروپا و امریکا و نیز گروه هفت صنعتی حهان پیشی گرفته است.
امار فوق نشان می دهد که مجموعه بریکس در داشتن نیروی انسانی، ثروت های معدنی، نفت و گاز، و در ابعاد دیگر تکنولوژی و های تک، از امکانات بی نظیری برخوردار است و فرایند تولید کشاورزی و صنعتی در این کشورها در سطح بالایی جریان دارد.
وجود بازار بسیار گسترده 7/3 میلیارد نفره نقطه قوه و اطمینان بخش به شمار می رود و به رقبای غربی اجازه اعمال فشار و تحریم بر ضد آنها نمی دهند.
این جایگاه ویژه با اینهمه ثروت های انسانی و مادی و تکنولوژیکی به بریکس اجازه می دهد تا در تعیین قواعد بازی بین المللی و ارزتبادل اقتصادی نقش ویژه ای ایفا کند. اعلام غربیها در ضرورت اصلاح نظام بین الملل و ضرورت اصلاح عضویت در شورای امنیت سازمان ملل و اضافه کردن چند عضو جدید که برخی از آنها عضو اصلی بریکس اند، نشان می دهد که غرب به این باور رسیده که نظام جهانی در حال تحول است وباید با بریکس تعامل کرد و تهدید و فشار در برابر این غول جدید جهانی خیلی کارساز نیست و با عقل و منطق سازگاری ندارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала