نگاه ویژه اسپوتنیک

مزایای عضویت ایران در گروه بریکس

© Sputnik / Григорий Сысоев /  مراجعه به بانک تصاویر نشست بریکس2023
نشست بریکس2023 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.08.2023
اشتراک
گروه بریکس با برخورداري از قريب به 40 درصد جمعيت و مساحت جهان با اعضایی که دارای اقتصادهای قدرتمند و رو به رشد هستند، از عناصر زيربنايي توسعه و تقویت جهان چند قطبی به شمار می آید.
این گروه که سال های اخیر موفق به پیشی گرفتن از گروه 7 در اقتصاد جهانی شده، از ظرفیت های قابل توجهی برای شکل دادن به جهان آینده برخوردار است.
در این بینپیوستن ایران به این گروه که یک رویداد تاریخی و مهم محسوب می شود، از جنبه های مختلف حائز اهمیت است. بر این اساس پيوستن كشوري مثل ايران به گروه بریکس كه داراي توان اقتصادي بالا و منابع غني انرژي است، دارای مزایای دوجانبه هم برای ایران و هم برای این سازمان خواهد بود که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. ايران از لحاظ جغرافیایی به عنوان نقطه اتصال گروه بریکس با كشورهاي حوزه آسیای مرکزی و قفقاز با خلیج فاس و خاورمیانه از موقعيت ژئوپليتيكي كم‌نظيري برخوردار است. وضعيت جغرافيايي منحصر به فرد ايران، اين کشور را به پل ارتباطي بين درياي خزر و خليج فارس و همچنين محل تلاقي خطوط ترانزيتي مبدل خواهد کرد و موقعيت ممتازي براي ايران رقم خواهد زد. اين مسئله نقش ژئواستراتژيك ايران در مسايل امنيتي و اقتصادي را افزايش خواهد داد.
2. عضويت دائم ايران در گروه بریکس، شكستي است كه از سوي ايران به ايالات متحده امريكا تحميل مي‌شود. زيرا چنین رویدادی، ناكارآمدي تحريم‌ها و تلاش‌هاي امريكا جهت انزواي ايران را نمايان می کند. عضویت در بریکس، علاوه بر ارتقای همکاری های دوجانبه و چندجانبه با اعضای این گروه، بر قدرت مانور سیاسی و امنیتی ایران در فضای منطقه ای و بین المللی می افزاید. به خصوص که از منظر مناسبات بین‌المللی، ایران با خواسته‌های گروه بریکس مبنی بر به چالش کشیدن یکجانبه گرایی آمریکا و نظم تحت رهبری غرب اشتراک نظر دارد. در واقع ایده جهان چندقطبی که توسط گروه بریکس دنبال می شود، در راستای سیاست خارجی ایران قرار دارد.
چرا موفقیت ایران در کسب کرسی بریکس اینقدر مهم است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.08.2023
گزارش و تحلیل
چرا موفقیت ایران در کسب کرسی بریکس اینقدر مهم است؟
3. بریکس در حوزه مسائل اقتصاد بین الملل فعال است و تصمیمات مهم این گروه می تواند در آینده تاثیر مهمی در حوزه‌ تجارت جهانی داشته باشند. حضور ایران در این گروه عملا به معنای مشارکت در تصمیمات و فعالیت های مهم در سطوح جهانی است. در واقع حضور ایران در گروه بریکس می تواند موجب افزایش نقش آفرینی تهران در تجارت جهانی و اقتصاد بین الملل شود.
4. بریکس ساز و کاری برای تقویت روابط دو و چند جانبه میان کشورهای عضو است. بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران از طریق عضویت در بریکس می تواند روابط خود را با کشورهای عضو گسترش دهد. در این بین گسترش همكاري‌هاي ايران با کشورهای قدرتمندی همچون روسيه، چين و هند در چارچوب گروه بریکس مي‌تواند بر توان تاثيرگذاري ايران در معادلات منطقه‌اي و جهاني بيفزايد.
5. با توجه به افزايش مصرف انرژي در جهان و حضور کشورهاي مصرف کننده انرژي در گروه بریکس، زمينه مناسبي جهت همکاري در این خصوص وجود دارد که جايگاه و نقش ممتاز ايران را تقويت خواهد نمود. زيرا ايران علاوه بر آنکه دارای منابع قابل توجه انرژی است، از گذشته صادر کننده سنتی به برخی ار کشورهای عضو گروه بریکس نیز محسوب می شود.
6. عضویت ایران در گروه بریکس می تواند موجب مشارکت فعال تهران در پروژه "جاده ـ کمربند" چین شود. در این خصوص ایران می‌تواند به مثابه پل شرق ـ غرب و بالعکس عمل کند.
7. در حالی که اکثر کشورهای رقیب ایران عضو نهادهای منطقه و بین المللی هستند و بخشی از مسائل خود را در این نهاد‌ها مطرح کرده و از این رهگذر به مسائل منطقه‌ای و چندجانبه تبدیل و ایجاد اجماع کنند، عضویت در گروه بریکس می تواند موجب ارتقای منزلت و جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران شود. بنابراین عضویت در گروه بریکس که یکی از مهم‌ترین ساز و کارهای اقتصادی در جهان به شمار می آید، با منافع ملی ایران همسویی دارد.
6. با توجه به وجود ساز و کارهای اقتصادی در بریکس همچون بانک توسعه جدید و صندوق ذخیره، ایران می تواند با سهولت بیشتری از این نهادها وام بگیرد یا مشارکت آنها را برای سرمایه گذاری در طرح های زیربنایی خود جلب کند. همچنین راه اندازی ساختارهای مشابه سوئیفت در بریکس، این فرصت را برای ایران ایجاد می کند که تحریم های یکجانبه آمریکا را کم اثر کند. در عین حال ایده دلارزدایی از اقتصاد جهان که توسط بریکس دنبال می شود، کاملا همسو با سیاست های اقتصادی ایران در تجارت خارجی است.
در مجموع موافقت اعضای اصلی گروه بریکس با عضویت دائم ایران، بی‌تاثیر از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نیست. آنچه که موجب تاسیس و گسترش چنین گروه هایی در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود، منافع و تهدیدهای مشترک کشورهایی است که بنا به ملاحظات مختلف، آنها را مد نظر گرفته و اقدام به مشارکت دست جمعی جهت پیشبرد اهداف مشترک می‌کنند. بر این اساس در مورد عضویت ایران در گروه بریکس توجه به نقشی که روسیه ایفا کرد، حائز اهمیت است. حمایت روسیه به عنوان بازیگران تعیین کننده در بریکس از عضویت کامل ایران نه تنها موجب تعمیق روابط میان تهران و مسکو می شود، بلکه می تواند به آینده همکاری های مداوم منطقه ای میان این کشورها نیز یاری رساند. از این رو ضروری است رایزنی های تهران و مسکو در خصوص مسائل مختلف امنیتی و اقتصادی ادامه پیدا کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала