- اسپوتنیک ایران  , 1920
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
روسیه در تاریخ 24 فوریه عملیات ویژه در اوکراین را آغاز کرد. ولادیمیر پوتین هدف از این عملیات را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند."

اوکراین، فاقد زیرساخت برای جنگنده اف-16

© Photo / IRNAپنتاگون
پنتاگون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.08.2023
اشتراک
چرا آمریکا به اوکراین جنگنده اف -16 می دهد؟
به گزارش اسپوتنیک، پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون روز 24 اوت (پنجشنبه) در پاسخ به سوالی مربوط به زیرساخت ضروری برای جنگنده های "اف-16" اعلام کرد پاسخ کوتاه به سؤال شما منفی است. اوکراین در این مرحله زیرساخت های لازم برای میزبانی از جنگنده های نسل چهارم "اف -16" ندارد.
پیش از این، وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد که انتظار دارد در ماه اکتبر آموزش خلبانان اوکراینی را برای پرواز جنگنده های "اف-16" آغاز کند، قبل از آن یک دوره زبان انگلیسی برای خلبانان در ماه سپتامبر برگزار می شود. پنتاگون همچنین زمان انتقال جنگنده‌های مدرن غربی اف-16به اوکراین را "ماه‌ها، نه هفته‌ها" خواند.
پیش از این، گزارش شده بود که ائتلافی متشکل از 11 کشور آموزش خلبانان اوکراینی را برای پرواز با F-16 در ماه اوت آغاز خواهند کرد. به گفته رئیس وزارت دفاع اوکراین، این ائتلاف شامل دانمارک، هلند، بلژیک، کانادا، لوکزامبورگ، نروژ، لهستان، پرتغال، رومانی، سوئد و بریتانیا است.
Пилот, президент Украины Владимир Зеленский и исполняющий обязанности премьер-министра Нидерландов Марк Рютте позируют перед истребителем F-16 в Эйндховене, Нидерланды - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2023
ترساندن زلنسکی از جزئیات نگران کننده در مورد جنگنده های "اف 16"
شان بل، کارشناس نظامی بریتانیایی در مصاحبه با رادیو تایمز اعلام کرد که هواپیماهای اف-16 قدیمی به اوکراین تحویل داده می شود.
وی در ادامه افزود: "من خودم در دهه 90 با اف-16 دانمارکی پرواز کردم. اینها هواپیماهای خوبی هستند، اما دیگر قدیمی شده اند. دانمارکی ها قصد داشتند در اواسط سال آینده آنها را از خدمت خارج کنند. مانند هر خودروی قدیمی، این جنگنده ها کمتر قابل اعتماد خواهند بود".
این تحلیلگر همچنین یادآور شد که خلبانان غربی هواپیماهای اف-16را در منطقه جنگی اوکراین هدایت نخواهند کرد، زیرا این امر منجر به تشدید درگیری با روسیه خواهد شدمی شود.
مدتی پیش یکی از مقامات ارشد کاخ سفید گفت که ایالات متحده تصمیم گرفته است با انتقال اف-16 از دانمارک و هلند به اوکراین موافقت کند. به گفته وی، مقامات کی‌یف پس از اتمام دوره آموزشی خلبانان نیروهای مسلح اوکراین، آنها را از کشورهای ثالث دریافت خواهند کرد.
 جنگنده روسی سوخو 57  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.08.2023
ابزار جدید برای افزایش قدرت نبرد جنگنده "سوخو-57" روسیه + فیلم
گفتنی است، پیشتر، یاکوب المان جنسن، وزیر دفاع دانمارک بیان کرد که اوکراین می‌تواند از جنگنده‌های F-16ساخت آمریکا فقط در خاک خود استفاده کند.
وی در ادامه افزود: " ما فقط به شرطی تسلیحات را اهدا می کنیم که برای بیرون راندن دشمن از خاک اوکراین استفاده شود. و نه فراتر از خاک اوکراین.
این قانون در مورد همه انواع سلاح های ارائه شده توسط ناتو، اعم از تانک، جنگنده یا هر چیز دیگری اعمال می شود".
دانمارک در مجموع ۱۹ فروند هواپیما عرضه خواهد کرد. هلند در مجموع 42 فروند "اف -16" دارد، اما باید در رابطه با انتقال تمام جنگنده ها به اوکراین و یا بخشی از آن‌ها تصمیمگیری شود.
فدراسیون روسیه پیشتر یادداشتی در خصوص ارسال سلاح به اوکراین برای کشورهای ناتو ارسال کرده بود. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد هر محموله ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد، هدف قانونی روسیه خواهد بود. وزارت امور خارجه اعلام کرد که کشورهای ناتو با ارسال سلاح به اوکراین "با آتش بازی می کنند". دمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی ریاست جمهوری فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد که پمپاژ اوکراین با تسلیحات از سوی غرب، نه تنها به موفقیت مذاکرات روسیه و اوکراین کمک نمی کند، بلکه تأثیر منفی بر این روند خواهد گذاشت.
آمریکا قصد دارد محموله بزرگی از تسلیحات ارسالی ایران را مصادره کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.07.2023
آمریکا قصد دارد محموله بزرگی از تسلیحات "ارسالی ایران" را مصادره کند
دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که مسکو به دقت هرگونه اظهارات در مورد ضدحمله آتی را زیر نظر دارد و هنگام برنامه ریزی عملیات ویژه آنها را در نظر می گیرد.
در 24 فوریه، چین یک طرح 12 ماده ای برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اوکراین ارائه کرد. پیشنهادات اصلی پکن از سرگیری مذاکرات صلح و توقف درگیری ها بود. چین از طرفین خواست تا به حاکمیت همه کشورها با رعایت منشور سازمان ملل احترام بگذارند و ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذارند.
گرینوالد، روزنامه نگار آمریکایی که با ادوارد اسنودن افشاگر اطلاعاتی آمریکا همکاری می کرد، در پادکستی در توئیتر نوشت ابراز اطمینان کرد که تسلیحات، از جمله آنهایی که در دست نئونازی‌های اوکراینی است، از طریق بازار سیاه در سراسر اروپا و خاورمیانه پخش خواهد شد.
وی در پایان نوشت: " مانند هر جنگ دیگر ایالات متحده، احتمالاً زمان نشان خواهد داد که ما علیه گروه‌هایی که به سلاح‌های "از دست رفته" خودمان در این درگیری مسلح شده‌اند، وارد جنگ خواهیم شد".
همانطور که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد، وزارت امور خارجه آمریکا باید به این نکته توجه کند که سلاح های عرضه شده به اوکراین، سر از بازار سیاه و نه تنها در اروپا، بلکه در سایر قاره ها درآورده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала