گزارش و تحلیل

کنعانی: شعار امنیت آمریکا در خلیج فارس پوچ است+فیلم

© Photo / IRNAناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.08.2023
اشتراک
در دیدار وزرای امور خارجه دو کشور پیرامون فعال سازی قراردادهای موجود اقتصادی میان دو کشور و در نظر گرفتن انعقاد قراردادهای جدید صحبت شد.
پس از سال‌ها قطع روابط میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با کلید خوردن برقراری مجدد روابط رفت و آمد ها میان سران دو کشور آغاز شده و اخیرا طی سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی مجدداً موضوع دعوت پادشاه عربستان از رئیس جمهور ایران مطرح شد.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
سفر مهم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به ریاض و گفتگو با مقامات عالی رتبه ریاض را در چهارچوب دعوت رسمی وزیر امور خارجه عربستان سعودی از دکتر امیر عبداللهیان داشتیم، پس از حدود ۷ سال انقطاع روابط، موضوعات فراوانی برای گفتگو میان طرفین وجود دارد.
موضوعات دوجانبه سیاسی را مطرح کردیم و پیرامون موضوعات مربوط به حوزه ‌های اقتصادی و تجاری صحبت کردیم، در رابطه با ایجاد مجمع گفتگو و همکاری در منطقه نیز مذاکره انجام شد و این ایده با توجه به سفر رئیس جمهور به چهار کشور حوزه خلیج فارس با آنها نیز مطرح شده بود، در این سفر به عربستان سعودی به عنوان یکی دیگر از کشورهای مهم حوزه خلیج فارس تبادل نظر در این زمینه انجام شد و این ایده مورد توجه طرف عربستانی قرار گرفت و در حال بررسی موضوع هستند.
بریتانیا  فرماندهی ائتلاف دریایی آمریکایی در خلیج فارس بر عهده‌ گرفت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2023
انگیزه‌های آمریکا از تنش زایی در خلیج فارس
تشکیل چنین مجمعی طبیعتاً یک روند است و باید نظر طرف ‌های شریک این ایده در نظر گرفته شود و مورد بررسی و تبادل نظر قرار گیرد با فضای مثبتی که در منطقه شاهد هستیم، هم اکنون عملاً شاهد این مسیر هستیم و گام‌ های بعدی می‌تواند زمینه‌ ساز چنین ایده‌ ای باشد.
در دیدار وزرای امور خارجه دو کشور پیرامون فعال سازی قراردادهای موجود اقتصادی میان دو کشور و در نظر گرفتن انعقاد قراردادهای جدید صحبت شد، در مورد امور سرمایه ‌گذاری، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و موضوعات گمرکی مذاکره انجام شد و طرفین اتفاق نظر داشتند که در اولین فرصت ممکن اجلاس اقتصادی دو کشور برگزار شود تا ثمرات روند آن را در حوزه اقتصادی و تجاری شاهد باشیم.
طرف عربستانی مجدداً دعوت پادشاه عربستان سعودی از رئیس جمهور ایران را مطرح کردند و اتفاق نظر وجود دارد که زمینه‌ های لازم برای این سفر در اسرع وقت فراهم شود.
وی افزود: امنیت منطقه به ویژه خلیج فارس باید در خود منطقه توسط کشورهای پیرامون این حوزه تامین شود، این یک نگاه کلی است و جمهوری اسلامی ایران در همین چهارچوب گفتگوهای خود را با کشورهای حوزه خلیج فارس تسریع کرده و در چهارچوب ایده تشکیل مجمع گفتگو و همکاری هم به این موضوع توجه داریم.
بریتانیا  فرماندهی ائتلاف دریایی آمریکایی در خلیج فارس بر عهده‌ گرفت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2023
گزارش و تحلیل
کارشناس: آمریکا شتاب زده درصدد بازپس گیری جایگاه خود در خلیج فارس است
دخالت کشورهای خارج از این حوزه را با شعار امنیت، پوچ تلقی می‌کنیم و منافع آنها همواره در چارچوب ایجاد بی‌ ثباتی در منطقه تامین شده، شواهد نشان دهنده آن است که دولت آمریکا از روند افزایش تعامل و همکاری میان کشورهای شمال و جنوب خلیج فارس ناخوشنود است.
شاهد انتقال نیروهای نظامی جدید دولت آمریکا به منطقه در زمانی هستیم که روند بهبود روابط میان کشورهای حوزه خلیج فارس آغاز شده و ما خوشبین هستیم که روند همکاری بین کشورهای منطقه با سرعت بیشتری به سمت جلو حرکت کند و شاهد شکل‌گیری روند استقرار، ثبات و امنیت درون‌زا و فراگیر در منطقه باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران موضوع کاهش سطح آب دریای خزر را مورد اهتمام این کشور توصیف کرد و اظهار داشت:
موضوع کاهش سطح آب دریای خزر یک پدیده ناشی از تغییرات اقلیمی، گرمایش زمین و کاهش آب ورودی رودخانه‌ های منتهی به خزر است، این موضوع مورد اهتمام جمهوری اسلامی ایران است و در چهارچوب گروه کاری مقامات عالی رتبه کشورهای ساحلی دریای خزر در دستور بررسی قرار گرفته تا راهکاری برای آن یافت شود، جمهوری اسلامی ایران این موضوع را در چهارچوب کنوانسیون تهران نیز دنبال می‌کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала