گزارش و تحلیل

کارشناس: آمریکا شتاب زده درصدد بازپس گیری جایگاه خود در خلیج فارس است

© AP Photo / Mass Communication Specialist 1st Class Blake Midnight/U.S. Navyبریتانیا فرماندهی ائتلاف دریایی آمریکایی در خلیج فارس بر عهده‌ گرفت
بریتانیا  فرماندهی ائتلاف دریایی آمریکایی در خلیج فارس بر عهده‌ گرفت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2023
اشتراک
ایالات متحده از استقرار بیش از 3 هزار نظامی خود در منطقه خلیج فارس برای حفظ امنیت عبور کشتی های تجاری از تنگه هرمز خبر داده بود.
به گزارش اسپوتنیک، پیشتر دفتر مطبوعاتی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا از ورود بیش از 3 هزار تفنگدار نیروی دریایی آمریکا به منطقه خلیج فارس خبر داد. طبق طرح پنتاگون، این تفنگداران دریایی در کشتی‌های تجاری که از خلیج فارس عبور می‌کنند مستقر می شوند تا از "توقیف و تهدید آنها توسط نیروهای ایرانی" جلوگیری شود. آژانس در بیانیه ای اعلام کرد که واحدهای Bataan ARG/26 MEU ایالات متحده پرسنل هوایی، دریایی و نیروی دریایی ایالات متحده را به منطقه تحویل می دهند که "انعطاف پذیری و توانایی دریایی بیشتر برای ناوگان پنجم ایالات متحده" را فراهم می کند. فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا تصریح کرد که منطقه عملیاتی ناوگان پنجم تقریباً 2.5 میلیون مایل مربع آب را در بر می گیرد و شامل خلیج عربی، خلیج عمان، دریای سرخ، بخش هایی از اقیانوس هند و سه نقطه حساس در تنگه هرمز، کانال سوئز و تنگه باب المندب است.
در این خصوص حسن هانی زاده، تحلیلگر سیاسی و کارشناس مسائل خاورمیانه به اسپوتنیک توضیحاتی را ارائه کرد.
برگزاری رژه بزرگ شناوری بسیج دریایی ایران در منطقه خلیج فارس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.08.2023
گزارش و تحلیل
هدف تنش سازی های آمریکا در خلیج فارس
هانی زاده در پاسح به پرسشی در مورد قصد واشنگتن از این اقدام و آنکه آمریکا برای چه چیزی آماده می شود، گفت:" اعزام 3 هزار تفنگدار و ناوهای جنگی آمریکا به خلیج فارس نقض آشکار آزادی دریانوردی محسوب می شود. به دلیل آنکه ایران دارای 3200 کیلومتر مرز ساحلی در خلیج فارس و دریای عمان می باشد. ایران قادر خواهد بود از امنیت کشتی ها و آزادی دریانوردی در این منطقه به خوبی محافظت کند. وجود نیروی دریایی قدرتمند ایران این اطمینان را به جامعه جهانی می دهد که ایران به تنهایی قادر خواهد بود آزادی کشتی رانی در تنگه هرمز و خلیج فارس را تامین کند".
این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه توضیح داد:" اما با توجه به اینکه اخیرا برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مانند عربستان سعودی، امارات و عمان در صدد تشکیل نیروی مشترک برای حفظ امنیت خلیج فارس هستند، همین مسئله موجب شد که آمریکایی های به صورت شتاب زده درصدد جلوگیری از بومی سازی امنیت خلیج فارس برآیند. همچنین نزدیکی نیروهای دریایی ایران، روسیه و چین و مانورهای مشترکی که میان این سه کشور صورت گرفته موجب شده که آمریکایی ها به این نتیجه برسند که ممکن است جایگاه دریایی خود در سطح جهان را از دست بدهند. با توجه به اینکه خلیج فارس از نگاه آنها یک آبراه مهم بین المللی است لذا درصدد اعزام تفنگداران دریایی خود برای سیطره بر این آبراه هستند. . این موضوع نقض قوانین بین المللی می باشد".

وی اضافه کرد:" به اعتبار اینکه خلیج فارس بخشی از حاکمیت ایران تلقی شده و ایران مسئول حفظ امنیت خلیج فارس می باشد، کشورهای دوسوی خلیج فارس به این نتیجه رسیده اند که حفظ امنیت این منطقه باید بومی سازی شود. مسئله ای که به مذاق آمریکایی ها خوش نمی آید و قصد دارند بار دیگر دست به ماجراجویی زده و از طریق ذخالت در کشتیرانی دریاییو تسلط به تنگه هرمز به نوعی ایران را وادار به عکس العمل نظامی کرده تا بتواند برای همیشه در خلیج فارس باقی بماند".

هانی زاده در خصوص واکنش ایران به این اقدام و تبعات این انتقال نیرو به منطقه افزود:" طبیعی است که ایران نگران حضور نیروهای آمریکایی در خلیج فارس است. چرا که تنگه هرمز در اقلیم دریایی ایران قرار داشته و این کشور مسئولیت مستقیم حفظ امنیت دریانوردی این منطقه را بر عهده دارد. حضور آمریکایی ها در این منطقه صرفا برای تقابل با ایران، روسیه و چین و حفظ منافع خود در خلیج فارس می باشد. و هرگونه عکس العمل شتاب زده از هر طرف ممکن است به سعله ور شدن آتش جنگی بزرگ در این منطقه منجر شود".
وی در پایان تاکید کرد :"در هر حال واکنش ایران نباید شتاب زده باشده و باید از طریق مجامع بین لمللی مانع حضور نامشروع آمریکایی ها در تنگه هرمز و خلیج فارس شد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала