پشت پرده تازه‌ترین نفشه آمریکا در سوریه

© AP Photo / Hussein Malla آمریکا در شمال شرق سوریه
 آمریکا در شمال شرق سوریه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2023
اشتراک
آمریکا اخیرا دست به تحرکات مشکوکی به خصوص در منطقه مثلث مرزی عراق سوریه واردن زده است.
تحرکات نیروهای اشغالگر نظامی آمریکا در عراق، به ویژه در مناطق مرزی با سوریه، مدتی است که توجه محافل گوناگون عراقی را به خود جلب کرده است و بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی اخیرا تصاویر و ویدئوهایی از اینگونه تحرکات را منتشر کرده‌اند واعلام نمودند آمریکا اخیرا دست به تحرکات مشکوکی به خصوص در منطقه مثلث مرزی عراق سوریه واردن زده است، اما نیروهای مقاومت وحشد الشعبی عراقی می گویند انها با دقت این تحرکات را زیر نظر دارند تا مانع هرگونه اقدام مشکوک در راستای مختل ساختن امنیت مرزها شوند.

نا گفته نماند در این مثلث مرزی زندان‌هایی وجود دارد که عناصر داعش در آن برای روز مبادا نگهداری می‌شوند.
طبق اظهارات برخی از شیوخ و سرشناسان مناطق غربی استان الانبار عراق هر زمان نیروهای آمریکایی از گذرگاه التنف در جنوب به سمت گذرگاه البوکمال حرکت می‌کنند، همزمان با آن‌ها تروریست‌های داعش نیز شروع به رفت و آمد در منطقه می‌کنند، چنان که گویی خیالشان از هرگونه مزاحمتی راحت است. لذا عمده نگرانی عراقی‌ها ازین تحرکات به احتمال توطئه و نا امن‌سازی و گسیل تروریست‌های مستقر در سوریه به داخل عراق باز می‌گردد بویژه اینکه طی هفته های اخیر میزان فعالیت عناصر داعش در شرق سوریه بنحو چشمگیری افزایش محسوسی داشته است.
بشار اسد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2023
بشار اسد: حمایت ایران و روسیه نقش مهمی در مقاومت سوریه در برابر بحران ایفا کرد

"محمد الصیهود" نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف "دولت قانون" (به رهبری نوری المالکی) معتقد است که تحرکات آمریکائی ها چیزی جز مانور قدرت نیست و تنها واشنگتن تلاش دارد با حضور نظامی در مناطق مرزی مدعی تسلط بر منطقه شود. او گفت که آمریکا تمامی برگ‌های بازی خود را در این منطقه، به بویژه بعد از انعقاد توافق میان جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی از دست داده است و دیگر تسلط گذشته را در منطقه خلیج فارس ندارد و از این رو تلاش می‌کند چهره بازیگری مسلط بر امور را به خود بگیرد.قطعا کارکرد این تحرکات مشکوک متوجه افکار عمومی آمریکا دانست به خاطر اینکه این کشور دیگر قدرت هژمونی سابق خودرا را در عرصه جهانی ندارد، و بسیاری از کشورهای منطقه به سمت عقد قراردادهای وسرمایه گزاری دور از نظر مثبت آمریکا با دیگر کشورها حرکت کرده‌اند.
مهمترین سوالی که امروز مطرح است :ماهیت واقعی گسیل نیرو وتجهیزات آمریکایی به منطقه شرق سوریه و عراق چیست؟ آیا هدف فقط نظامی است یا ابعاد دیگری را نیز در بر دارد؟ مرزهای عراق و سوریه برای آمریکا و آمریکا ستیزان در منطقه به رهبری ایران و نیروهای محور مقاومت چه اهمیتی دارد؟

منابع مطلع هدفهای متعدد وگاهی متناقضی را برای این تحرکات جدید آمریکایی‌ها در مثلث مرزی میان سوریه-اردن-عراق پیشبینی می کنند اما مهمترین هدف : ایجاد هماهنگی میان نیروهای وابسته به کُردهای سوریه و گروه‌های مخالف دمشق علیه نیروهای ایرانی وعراقی هم پیمان با دمشق که در نزدیکی این منطقه مستقر هستند ومشغول سازی آرتش سوریه وهم پیمانانش در درگیری های چند جانبه تا از نقشه اصلی یعنی به دست آوردن کنترل معبر مرزی البوکمال غافل بمانند ونتوانند بصورت منسجم مانع از ان شوند.
علاوه بر آموزش نظامی جنگجویان غیرآمریکایی اعم از سوری و غیر سوری ، پایگاه التنف که 8 سال پیش در اشغال نیروهای آمریکائی در آمده است سه منطقه مرزی عراق، سوریه و اردن را نیز تحت نظر دارد.
در نزدیکی پایگاه التنف، اردوگاه رکبان قرار دارد. به گفته مرکز روسی آشتی در سوریه (حمیمیم) ، در این اردوگاه افراد مسلح تحت حمایت وآموزش نظامی آمریکا حضور دارند و آمریکا در اردوگاه رکبان بیش از 2000 پناهجو را به گروگان گرفته و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.
Солдаты на военной базе США в Сирии. Архивное фото - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2023
ایران و روسیه در تلاش برای بیرون راندن آمریکا از سوریه هستند

هرچند بسیاری از ناظران وکارشناسان نظامی معتقند که نهیب وهیاهوهای اخیر آمریکا وبوق های تبلیغاتی آن تنها بمنظور اعمال فشار سیاسی واقتصادی بر دمشق صورت می گیرد اما نباید فراموش کنیم که آمریکا بارها در جنگهای که احساس می کند در ان پیروز نخواهد شد سعی کرده از جنگ های ترکیبی یعنی عملیات روانی نظامی تبلیغاتی استفاده کند.
اینجانب با دیده تردید به این هیاهوی آمریکا نگاه می کنم معتقدم آگر چه امریکائیها قلبا مایلند بتوانند منطقه مثلث مرزی شرق سوریه وگذرگاه البو کمال را تحت سیطره خود در آورند تا خطوط امدادی وارتباطی مجموعه مقاومت را قطع کنند اما بدلایل زیادی انها در این نقشه موفق نخواهند شد .
حرف وحدیث های که امروز می شنویم مبنی براینکه در روزهای گذشته جلسه ای برگزار شده و پیام هایی به طرف عراقی به ویژه دولت عراق رسیده طی آن از آن خواسته شده که نیروهای عراقی به ویژه بسیج مردمی(حشد الشعبی) را از مناطق مرزی خارج کند، تا در اثر حمله به مناطق حساس دچار تلفاتی وآسیبی نشوند همه این حرف های تنها یک جنگ روانی است .
نقشه آمریکا در صورت انجام حمله نظامی کنترل منطقه مرزی ایران وعراق است وانجام بمباران های محدود علیه مواضع برخی از نیروی مقاومت که انهارا بازوی ایران می نامد.
ایران و سوریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.07.2023
گزارش و تحلیل
وزیر خارجه سوریه: مردم سوریه آمریکا را بیرون می رانند

قبل از این دوره و حتی در جریان نبرد دیرالزور، 4 یا 5 سال پیش رقابتی بین ارتش سوریه و متحدانش و بین ارتش آمریکا و شبه نظامیان مرتبط با آن، به ویژه بر سر اینکه چه کسی به منطقه البوکمال برسد، وجود داشت. چرا که البوکمال با منطقه القائم عراق مرتبط است و در انجا یک خط تدارکاتی وجود دارد که به عمق سرزمین های سوریه متصل می شود.
اما اگر پرسیده شود : آیا موضوع فقط مربوط به آن چیزی است که به ماهیت نظامی ربط دارد یا خیر؟
دلایل آشکار می سازند که موضوع فراتر از این است، زیرا محاصره ای که بر مردم سوریه تحمیل شده یعنی قانون ظالمانه سزار سعی دارد پیچ ها را بیشتر بر سوریه و لبنان سفت کند بنابرین می خواهند جلوی صادرات کالا ومواد دیگری که از لبنان از طریق دیرالزور سوریه به عراق صادر می شود را بگیرند.

در نتیجه این موضوع تنها بار نظامی ندارد بلکه مربوط به یک جنگ ترکیبی است که آمریکایی ها انجام می دهند، موضوع وهدف اصلی همانگونه که گفتم تشدید تحریم ها وفشار اقتصادی و قطع هرگونه ارتباط اقتصادی متقابل میان ایران، عراق، سوریه و لبنان است.
این فشار نظامی همزمان با تلاش نیروهای اشغالگر آمریکایی برای منحرف کردن و گمراه کردن ارتش سوریه و نیروهای مقاومت همپیمانش است تا آنها را از نبرد واقعی منحرف کنند.از جمله این اقدامات گمراه کننده:
• حواس پرتی ارتش سوریه و نیروهای کمکی آن با راه انىاختن نبردها با کردها، عناصر داعش و گروه های تکفیری در منطقه واقع در شرق سوریه، بین دیرالزور و البوکمال.
پیشنهاد جالب سوریه به آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2023
سفیر سوریه در مسکو: فاجعه انسانی ناشی از زلزله ماسک ها را از چهره غرب برداشت

• شايعه پراکنی مبنی بر اینکه ایران متحدان خود در سوریه و عراق را از لزوم آرامش با نیروهای آمریکایی در شمال سوریه آگاه کرده است، در حالی که تنش هنوز در جنوب سوریه و در التنف،يعني منطقه ای که 8 سال پیش توسط ارتش آمریکا اشغال شده بود، وجود دارد.
• تحریک سران عشاير در صحرای سوریه ( البادية ) و تسلیح این عشاير برای جنگ با نیروهای سوری و نیروهای متحد آن . البته سران این قبایل از جنگ با ارتش سوریه در كنار نیروهای اشغالطر آمریکایی خودداری کردند.

آمریکایی ها با اين ترفندها شايعات وجنگ روانی می خواهند شكست هاى سیاسی و نظامی خود در سایر مناطق به ویژه در منطقه خلیج فارس را جبران کنند. ...
آنها می خواهند گذرگاه البوکمال را کنترل کنند زیرا این یک دستاورد بزرگ برای آنها خواهد بود تا از ان به عنوان یک برگ انتخاباتی استفاده كنند ، اما ایران موضع خود را قبلا اعلام کرده که با هماهنگی دولت سوریه، اجازه نخواهد داد اين نقشه واین طرح آمریکایی به موفقيت برسد و سفر سردار "اسماعیل قاآنی" فرمانده سپاه قدس بزرگترین گواه بر این موضوع است و این سفر نه به قصد آرامش وكاهش تنش با اشغالگران خاک سوریه ، بلکه برعکس. هدف از آن ارسال این پیام روشن به آمریکایی‌ها است که ایرانی‌ها با هماهنگی دولت سوریه آماده پاسخگویی به هرگونه طرح آمریکایی برای کنترل گذرگاه البوکمال هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала