رئیسی برای شرکت در نشست بریکس، چهارشنبه عازم آفریقای جنوبی می‌شود

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر رئیسی در نشست سازمان همکاری شانگهای
رئیسی در نشست سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2023
اشتراک
رئیس جمهور ایران برای حضور در نشست سران کشورهای عضو "بریکس" متشکل از قدرت‌های نوظهور اقتصادی روز چهارشنبه عازم ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی می‌شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، ابراهیم رئیسی به منظور شرکت در پانزدهمین نشست سران "بریکس" به دعوت رسمی "سیریل رامافوزا" رئیس جمهور آفریقای جنوبی، چهارشنبه عازم شهر ژوهانسبورگ محل برگزاری این اجلاس می شود.
رئیس جمهور ایران در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در نشست "بریکس پلاس" که سران ۷۰ کشور جهان به آن دعوت شده اند، با شماری از سران کشورهای حاضر نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.
ایده ایجاد گروه بریکس با نزدیکی ۴ قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به حضور ۴ عضو موسس، به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتا "گروه بریک" در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ رسما تاسیس شد. آفریقای جنوبی نیز در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ به این گروه اضافه شد و نام آن پس از پیوستن این کشور از "بریک" به "بریکس" تغییر یافت.
در حال حاضر علاوه بر ۵ عضو اصلی، ۲۳ کشور به شکل رسمی و ۶ کشور به صورت غیررسمی و اعلامی خواهان عضویت در این گروه هستند که از جمله آنها می‌توان به ایران، اندونزی، عربستان، کویت، امارات، بحرین، مصر، سوریه، مراکش، بلاروس، قزاقستان، کوبا، بولیوی، نیجریه، آرژانتین، ونزوئلا، تایلند، ویتنام، الجزایر، فلسطین، اتیوپی، هندوراس، مکزیک و ... اشاره کرد که از آنها به عنوان "بریکس‌پلاس" یاد می‌شود.
BRICS - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2023
اسپوتنیک توضیح می دهد
از اجلاس سران بریکس 2023 در آفریقای جنوبی چه انتظاری می رود؟
پیشنهاد ایجاد بریکس پلاس نخستین بار در اجلاس سران این گروه در چین در سال ۲۰۲۲ توسط رئیس جمهور این کشور مطرح شد تا مکانیزمی برای نزدیک‌کردن کشورها به این گروه قبل از اعطای عضویت کامل باشد.
در اجلاس ژوهانسبورگ ۲۰۲۳ علاوه بر ۵ کشور اصلی، از سران ۷۰ کشور دیگر برای شرکت در اجلاس دعوت شده که هیچیک از کشورهای اصلی غربی در لیست مدعوین قرار ندارند.
قرار است در نشست ژوهانسبورگ درباره معیارها و فرآیند و زمانبندی پذیرش کشورهای مختلف متقاضی در گروه بریکس توافق شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала