Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

از اجلاس سران بریکس 2023 در آفریقای جنوبی چه انتظاری می رود؟

BRICS - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2023
اشتراک
پانزدهمین اجلاس سران بریکس از 22 تا 24 آگوست در ژوهانسبورگ آغاز می شود. اجلاس تجاری BRICS که قرار است در 24 اوت برگزار شود، با حضور بیش از 50 رهبر از نیم کره جنوبی برگزار خواهد شد.
گسترش باشگاه بریکس - برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی - هفته آینده در مرکز صحنه قرار خواهد گرفت، زیرا رهبران این کشورها برای رویداد سطح بالا به میزبانی سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی هفته آینده در ژوهانسبورگ گرد هم می آیند.
آفریقای جنوبی تایید کرده است که لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و نارندرا مودی، نخست وزیر هند در نشست رهبران حضور خواهند داشت.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در این نشست به صورت مجازی سخنرانی خواهد کرد و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه نیز در محل اجلاس حضور خواهد داشت.

آنیل سوکلال، نماینده آفریقای جنوبی در بریکس، در سخنرانی خود در نشست نمایندگان و معاونین آنها که روز پنجشنبه در ژوهانسبورگ آغاز شد، تاکید کرد که نشست رهبران این سازمان نه تنها به دلیل گسترش پیشنهادی آن، بلکه به دلیل "اجلاس تجاری بریکس" در 24 آگوست توجه جهانی را به خود جلب کرده است.

سوکلال تاکید کرد که نزدیک به 70 رهبر از نیم کره جنوبی جهان، از جمله همه سران کشورهای آفریقایی، برای شرکت در اجلاس تجاری دعوت شده اند، و افزود که 50 نفر از آنها حضور خود را تایید کرده اند که این امراین نشست را بزرگترین "توسعه" تاریخ به به سوی نیم کرده جنوبی زمین کرده که تا کنون وجود داشته است.

پرتوریا اشاره کرده است که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، یکی از رهبران جهانی خواهد بود که در نشست های اطلاع رسانی شرکت خواهد کرد.
بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.08.2023
اتفاقات بریکس بسیار مهمتر از جی-7 است

چه مسائلی در دستور کار بریکس قرار دارد؟

- گسترش بریکس
نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در یک نشست خبری در این ماه گفت که 40 کشور علاقه خود را برای پیوستن به باشگاه بریکس ابراز کرده اند.
این دیپلمات ارشد آفریقای جنوبی گفت: 20 کشور به طور رسمی برای پیوستن به این انجمن درخواست داده اند.

به گفته وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی، از جمله الجزایر، آرژانتین، بنگلادش، کوبا، مصر، ایران، اندونزی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تمایل خود را برای پیوستن به این باشگاه 5 کشوری ابراز کرده اند.

همه پنج کشور بریکس از تلاش ها برای گسترش پایگاه عضویت این گروه حمایت کردند، اگرچه "معیارها" و "رهنمودها" برای استقبال از اعضای جدید هنوز در حال مذاکره است.
پاندور تصریح کرد: نمایندگان کشورهای بریکس و معاونین ایشان گزارش نهایی معیارهای توسعه را به وزرای خارجه مربوطه خود ارائه خواهند داد و سپس آنها این توصیه ها را به رهبران در اجلاس ارائه خواهند کرد.
او گفت که "تماس نهایی" در مورد معیارها و استقبال از کدام کشورها به باشگاه توسط رهبران انجام خواهد شد.

پاندور گفته است که کشورهای بریکس قصد دارند رهبری جهانی را در رسیدگی به نگرانی های نیم کره جنوبی و در پیشبرد نمایندگی کشورهای در حال توسعه در فرآیند تصمیم گیری جهانی نشان دهند.

سرگئی لاوروف این هفته در یازدهمین کنفرانس مسکو در مورد امنیت بین‌الملل گفت که توسعه بریکس وزن سیاسی آن را در صحنه جهانی افزایش می‌دهد و بدون شک این گروه را تقویت می‌کند.
- تلاش ها برای دلار زدائی
سوکلال گفته است که دیلما روسف، رئیس بانک توسعه جدید (NDB) تحت حمایت بریکس، در این رویداد سطح بالا در میان تلاش های مداوم کشورهای در حال توسعه برای کاهش اتکای جهانی به دلار آمریکا در معاملات دوجانبه و بین المللی شرکت خواهد کرد.
بانک NDB که مقر آن در شانگهای و توسط BRICS در سال 2015 ایجاد شده است، تا به امروز تأمین مالی نزدیک به 33 میلیارد دلار را برای زیرساخت ها، انرژی های تجدیدپذیر، فاضلاب و آب آشامیدنی و سایر پروژه ها تصویب کرده است.
بانک NDB به عنوان یک رقیب بالقوه برای بانک جهانی و سایر موسسات وام دهی تحت سلطه غرب در نظر گرفته می شود.
پرچم های کشورهای عضو گروه بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.08.2023
گزارش و تحلیل
بریکس و پایان هژمونی غرب
بنگلادش و امارات متحده عربی در سال 2021 به عضویت NDB درآمدند، در حالی که مصر در سال جاری به عنوان یک عضو رسمی به آن پیوست.

همه پنج کشور بریکس در تلاش‌هایی برای تجارت با ارزهای محلی به جای دلار آمریکا مشارکت داشته‌اند، این تلاش ها در پی تحریم‌های گسترده غرب به رهبری آمریکا علیه روسیه که در پی عملیات نظامی ویژه این کشور در اوکراین اعمال شد، تسریع شد.

رئیس جمهور پوتین گفته است که نزدیک به 80 درصد تجارت دوجانبه بین مسکو و پکن که سال گذشته به رکورد 190 میلیارد دلار رسید، با ارزهای محلی انجام می شد.
در همین حال، هند، دومین بازار بزرگ و پنجمین اقتصاد بزرگ جهان، در سیاست تجارت خارجی خود (FTP) برای سال‌های 2023-28 اعلام کرد که استفاده از روپیه هند را تشویق می‌کند.
بر اساس بیانیه رسمی، سومین واردکننده بزرگ انرژی جهان این هفته گفت که اولین معامله نفت خام خود را تحت تسویه ارز محلی (LCS) با امارات انجام داده است.

وزیر دارایی آفریقای جنوبی، انوک گودونگوانا، این ماه به رویترز گفت که افزایش استفاده از ارز محلی در میان اعضای بانک توسعه ملی در دستور کار اجلاس سران بریکس خواهد بود.

او گفت که بسیاری از اعضای NDB، این بانک مستقر در شانگهای را تشویق کرده اند که به جای پول سبز به ارزهای ملی وام بدهد.
گودونگوانا از توصیف این امر به عنوان امری که به خودی خود "دلارزدایی" می باشد، خودداری کرد اما تحلیلگران می گویند که معاملات ارز محلی به طور ناخواسته منجر به کاهش نفوذ دلار آمریکا می شود.
در همین حال، س. جایشانکار وزیر خارجه هند گفته است که ایده شناور کردن ارز بریکس در اجلاس امسال مطرح نبوده است.
- ترویج پیوندهای اقتصادی بین آفریقا و نیم کره جنوبی زمین
بر اساس اعلام ریاست جمهوری آفریقای جنوبی، اجلاس تجاری بریکس با موضوع بریکس و آفریقا: مشارکت برای رشد متقابل شتابان، توسعه پایدار و چندجانبه گرایی فراگیر برگزار می شود.
کشورهای عضو بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.08.2023
داده نمایی
کشورهای عضو بریکس + داده نمایی

در بیانیه رسمی آمده است که هدف اصلی این نشست "تقویت" پیوندهای تجاری و سرمایه گذاری بین بریکس و کشورهای آفریقایی است.

اهمیت نشست بریکس در آفریقای جنوبی چیست؟

آنیل تریگونایات، سفیر سابق هند در اردن، لیبی و مالت، به اسپوتنیک گفت که بریکس به دلیل "ژئوپلیتیک نامشخص" در میان کشورهای در حال توسعه، "جایگاه بسیار وزین و جذابیت خاصی را دوباره به دست آورده است".

تریگونایات گفت: "به وضوح بیش از 32 کشور در قاره های مختلف می خواهند به بریکس بپیوندند. کشورها کنجکاو هستند تا در فرصت های محوری در نیم کره جنوبی با چین و هند به عنوان محرک های اصلی رشد اقتصادی و بازار، سهیم شوند.

چین و هند هر دو بزرگ‌ترین بازارهای جهان و سریع‌ترین اقتصادهای بزرگ در حال رشد هستند.

تریگونایت خاطرنشان کرد: "در واقع، اگر BRICS بتواند بر رقابت درونی اعضا غلبه کند و به طور جدی و صادقانه به چالش‌های جهانی بپردازد، ممکن است در نهایت به یک G-20 جدید تبدیل شود".

سفیر سابق هند بر این باور است که تلاش برای گسترش بریکس و ابداع "معماری ارز جایگزین" در نشست آتی بریکس شتابی خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала