دانمارک 19 جنگنده "اف 16" به اوکراین ارسال می کند

CC BY 4.0 / Ministry of Defence of the Russian Federation / (cropped image)پرواز جنگنده های روسی بر فراز آب های بی طرف با همراهی جنگنده های اف 16
پرواز جنگنده های روسی بر فراز آب های بی طرف با همراهی جنگنده های اف 16  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2023
اشتراک
نخست وزیر دانمارک تایید کرد که این کشور 19 جت جنگنده اف-16 را به کی یف می فرستد.
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر زلنسکی روز یکشنبه برای دیدار با نخست وزیر، خانواده سلطنتی و نمایندگان پارلمان دانمارک وارد این کشور شد. در دستور کار قرار دادن ارسال جنگنده های اف 16 آمریکایی برای کی یف از اهداف اصلی سفر رویس جمهور اوکراین محسوب می شود.
مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک روز یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در پایگاه هوایی اسکریدستراپ دانمارک گفت: "دانمارک 19 جت جنگنده اف-16 را به اوکراین اهدا خواهد کرد".
زلنسکی همچنین در کانال تلگرامی خود تایید کرد که دانمارک 19 هواپیما به اوکراین خواهد فرستاد. به گفته وی، خلبانان و مهندسان اوکراینی در حال حاضر آموزش در دانمارک را آغاز کرده اند. زلنسکی خاطرنشان کرد که با نخست وزیر این کشور درباره امکان گسترش ماموریت های آموزشی گفتگو کرده است.
پیش از این، وزارت امور خارجه دانمارک موافقت خود را با ارسال جنگنده های F-16 به اوکراین در صورت فراهم شدن شرایط برای این امر تأیید کرده بود.
یک مقام ارشد دولت آمریکا به ریانووستی گفت که واشنگتن تصمیم گرفته با انتقال نسل چهارم جنگنده های اف-16 آمریکایی به کی یف از دانمارک و هلند موافقت کند. کاخ سفید تایید کرده که اوکراین پس از اتمام دوره آموزشی خلبانها، جت های جنگنده F-16 ساخت آمریکا را از کشورهای ثالث دریافت خواهد کرد. یوری ایگنات، مشاور فرماندهی نیروی هوایی اوکراین، پیشتر گفته بود که اوکراین، همانطور که مشخص شد، در پاییز یا زمستان امسال قادر به دریافت جنگنده های F-16 آمریکایی نخواهد بود.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرده بود که ایالات متحده و ناتو خطر درگیری مسلحانه مستقیم با روسیه را ایجاد می کنند، موضوعی که می تواند مملو از پیامدهای فاجعه بار باشد. به گفته وی، اینکه کی یف دارای جنگنده های اف-16 با قابلیت حمل سلاح هسته ای است، از سوی روسیه به عنوان تهدیدی از سوی غرب در حوزه هسته ای تلقی خواهد شد.
روسیه پیش از این به دلیل ارسال تسلیحات به اوکراین یادداشتی برای کشورهای ناتو ارسال کرده بود. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که هر محموله ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورهای ناتو با ارسال سلاح به اوکراین "با آتش بازی می کنند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала